19de eeuwse Boheemse viool

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Jeroen Vliex, 6 mrt 2014.

  1. Jeroen Vliex

    Jeroen Vliex

    Lid geworden:
    6 mrt 2014
    Berichten:
    1
    Hallo allemaal!

    Wegens verhuizing naar het buitenland wil ik mijn 19de eeuwse Boheemse viool te koop aanbieden. De viool is in uitstekende staat en ik heb deze nog geheel laten restaureren door de Maastrichtse vioolbouwer Rijsemus.

    Bij de verkoop zit ook de strijkstok, de vioolkist en een extra set snaren. De vraagprijs is €1750,-, maar over deze prijs valt nog altijd te onderhandelen.

    Groetjes Jeroen

    1620699_10202438387993511_457329415_n.jpg 1623331_10202438388513524_347454465_n.jpg
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Via Marktplaats zie ik dat het hier gaat om een Concert instrument naar het model van -hoe kan het ook anders- Stradivarius. Jammer dat die zeer duidelijke foto op MP van de achterkant van de krul niet hier op SF werd geplaatst.Want daar valt heel duidelijk te zien dat de uitholling stopt ter plekke van de tekst en waar de tekst stopt gaat de uitholling weer door. Heel merkwaardig.
    Het instrument kan best een warme toon hebben, maar het materiaal is niet echt superieur getuige de zwart gebeitste toets.
    Is het bovenblad voorzien van een nieuwe laklaag? Glimt veel meer dan het achterblad en dat past eigenlijk niet voor een instrument uit de 19e eeuw.
    Vreemd ook dat Rijsemus die vier fijnstemmers laat of liet zitten, dat zou toch niet mogen.
    Kan het zijn dat Rijsemus er ook een nieuwe kam op heeft gesneden? Is wel erg maagdelijk hout moet ik zeggen. Vind het er niet bij horen.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    In de aanbieding wordt ook niet van de 18e eeuw gerept maar van de 19e. De potentiële koper mag inderdaad wel flink dooronderhandelen over de prijs: die is "nogal aan de hoge kant" voor zo'n instrument uit de categorie "dertien in een dozijn"
    Overigens is een viool gemakkelijk overal ter wereld mee naar toe te nemen, dus waarom een verhuizing naar het buitenland de enige reden zou moeten zijn............?
    Er zijn overigens eigenwijze strijkers, die ná een behandeling door een vioolbouwer alsnog zelf drie extra losse fijnstemmers aanbrengen: daar zouden strenge straffen op moeten staan:(
     
    rowin41 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina