3/4 voor volwassenen?

Discussie in 'Overig' gestart door pflipp, 20 jan 2010.

  1. pflipp

    pflipp

    Lid geworden:
    27 jan 2008
    Berichten:
    11
    Hallo allemaal,

    Ik weet niet of dit een veel gestelde vraag is, maar ik vond zo snel geen antwoord op het interwebnet (ook vanwege de vrij algemene zoektermen).

    Ik heb een (naar eigen oordeel) redelijk fijne 3/4 viool tot mijn beschikking. Nu zou ik qua lengte (en zeker ook leeftijd) prima een 4/4 kunnen hanteren.

    Dus ik vraag mij het volgende af voor een 4/4:

    - Levert de grotere klankkast / snaarlengte een merkbaar geluidsverschil op?
    - Wat dies meer zij: klinkt een 'mindere' 4/4 al snel beter dan een 'goede' 3/4?
    - Op de 3/4 heb ik aan de kam-kant 'dikke vingers': ik kan niet 1 snaar indrukken zonder de anderen te raken. Is dit anders op de 4/4? (Ik heb heel normale vingers ;) )


    Thanks :)
     
  2. flowing tide

    flowing tide

    Lid geworden:
    26 okt 2009
    Berichten:
    22
    Het bespelen van een 3/4 is te beschouwen als een concessie ten opzichte van de ideale afmetingen van een viool, een concessie die alleen door de fysiek van de speler gerechtvaardigd kan worden. Als je op een 4/4 kunt spelen moet je dat ook doen, een 3/4 is toch een compromisinstrument maar vooral: een hindernis voor ontspannen spelen als je een 4/4 aankan.

    Hiermee maak ik vraag 1 en 2 een beetje overbodig. Maar ik ben geneigd 1 met ja te beantwoorden. Vraag 2 is daarentegen onmogelijk te beantwoorden, wat is een 'goede' of 'mindere'? Dit kan je alleen in concreto vergelijken.
    Je laatste vraag hangt af vnl. van de wijze waarop je je vingers neerzet, dit heeft volgens mij niet met 3/4 of 4/4 te maken.
     
  3. pflipp

    pflipp

    Lid geworden:
    27 jan 2008
    Berichten:
    11
    OK, lijkt me duidelijk.

    Tnx!
     
  4. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Je zou ook een 7/8 maat kunnen overwegen, dat wordt veelal gezien als volwassen maat, soms ook 'damesviool' genoemd, als je het idee hebt dat de 4/4 aan de grote kant is.
     

Deel Deze Pagina