16 inch alt-viool

Discussie in 'Overig' gestart door atb, 26 mei 2005.

  1. atb

    atb

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    2
    Homepage:
    Beste collega-violisten,

    Op Marktplaats zie ik steeds 16 inch altviool staan. Is ie dan kleiner dan normaal of zo? Want ik ben zelf ook aan de kleine kant en denk erover om een altviool erbij te nemen. Wat is de normale afmeting?
    p.s. of is het een kinderviool-afmeting: 3/4 of zo? Is de klank goed?

    groeten,

    atb
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    De maat van een altviool wordt gemeten over het achterblad, zonder het "hieltje". Altviolen zijn er in vele maten. Wie groot is, althans lange armen en grote handen heeft, kan een grote alt aan; wie klein is kan beter voor een wat kleinere kiezen. De duimsmaat 16 staat voor ruim 40,5cm. Veel voorkomende maten zijn 39,5cm , 38 cm, 42 cm. Voor kinderen die altviool willen leren spelen worden ook wel alten van 36cm of kleiner gemaakt. Soms kan ook een kleine maat viool voor een kind worden omgebouwd tot alt, waarbij ook nog gekozen kan worden om het bovenblad ter plaatse van de kam te doorboren, de stapel te verbinden met de kam en die door het gat rechtstreeks verbinding te laten maken met het achterblad; op deze wijze komt de (speciaal op lengte en dikte gemaakte C snaar) beter tot zijn recht op zo'n klein instrument en klinkt het viooltje veel meer als alt. Een altviool wordt bespeeld met een altvioolstok, waarvan slof en kop iets hoger zijn dan de vioolstok en het gewicht ca.10 gram hoger ligt.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Dat van een gat door het bovenblad wist ik niet. Kun je daar wat meer over zeggen Bert? Want als ik het goed begrijp zit er slechts één gat, door het bovenblad heen, waardoor de stapel loopt. Die stapel –die normaliter aan de onderste kant de bodem raakt- past dan precies(?) door het gemaakte gat en komt dan tegen de rechter kamvoet aan. Klopt dat? Dus wanneer je de snaren eraf haalt en de kam verwijdert heeft de stapel geen enkele houvast meer? Wat is het mechanisme wat hier achter zit? Want bij een betere klank voor de C-snaar zou er meer bewegingsvrijheid voor de zangbalk moeten zijn, maar die kan ik niet verklaren uit de eerder geschetste constructie. Of moet het gat in het bovenblad ruimer zijn dan de diameter van de stapel waardoor het bovenblad geheel anders beweegt?


    Frits
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    De precieze theorie laat zich raden; ik vermoed dat het te maken heeft met een vermindering van de druk op het bovenblad, zodat dat vrijer kan trillen in de lagere frequenties, maar dat weet ik niet zeker. In the Strad is hierover meen ik een keer een artikel gepubliceerd, een jaar of twee-drie geleden. De stapel wordt met een lijmverbinding (ik gebruik hiervoor CA.) verbonden met de kam Het voetje wordt daarvoor gedeeltelijk weggesneden. Het gat is in diameter 1 tot 1,5mm groter dan de stapeldiameter; de stapel/kamcombinatie mag de rand van het gat natuurlijk niet raken. Heb je nog een halfje of driekwart viooltje dat toch niet wilde klinken, liggen, probeer het dan maar eens uit! Je voelt je wel een barbaar wanneer je voor de eerste keer je Black and Decker in een viool zet!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ja ik begrijp nu hoe de constructie eruit ziet. Alleen ter plaatse van de G-snaar (en de D waarschijnlijk ook) is de bewegingsvrijheid toch niet zo veel veranderd, lijkt me. Voor de twee hogere snaren natuurlijk wel: de bewegingen van de kam worden nu direct doorgegeven naar het achterblad en dan ontstaat er een geheel ander resonantiepatroon. Waarom nu juist de lagere frequenties hierdoor beter worden en met name de C-snaar, is me (nog) niet duidelijk. Moet ik nog eens over nadenken. Als dat namelijk zo is, kan dat mogelijk ook worden toegepast op een viool en krijg je een heel donkere klank voor de lagere snaren.

    Is de CA-lijm die je noemt, cyanoacrylaatlijm of beter bekend onder de naam "secondenlijm"? Of bedoel je celluloseacetaat-lijm, dit is de "gewone" witte houtlijm?

    SB (Frits)
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Bert,

    even tussendoor:

    ik zit me al tijden af te vragen wat de voorstelling van je avatar uitbeeldt. Zou je eens een uitleg willen geven, zodat het me iets zegt?
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    CA lijm is cyanoacrylaat (secondenlijm) Witte houtlijm is volgens mij Polyvinylacetaat (PVA)
    Die avatar is een gepseudosolariseerde foto van een primitieve webcam van 10 jaar geleden ofzo.
    Ik zal eens een andere nemen.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Mag het ook pseudo gepolariseerd zijn? Dan kan ik het nog vatten.

    je nieuwe avatar doet bij mij vermoeden dat het hier gaat om een vitrinekast met zo'n 10 violen, 10 alten en een cello. Als dat correct is, is het een verbetering.

    Witte houtlijm is inderdaad polyvinylacetaat. Waarom geen beenderlijm, die is na droging veel harder hetgeen juist gewenst is voor de beste overdracht van iedere frequentie.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Pseudo-solarisatie heet het nu eenmaal volgens de fotoboeken. Beenderlijm gebruik ik nooit, alleen huidenlijm. Voor de specifieke toepassing van het vastlijmen van de stapel aan een kamvoet bij de doorboorde viool is CA heel practisch; het zit direct vast zodat je kunt doorwerken en het is ook niet de bedoeling dat het loskomt.
    De avatar is een foto die langs digitale weg is omgezet in een tekening; wie wel eens bij mij in de zaak is geweest herkent het als de Broodkast van de winkelbetimmering uit 1905, toen in ons pand nog een Bakkerij was gevestigd en die nu dienst doet als violenkast.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    V.w.b. de lijm, dacht ik dat bij plaatsing van een nieuwe kam het wel handig was wanneer de oorspronkelijke stapel weer gebruikt zou kunnen worden. Vandaar dat een huidenlijm (dat bedoelde ik ook, ook ik gebruik enkel Hautleim (=huidenlijm)) dan praktischer zou zijn, want dan past de stapel zonder verder paswerk weer probleemloos op de bodem. Bij een permanente CA fixatie zijn de afzonderlijke delen alleen op een mechanische manier te scheiden. Dat betekent zagen en na een paar keer is de stapel dan te kort geworden.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Even terug naar het onderwerp: de grootte van een altviool.

    Voor diegenen die overwegen een altviool te gaan bouwen van 16 inch of groter: informeer vooraf bij de houtsupplier wat de precieze afmetingen zijn van het klankhout. Ik heb ooit eens zowel het hout voor de bladen als ook dat voor de hals terug moeten sturen omdat er nagenoeg geen hout "over" was. De afmetingen van de hals waren te krap: te kort en te smal. Het krijgen van een voldoende groot stuk klankhout wil nog wel eens een probleem vormen. Voor het maken van een feilloos passende voeg voor de bladen heb je toch wat extra lengte nodig bij het schaafwerk. Een mogelijk alternatief voor klankhout met voldoende afmetingen kan verkregen worden uit een stuk vioolhout bestemd voor het maken van een achterblad (en ook bovenblad) uit één stuk. Dat stuk hout wordt dan precies door midden gezaagd en de delen samengevoegd om als tweedelig blad te dienen van de altviool.

    Frits
     
  12. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Op mijn (huur) altviool kist zit een stickertje met daarop '16 inch'. Aangezien mijn alt 42 cm. is dacht ik dat 42 cm gelijk is aan 16 inch. Niet dus. Hoeveel inch is dan een alt van 42 cm?
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    42 cm alten zijn 16 1/2 inch
    Het lijkt mij beter om al die inchmaten internationaal maar niet meer te gebruiken en alles in metrische maten te benoemen.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Op nationaal niveau is het geen probleem om het metrische stelsel te hanteren maar internationaal gezien krijgen wij het niet voor elkaar dat bijvoorbeeld de Amerikanen hun inches vergeten. Dus toch maar proberen te onthouden dat: 1 inch = 2,54 cm en alles laat zich simpeltjes converteren naar cm's.

    Frits
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Het is een kwestie van tijd: de Ieren zijn all aan de kilo's en meters en hebben onlangs ook de mijlen van de wegwijzers geschrapt. De andere Anglofonen zullen op den duur ook volgen.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Wanneer het werkelijk een kwestie van tijd is, zullen wij het waarschijnlijk niet meer meemaken. Met een beetje goede wil er bij, misschien nog nèt.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Wanneer dat dan allemaal is gebeurd, moeten al die andere eenheden worden aangepast. Ik noem er een paar:

    gallons (USA) en gallons (UK), de yard, feet, inch, acre,, pound, ounce, grain, el (lengtemaat). En dan de temperatuur: Fahrenheit, Kelvin naar Celsius, zal vooral in de natuurkunde tot veel weerstand leiden. En voor de druk: psi, bar etc. etc. etc.

    Ik denk toch, dat Bert Boon's optimisme te optimistisch is.

    Frits
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Het onderwerp van dit topic is een 16 inch altviool. Maar, weet iemand wat de grootste maat altviool is die men redelijkerwijs nog onder de kin kan houden en die ooit gemaakt is? Ik zag onlangs op een Amerikaans forum iemand die een altviool van 17 1/2 inch of groter zocht. Was niet aan te komen. Dat is toch algauw bijna 45 cm corpuslengte. En dat is zonder hals. Dan moet je als bespeler toch wel een behoorlijke lichaamslengte en daarmee armlengte hebben.
     
  19. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Volgens mij is 43 cm de grootste gebruikelijke (standaard)maat. Als je een beetje grote handen hebt (armlengte is vrijwel nooit het probleem, wel de grootte van de vingers/handen) kun je bij een vioolbouwer natuurlijk altijd een grotere alt laten bouwen.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Och, ik denk dat in de meeste gevallen iemand met lange armen toch ook wel grote handen (en voeten) heeft ;) . Als dat niet zo is zijn de verhoudingen zoek, zodat -analoog als bij een viool- de mensuur verkeerd is. Bij een mens is daar niets aan te doen, bij een viool valt er in sommige gevallen nog wat aan te 'verspijkeren' .
     

Deel Deze Pagina