20e eeuws voor de cello

Discussie in 'Cello' gestart door Marcelita, 18 dec 2014.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Muziek geschreven voor het grootse geluid op de cello, waar de cello rauw mag bijten, mag ronken en ook kan lispelen. Het gemoed wil wel eens dit in plaats van een subtiele, gevoelige sonate van Chopin voor cello en piano.
    Hier speelt Tatjana het derde deel van de solosonate (opus 8) van Zoltán Kodaly (1882-1966).



    hetgeen weer inspirerend is geweest voor Gaspar Cassado (1897-1966, cellist, op z'n negende door Pablo Casals ontdekt bij een optreden, Caspar kreeg studiebeurs en studeerde bij Casals en vervolgens compositie bij Manuel de Falla en Maurice Ravel. In zijn werk Spaanse en Oriëntaalse Folk muziek (oriëntaals: wellicht toch weer de Moorse invloed)



    Er wordt in de wikipedia gesproken over het overnemen van stukjes "quotations') uit de cellosonate van Kodaly
    en uit de beroemde fluitsolopartij uit het ballet Daphnis & Chloë van Maurice Ravel.
    Wie kent deze werken zo goed dat die ze kan terugvinden in Cassado's werk?
     
  2. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Als het gaat over 20e eeuwse cellomuziek mag de sonate van Rachmaninov natuurlijk niet ontbreken. Dat wordt immers beschouwd als een van de belangrijkste cellowerken van de 20e eeuw.

     
    JanHut vindt dit leuk.
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dank voor de luistertip! Ik krijg hier wel het bericht dat ik het op YT moet bekijken, omdat de functie äfspelen op andere websites is uitgeschakeld door de eigenaar van de video". Dus ik ga zo eens lekker luisteren.

    Intussen naar geluisterd: Oorstrelend!
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2014

Deel Deze Pagina