415 Hz

Discussie in 'Viool' gestart door Muzirene, 26 sep 2020.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Vraagje: kan ik mijn viool op 415 Hz stemmen? Is wel heel laag hè....
    Ik wil met iemand samenspelen met een traverso..... (Owww... of heeft iemand een barokviool voor me? Als ik toch geld zou hebben...)
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb nog wel barokviolen (en- stokken), voor geld natuurlijk;).
    Probeer het gewoon en zie hoe het gaat, want het verschil is nou ook weer niet zó dramatisch groot. We horen graag je bevindingen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Zou hier een set snaren met een dikkere winding soelaas bieden? Je komt dan op de Forte serie, dus met een wat hogere spanning. Die kan dan de lagere frequentie (iets lagere spankracht) goed compenseren. De meeste sets zijn ontwikkeld uitgaande van de A = 440Hz.
    Maar een nieuwe set Baroksnaren (Savarez) kan natuurlijk ook! Die zijn ontwikkeld voor 415Hz.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dat van die dikkere snaren is op zich een goed inzicht, maar het steeds wisselen van snaren voor verschillende toonhoogten is niet zo wenselijk en het bevordert de slijtage ook heel erg.
    Welke "nieuwe" snaren van Savarez bedoel je eigenlijk: voor zover ik weet maakt Savarez (al sinds mensenheugenis) darmsnaren in verschillende dikten (niet specifiek voor een instrument en ook niet specifiek voor 415Hz.), geolied, gevernist, koperomwonden en verzilverd-koper omwonden. Die specifieke baroksnaren heb ik dan kennelijk gemist (Of bedoel je iets anders).
    Fabrikanten geven trouwens b.m.w. niet zo zeer de richtlijn "voor 415Hz" of "voor barok"
    Savarez geeft slechts een overzicht van de inzetbaarheid van hun darmsnaren snaren op verschillende instrumenten. Voor viool, alt en cello zijn dat tamelijk "lichte" adviezen: in de praktijk kun je ook een wat zwaardere keuze proberen.
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2020
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Nee, ik bedoelde daarmee dat je met die snaren ook de stemming op A=415Hz alsook A=440Hz kunt realiseren. Dan hoef je juist niet te wisselen! Dat was de achterliggende gedachtegang. Zo houd je dan toch voldoende snaarspanning over.

    Ik bedoel de oude snaren (die er nu opzitten) er af en de nieuwe snaren met een grotere snaarspanning er op. Dat mag/kan ook Savarez zijn. Dus 'nieuw' in de zin van anders.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dan begrijpen wij elkaar weer. Blijft staan, dat er behalve wellicht merken van heel kleine fabrikanten als Kurschner, Toro e.d., daar heb ik geen studie van gemaakt, er geen gangbare snarenfabrikanten zijn die speciaal voor 415 snaren maken of adviseren.
     

Deel Deze Pagina