2 Bartok vioolconcerten

Discussie in 'Hedendaagse werken' gestart door Henri Vieuxtemps, 6 aug 2011.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Meerdere componisten hebben 2 vioolconcerten geschreven. Szymanovski, Bartok, Prokofiev, Shostakovitsch en Martinu. Hier de 1e Bartok, opus posthumus, dus uitgegeven na z'n overlijden.
    BARTOK, Bela (1881-1945) vc 1
    Mvt1
    Mvt2
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Hier z'n 2e. Ik heb het 2 keer begeleid, maar begreep het toen niet zo goed, maar nu ik die filmpjes heb gemaakt, is het toch wel een virtuoos sterk werk met die Hongaarse passie erin.
    BARTOK, Bela (1881-1945) 2
    Mvt1(begin)
    Mvt1(end)+2
    Mvt3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  3. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Als ik naar jaartal van overlijden kijk zie ik dat hij al 66 jaar dood is. Dit betekent dat over 4 jaar de rechten op zijn muziek vervallen.

    Voor muzikanten betekent dit dat zijn muziek dan rechtenvrij openbaar uitgevoerd mag worden (dus zonder dat er per uitvoering rechten aan Buma/Stemra moeten worden betaald) en dat zijn stukken ook zonder bijkomende kosten mogen worden gearrangeerd door anderen en mogelijk terug komen als "klassieke muziek" in tal van muziekboeken.

    Het kan dan dus zomaar zijn dat we zijn werk over 4 jaar steeds vaker tegen gaan komen.
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Willeke_D,

    Met betrekking tot het 2e concert voor viool lijkt mij dat laatste de vraag. Want dat stuk wordt met grote regelmaat uitgevoerd en op CD uitgebracht.

    Overigens is er nog een denkbare hobbel. In Amerika is het namelijk auteursrechtelijk mogelijk dat de nabestaanden een stuk 'herzien'. Door een Es te veranderen in een Dis of een forte in een mezzoforte. Criteria in dit verband zijn 'eigen creativiteit en enige originaliteit'. En daarmee herleeft de periode dat uitvoeringsrechten moeten worden betaald. Los van de vraag of en in hoeverre (delen van de) Amerikaanse wetgeving ook in Nederland rechtsgeldig zijn, heb ik de indruk dat de Nederlandse wetgeving die mogelijkheid ook biedt.

    Hopf
     

Deel Deze Pagina