2de instrument

Discussie in 'Viool' gestart door noa, 19 mei 2012.

  1. noa

    noa

    Lid geworden:
    18 mei 2012
    Berichten:
    3
    Hallo iedereen,

    ik ben nieuw hier en moet nog een beetje ondervinden hoe het werkt.

    Ik speel piano en had het idee om een 2de instrument te spelen (puur voor de lol) namelijk viool, maar nu ben ik op andere gedachten gebracht ik wil een strijkinstrument bespelen dat diep klinkt. Dus zit ik nu in een dilemma want ik vind altviool en cello prachtige instrumenten maar ik kan niet kiezen. En bovendien ben ik linkshandig.

    Kunnen jullie mij helpen???
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Neem een proefles op allebei.
     
  3. noa

    noa

    Lid geworden:
    18 mei 2012
    Berichten:
    3
    Dank je chrish om te antwoorden!!!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Een altviool geeft een mooie warme klank, is niet al te prijzig in aanschaf (t.o.v. een cello) en je kunt overal terecht, want altviolisten zijn zeer gewild. Het enige wat je dan nog zou moeten leren is de altsleutel, maar dat is wel te doen.

    Over het linkshandig zijn is elders op dit forum al het een en ander geschreven. Aangezien je beide armen en handen gebruikt lijkt het me meer en kwestie van gewenning dan dat er echt een probleem bestaat.
     
  5. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Bijkomend voordeel: een altviool is net iets gemakkelijker mee te nemen en past ook gemakkelijk in een kleine auto.
     
  6. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik kan alleen maar cello aanraden, want ik heb geen ervaring met altviool... Maar een proefles voor beide maakt het voor jou wellicht gemakkelijker om te kiezen. Ik ben ooit van viool naar cello geswitcht, dat was vooral om het geluid. Altviool is toen nooit een optie geweest, omdat ik eigenlijk te onbekend was met het instrument. Mensen vragen me ook vaak waarom ik geen altviool ben gaan spelen, misschien als ik het geprobeerd had, was ik verliefd geworden op de alt... Als je de mogelijkheid hebt, zou ik beide proberen.

    En wat betreft linkshandigheid; ik ben zo jaloers op het linkshandige meisje dat voor mij les had, ze heeft zo'n mooi vibrato. En verder geloof ik niet dat ze echt nadelen ondervindt bij het cello spelen. Het is altijd gewoon oefenen.

    Daphne
     

Deel Deze Pagina