1797 Simman viool

Discussie in 'Viool' gestart door Poemie, 28 mrt 2012.

1. Poemie

Poemie

Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Hallo,

Ik heb een Johan Michael Simman - Mittenwald viool.
    Dit instrument is er helaas erg slecht aan toe. Zo lijkt het er bij voorbeeld op dat het voorblad op amateuristische wijze vervangen werd en zit er een grote scheur in het achterblad.

Ik heb geen goed idee wat een Simman viool nu eigenlijk precies 'waard is' of wat dit soort grootschalige reparaties zouden kosten, en of dit wel nut heeft wat betreft het eindresultaat.

Mijn vraag is dus of het zich nog loont om dit instrument nog op te laten knappen of niet.

Groetjes, Poemie

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Beste Poemie,

het enige wat ik er over heb kunnen vinden is dat er maar weinig instrumenten van bekend zijn, waardoor het moeilijk is er een waarde aan te verbinden.

Wanneer het bovenblad is vervangen is die al niet meer origineel. Wanneer bovendien het achterblad een scheur vertoont (centrale lijmnaad?) is het zaak met het instrument langs te gaan bij een vioolbouwer. Die kan dan bekijken of de kosten van een eventuele reparatie opwegen tegen de geschatte waarde van het instrument.

3. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    Allereerst moet je via een vioolbouwer zien te weten te komen of de viool echt is of een latere kopie. Dan weet je ook iets over de waarde en de reparatiekosten maar die zullen bij een professional niet laag zijn gezien de schade.

SIMMAN (Johan-Michael) - Mittenwald, end of 18th century. An excellent but little known maker whose work rival in beauty that of the most celebrated Klotz.

Jammer van dat bovenblad en de schade aan het onderblad. Restaureren is misschien wel mogelijk (scheur achterblad is lastig omdat de boel weer uit elkaar gedrukt kan worden door druk op de stapel) en origineel wordt ie inderdaad ook nooit meer.
    Vroeger werd nog wel eens een niet goed passend blad van een andere viool gebruikt om een compleet bovenblad te vervangen, is dat hier ook gebeurd?

Misschien kan je ook nog een paar foto's plaatsen?
    Mittenwald violen hebben vaak geen lijmnaad in de ribben bij het eindknopje maar twee 'nokjes' boven en onder het eindknopje.

4. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Beste Frits,

Bijdrage #4, #5 en #6 horen toch niet op ons forum? Kun je ze ook verwijderen? En hoe komen ze er op?

5. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Liuwe,

sinds enige tijd hebben we op dit forum te maken met zogeheten 'spambots'. Dat zijn dan ongewenste registraties, die door een slim programma automatisch worden opgezet. Ik kan zien waar het allemaal vandaan komt: India, Korea, Taiwan.
    Aangezien ik niet iedere dag tijd heb om dit soort spul te verwijderen en het IP-adres te blokkeren om herhaling te voorkomen, kan het zijn dat er zo af en toe nog wat rotzooi te lezen valt. Zoals je ziet is het nu weer schoon.
    Ik heb reeds contact opgenomen met mijn webdesigner.

Frits

Deel Deze Pagina