7/8 viool?

Discussie in 'Viool' gestart door danielle1990, 5 feb 2009.

  1. danielle1990

    danielle1990

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    28
    Hoi,

    Ik ben 19 jaar, en ik speel nu ong. 1,5 jaar viool
    Ik heb vanaf het begin op een hele viool gespeeld.
    Sinds een paar weken ben ik bij een andere vioollerares (een betere :)).
    Ik heb haar verteld dat ik na lang spelen last van mijn schouder kreeg.
    Ze dacht eerst dat het aan mijn houding lag, maar vanochtend zag ze dus
    dat ik eigenlijk iets te korte armen heb....
    Mijn linkerarm is maar een klein beetje gebogen (bijna recht) als ik de krul omring met mijn hand, terwijl hij eigenlijk meer gebogen hoort te zijn.
    Ze raadde mij aan om eerst een andere kinsteun te proberen, eentje die in het midden zit. Zodat de afstand iets korter wordt.
    Maar als dat niet helpt, zou ik dan aan een 7/8 viool moeten denken?
    Ik hoorde dat die vrij zeldzaam zijn, is dit zo?
     
    zapling vindt dit leuk.
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dag Daniëlle,

    Wanneer de linker arm bij de huidige viool bijna geheel recht staat, is de lengte van het instrument aan de grote kant. Gezien je leeftijd zal er nauwelijks nog enige verlenging door groei optreden. Een andere kinsteun zou best wel eens een merkbaar verschil kunnen geven, maar dan moet de kin juist niet naar het midden worden verplaatst, omdat dan de afstand weer toe neemt. Ik zou het zeker eens proberen! Maar het kan ook zijn, dat het nog niet genoeg is.

    Ik heb ooit eens in opdracht een 7/8-viool voor iemand gebouwd, iemand die klein van stuk was en een relatief korte nek had. Ze had er reuze baat bij en was er zeer tevreden mee. Het verschil tussen een 4/4- en een 7/8-viool is echter niet zo heel erg groot. Ten opzichte van een 4/4-viool zijn de afmetingen voor een 7/8-viool korter in onder meer:

    Corpuslengte: 1,2 cm
    Halsmensuur: circa 0,5 cm
    Totale lengte: 2 cm

    Het kan zijn, dat nét die 0,5 cm kortere hals én de ruim 1cm kortere corpuslengte, precies dat beetje extra speelruimte geven om lekker te kunnen spelen.
    De 7/8-violen zijn niet erg gangbaar, maar is hier en daar wel aan te komen. Ik heb er echter geen meer liggen. (Wel de mal etc.)

    Frits
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb een aantal 7/8 in mijn verhuurbestand en meestal is er ook wel een voor de verhuur beschikbaar, zodat je het eens een tijdje kunt proberen op een 7/8. Een heel aardige kwaliteit 7/8 verkoop ik voor 699,--
    Soms heb ik ook nog mooiere, oude en duurdere 7/8 instrumenten maar die zijn er inderdaad niet veel. Inruil van een 4/4 is altijd bespreekbaar.
    Een centrale kinhouder
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=101_230&products_id=967
    kun je proberen, maar het probleem los je er wellicht niet mee op
     
  4. danielle1990

    danielle1990

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    28
    Hallo,
    Bedankt voor de berichten!
    Ik heb een andere kinsteun besteld via www.arc-verona.nl, een Flesch.
    Ik hoop dat ik hiermee het probleem oplos, want ik ben erg blij met mijn huidige viool die best wat gekost heeft...
    Maar als dit ook niet werkt, is het misschien toch slim om aan een 7/8 viool te denken..
    Maar 2 cm is inderdaad niet zo heel veel verschil, dacht dat het meer was.
    Maar ik laat nog even weten hoe het gaat met de nieuwe kinsteun!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb zo eens even wat zitten nadenken of je er wel komt met het idee het centrum van de kinsteun meer naar binnen te brengen. Want -zo is mijn gedachte- naarmate je meer naar binnen gaat neemt de afstand toe in plaats van af. Dat komt omdat je zit met de ronding van de viool. Die is maximaal precies op de centrale lijn. Ik heb er even een plaatje bij gemaakt, om het wat aanschouwelijker te maken:

    [​IMG]
    Kinsteun longitudinaal.png

    Eerst beide types kinsteunen apart, daarna in het rechter plaatje een 'overlay'. Ik vraag me dus af of je er wel op vooruit gaat met een Flesh-type kinhouder. Uit de tekening concludeer ik, dat de kinsteun die je had (een Guarneri- of Stradivariustype?) wel eens meer 'armslag' zou kunnen geven dan een Flesh. Ik heb aangenomen dat het puntje van de kin zich bevindt op de plaats waar de pijl stopt.

    Je hebt hem al besteld en dan is het bijzonder aardig wanneer je je bevindingen aan ons zou willen mededelen. Misschien speelt de hoogte ook wel een belangrijke rol mee?

    Frits
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2018
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Overigens is het verstandig om niet zomaar "ins Blaue hinein" een kinhouder te bestellen, maar bij je vioolbouwer langs te gaan die waarschijnlijk 20-50 verschillende modellen op voorraad heeft en die je ook behulpzaam zal zijn bij het uitproberen of eventueel zelfs aanpassen van de kinhouder.
    Ik moet het met Frits' redenering over de afstand bij een centrale kinhouder eens zijn, al weet ik niet of de aanname dat het Guarneri model het uitgangspunt was, juist is, want dat type werd niet genoemd, al komt het veel voor.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja klopt Bert, is een aanname die ook fout kan zijn.
    Maar misschien dat Daniëlle ook niet precies weet welk type ze erop had zitten?

    Frits
     
  8. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Voor allerlei 'aanpassingsproblemen' met de viool kan je ook nog even kijken op Violinist in Balance. :)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    De video-fragmenten hebben eigenlijk alles te maken met een slechte houding en hoe die te verbeteren door een aantal aanpassingen, hetzij een verhoogd kinstuk, hetzij een beter passende schoudersteun.
    Het probleem wat Daniëlle opvoert, is een te korte arm of een te groot instrument. Beide aspecten komen in de aangeboden video-link niet aan de orde! Dus of het echt met het onderwerp te maken heeft? Neen, volgens mij niet.

    Frits
     
  10. danielle1990

    danielle1990

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    28
    Hmm.... dan is het misschien toch niet zo slim geweest om gelijk maar die kinsteun te bestellen...
    Maarja, het is nu besteld. Wie weet helpt het iets, volgens mijn lerares zou het wel kunnen helpen. Maar als ik dan weer dat plaatje van Frits zie, twijfel ik wel erg.
    Maar we zien het wel! Ik zag op de website staan dat wanneer het product niet goed is je hem terug kunt sturen. Dus dat kan ik altijd nog doen.

    Ik heb zelf deze dacht ik: http://www.arc-verona.nl/dresden-kinhouder-voor-4-4-3-4-viool-kunststof.1756.html
    Dat is de Dresden.... Eén van de goedkoopste zie ik.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Model Dresden maakt niet zo veel uit voor wat betreft de centrale kinpositie, die redelijk correspondeert met de eerder door mij getekende versie.
    Dat deze zo goedkoop is, komt omdat het een kunststof uitvoering is en zegt verder niets of hij 'lekker zit'. Zodra het materiaal hout wordt, schiet de prijs omhoog en zit je zo aan € 25 of meer.

    Afwachten maar.


    Frits
     
  12. danielle1990

    danielle1990

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    28
    Oké, dat is best logisch eigenlijk, dat hout veel duurder is.
    Maar ik wacht de kinsteun af, en dan horen jullie het nog ;)

    Heb trouwens nog een vraagje. Ik heb een tijdje terug een sordino gekocht, maar die geeft af op mijn kam. Dit hoort toch niet?
     
  13. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Toevallig zat ik vandaag op Marktplaats te speuren en heb een 7/8 viool aangetroffen.

    Ik heb zo van de foto en de beschrijving geen idee of het een leuk instrument is, maar je zou allicht eens kunnen kijken.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Is het type sordino van rubber in de vorm van een dropje zoals hieronder afgebeeld?

    Tourte (1).JPG

    Die zwarte kleur komt er niet 'zo maar', dus is ontstaan door toevoegingen van carbon black (roet) die wordt toegevoegd om de duurzaamheid te vergroten. Kennelijk is het procedé niet helemaal vlekkeloos verlopen en is de carbon niet volledig ingekapseld en geeft een beetje af. Hoort niet, maar kan -lijkt me- geen kwaad.
     
  15. danielle1990

    danielle1990

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    28
    Sorry voor het late antwoord, maar ik heb inderdaad zo'n sordino. Ik denk ook niet dat het kwaad kan, alleen ik stoor me er een beetje aan. Omdat je een zwarte plek ziet, als ik hem eraf heb.

    Maar ik had de kinsteun dus besteld, en het hielp totaal niet.
    Ik vond deze steun ook helemaal niet lekker zitten. Dus ik heb hem gauw weer terug gestuurd, en mijn oude er weer opgezet. Gelukkig kreeg ik mijn geld terug.

    Ik bekijk het eerst nog wel even een tijdje aan, want zolang heb ik deze viool ook nog niet. En ik probeer aan mijn houding te werken.
    Als ik dan over een tijdje nog steeds last heb, dan kan ik altijd nog denken aan een 7/8 viool....
     
  16. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Jammer dat @danielle1980 niet meer heeft laten horen hoe het afgelopen is. :(
    Ik was wel benieuwd!
     
    zapling vindt dit leuk.
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Danielle is sinds augustus 2010 niet meer actief geweest op dit forum.
    Ik verwacht daarom niet dat we alsnog iets zullen vernemen.
     
  18. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Best jammer. :(
     
  19. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Een centraal geplaatste kinsteun zorgt er voor dat je je insrument meer naar voren gericht kunt vasthouden. De linker arm hoeft dan minder ver uigedraaid, de rechter hoeft minder ver te reiken, en dat scheelt wel in speelcomfort.
     
  20. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Voor mij juist niet. Links voelt bij mij fijner om uitgedraaid te worden.
     
    zapling vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina