4e Vieuxtemps in Hannover met Hilary Hahn

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door Henri Vieuxtemps, 13 mrt 2016.

?

Moet Hilary Hahn het 4e vioolconcert van Paganini opnemen?

  1. Ja

    33,3%
  2. Ja, maar dan wel met een bekend vioolconcert gecombineerd

    0 stem(men)
    0,0%
  3. Nee, ze moet niks

    66,7%
  4. Nee, ik koop liever een 1e Bruch/Mendelssohn-cd van haar

    0 stem(men)
    0,0%
  5. Nee, liever een box met alle Paganini vioolconcerten

    33,3%
  6. Nee, liever een box met alle Vieuxtemps vioolconcerten

    33,3%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Een vioolvriend had op de website van Hilary Hahn gekeken en had gezien dat ze in Duitsland in Hannover en Braunschweig het 4e vioolconcert van Vieuxtemps ging spelen http://hilaryhahn.com/on-tour/ . Even het Concertgebouw en de Doelen gecheckt, maar daar werd die 4e Vieuxtemps, die Hilary Hahn op cd had gezet, niet gespeeld de komende tijd, want op haar website liep de tourlijst niet ver vooruit. Zelf mocht ik het 5e vioolconcert begeleiden bij een amateurorkest in Wassenaar en 4 x had gezien, namelijk 3 x bij het Oskar Back concours in de finale en 1 keer bij het jeugdorkest Viotta. Het 2e vioolconcert heb ik 8 x gehoord bij de 1e ronde van het Vieuxtempsconcours met piano in Verviers. Voor het 2e vioolconcert moest ik al over de grens en had dus voor de 4e ook een kans als ik weer de landsgrenzen zou passeren, wilde ik het stuk ooit eens kunnen horen in een concertzaal in m'n leven. Ook met een amateurorkest het 1e celloconcert van Vieuxtemps gespeeld, het enige stuk dat ik ooit op de lessenaar kreeg, want lobbyen ben ik niet echt handig in.
    Zo gezegd zo gedaan. Een maand van tevoren was het concert al bijna uitverkocht, dus snel kaarten besteld op de 3e rij links en een goedkoop hotelletje geregeld. 2 slabakken van een supermarkt meegenomen en een fles wijn en wij hadden 2 dagen een mooie vakantie, waarbij we op de terugweg even zijn gaan pauzeren in een leuk Duits plaatsje Tecklenburg met een oude toren en veel vakwerkhuizen, wit gesausd en zwart geverfd hout ertussen.
    Vlak voor het concert, toen het orkest al binnenkwam, gingen we op de 3 vrije plaatsen zitten op de 1e rij pal voor de solist. Toch wel de wereldtop zo perfect speelde ze en net weer een tandje beter vergeleken met Oskar Backfinalisten of het Elisabethconcours.
    Hier een opname voor de mensen die dit concert gemist hebben:

    Na afloop kon je het vioolconcert op cd kopen en een handtekening krijgen. Er stond ook de 5e Mozart op de cd naast de 4e Vieuxtemps, maar die kende ik al en ze ging ook met ons op de foto.
    [​IMG]
    M'n VieuxtempsT-shirt weer aangetrokken en ik had 3 weken van tevoren nog een krat Vieux Temps bier besteld, maar dat zou pas 2 dagen na het concert bij bierparadijs in Meer aankomen. Ik kon maar dus niet volgens gebruikelijk ritueel een Vieux Temps-biertje aanbieden. Maar dat had ik in de Doelen wel gedaan toen zij misschien al 7 jaar geleden Elgar vioolconcert speelde, wat ook best een weinig gespeeld stuk is, en ik van haar ook een handtekening op haar Barber/Meyer-cd kreeg. Zij kon zich dat biertje nog herinneren. Ze sprak ook goed Duits, want dat had ze op Highschool geleerd. Ze had wel Duitse voorouders, maar thuis was ze Engelstalig opgevoed.
    Op een film- en musicalorkest vertelde ik het verhaal van mijn reis voor dit bijzondere vioolconcert, maar 2 violisten hadden nog nooit van Hilary Hahn en van Vieuxtemps gehoord. Dan ben je toch een beetje culturele armoedzaaier als violist in je eigen genre.
    [​IMG]
    Hier een foto van Tecklenburg bij een stop op de terugweg.
    Het 1e, 3e, 6e en 7e vioolconcert van Vieuxtemps zal ik wel nooit in de concertzaal horen (dus draaiden we die op cd in de auto terug), maar het is raar dat van een componist met een veel grotere naamsbekendheid namelijk Paganini (mensen zonder klassieke muziek kennis kennen hem vaak eerder dan Brahms of Saint-Saens) alleen het 1e en 2e vioolconcert wordt gespeeld. Hilary had het 1e vc van Paganini opgenomen en het 1e en 2e heb ik wel eens gehoord in de concertzaal, 1e van Rudolf Koelman in Zwolle en 2e van hem in Enschede en de 2e van Simone Lamsma in het cg en de 1e bij een amateurorkest. Mijn tip aan Hilary om bv het 3e,4e,5e of 6e vioolconcert van Paganini op cd te zetten na Hendryck Szereng (3e), Arthur Grumiaux (4e) of Salvatore Accardo, (allemaal en dus ook 5e en 6e), maar ja dat moet Deutsche Grammophon maar goed vinden. Naxos en cpo doen niet moeilijk over een cd met onbekende stukken van onbekende componisten. Mij viel op dat Hilary het 3e deel van de 4e Vieuxtemps vrij langzaam speelde ten opzicht van de cd van Markov. Gezien het absurd hoge tempo op Hilary's cd van Barber vc in het 3e deel, had ik ook een supersnel tempo verwacht, maar dat deed ze dus niet, zowel live als op cd. Na dat 3e deel wilden de (weer veelal oudere mensen, maar ja ik ben ook geen 20 meer) mensen al gaan klappen, maar de dirigent stak z'n arm op ten teken van: Nog even wachten met klappen. Na het 4e deel speelde Hilary als toegift een stukje Bach, beetje standaard. Julia Fischer had een originele toegift van Hindemith hoorde ik op Radio4 en het stond ook op YT:
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2016
    Marcelita vindt dit leuk.
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Een aantal jaar geleden een soort bedevaart naar Verviers gemaakt in Belgie, waar m'n graf staat, m'n standbeeld en een straat naar mij is vernoemd. Ik had toen de bladmuziek van het 6e vioolconcert gekopieerd uit een bibliotheek in Gent, maar nu kan je daar simpel aankomen op IMSLP/Petrucci http://imslp.org/wiki/Category:Vieuxtemps,_Henri , waar ze alle 8 staan, waarvan nu alleen de 8e nog niet is opgenomen op cd .
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik vond in de Leeuwarder Courant van 18 maart 1842 dit verslag:
    image.jpeg
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Je bent de stapels kranten van je voorouders maar eens gaan doorploegen?:D;)
    (wie wat bewaart heeft wat, zeggen ze, maar hier gaat het natuurlijk om een openbaar digitaal archief)
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Het is interessant te bedenken dat de concertzaal er, in verbouwde vorm weliswaar, nog altijd is. Gedigitaliseerde kranten zijn rijke bronnen voor onderzoek! In dezelfde Leeuwarder Courant staat, in 1765, ook een mooit verslag van het optreden van de jonge Mozart in Londen.
     
  6. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Mooi zo'n artikel uit de LC.
    [​IMG]
    Ik kreeg van dat figuur rechts op de foto in 2013 deze onderscheiding. Ik heb hem wat bewerkt in Paint, maar heb al een opvolger gevonden die de prijs zou moeten krijgen en deze prijs is natuurlijk veel belangrijker dan haar Grammy:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2016
    Marcelita vindt dit leuk.
  7. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Hilary vroeg nog toen ik met m'n Paganini vioolconcerten3,4,5,6 suggesties kwam aanzetten of ik ook een PaganiniT-shirt had. Die had ik niet, want ik ga ten eerste mezelf niet verloochenen en verder is Paganini geen biermerk voor zover ik weet, anders dan Janacek. Ik zou ook een Bach of Saint-Saens T-shirt kunnen maken:
    [​IMG]
     
  8. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
  9. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ik had een verzoekje aangevraagd, namelijk het 3e deel 4e vc van VT, bij Passaggio op Radio4 en werd voor de radio telefonisch life geinterviewd door Hans Smit. Daarvoor door de vaste presentator Lex Bolmeijer gebeld ‘s ochtends of het ok was dat ik in de uitzending geinterviewd werd. Het interview was vandaag 11 mei vanaf 30.55 minuten-35.45 http://www.radio4.nl/passaggio/uitzendingen en daarna dat 3e deel van de 4e Vieuxtempsvan 35.45-41.26 In de afkondiging 41.26-41.50 wordt nog even gemeld dat Vieuxtemps tegenwoordig in de buurt van Waddinxveen woont en dat het bier Vieux Temps echt bestaat en wordt gebrouwen in Leuven. Hier de directe link van 11 mei http://www.radio4.nl/passaggio/uitzending/374964/passaggio .
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2016
    Marcelita vindt dit leuk.
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    En ook het strijkersforum wordt genoemd, Frits, jouw forum op radio 4!!!:)
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Even een misverstand wegwerken: ik beschouw dit forum als ons forum. Zonder de bijdragen van de leden kan het niet bestaan.
    Uiteraard is het mooi wanneer StrijkersForum op Radio4 genoemd wordt.
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik had inderdaad beter kunnen zeggen: het forum dat jij in de lucht houdt en waar we allemaal samen aan bijdragen.:)
    Wie weet hoeveel er nog zijn gaan kijken op het forum n.a.v. de radio-uitzending...
     

Deel Deze Pagina