Dag allemaal, ik ben nieuw op het forum, al lees ik al wel even mee. Ik heb een vraag over mijn A snaar. Gisteren ontdekte ik dat hij niet meer in het groefje op de kam zit, maar er naast. Ik heb hem los gedraaid en weer in de groef gedaan, maar hij schuift meteen weer op zodra je de snaar stemt/op spanning brengt, ook als je hem probeert in het groefje te duwen. Nét tijdens de feestdagen, dus lerares en vioolbouwer zijn niet op stel en sprong bereikbaar (heel logisch). Wat denken jullie: kan ik nog wel spelen, of moet ik wachten, de spanning van de a snaar afhalen en zo snel mogelijk naar een vioolbouwer?
Ik zou denken dat de snaar te ver naar de buitenkant van de sleutel is verschoven. In dat geval de a snaar los draaien zodat de snaar op de sleutel iets los kom. op de stemsleutel de snaar iets meer naar binnen brengen zodat deze weer ‘recht’ staat tegenover zijn plekje op de kam en vervolgens weer op toon brengen.
Dankjewel Johannes, precies dat heb ik inderdaad geprobeerd, maar dat helpt helaas niet. Ik laat hem nu maar los, want hij schiet steeds van de kam als ik de sleutel aan draai. Hopelijk houdt de rest van de snaren de kam en stapel op zijn plek
Ik zou me in dit geval over kam en stapel nu niet al te veel zorgen maken mits die voordien goed stonden. Laat uw vioolbouwer de kam voorzien van een perkamentje bij de A snaar, na correctie van de groef, dan gebeurt zoiets niet weer!
Dankjewel Bert voor je reactie. Voordat ik opmerkte dat de snaar uit de groef was, was er niets aan de hand. Dus dan zal ik me proberen geen zorgen te maken
Als ik de foto bekijk van de verdeling van de snaren over de kam, lijkt het mij alsof die niet voor alle snaren gelijk is. Zo is de afstand tussen de D en G veel groter dan die van de A en de D. De afstanden op de kam tussen de snaren, dienen exact gelijk te zijn. Zoals de kerven nu zitten is er geen gelijke verdeling. Die van de A zit wel erg aan de kant. Of de kam past niet, zou ook nog kunnen.
Dankjewel. Ik vermoed dat de foto een beetje vertekent, ik ben vrij zeker dat de afstand tussen de snaren oké is
Kun je een foto aanleveren waar zowel de kam alsook het staartstuk op staan? Er moet iets zijn waardoor de A uit de groef getrokken wordt.
Uit de praktijk: - Snaren vereisen ondiepe groeven. - Een ondiepe groef kan enigszins beschadigen.(ongeval, onjuiste snaarwisseling, opnieuw stemmen bij losschieten snaar etc.) - bijna altijd kiest de snaar dan voor de minste weerstand, bij een A snaar is dat naar de buitenzijde. En dat is hier vermoedelijk het geval! Meer foto's lijken mij daarom verspilde moeite: gewoon naar de vioolbouwer voor een oplossing!
Ik kan zelf wel uitmaken wat ik verspilde moeite zou vinden. Wanneer de snaar naar buiten wordt getrokken moet dat ergens aan liggen. Vandaar mijn vraag of een foto mogelijk is. Het is bovendien niet aan Boon om te beslissen of die er komt of niet. Mocht die er komen, dan mag hij niet naar die foto kijken noch er commentaar op leveren! En een perkamenten 'kambeschermer' (zie #4) zorgt er juist voor dat de groef niet dieper wordt. Dus dat bij het plaatsen van een perkamentje het euvel zou zijn verdwenen is grote onzin.
Daar gaat ie weer! Goed lezen: het perkamentje wordt geplaatst na herstel van de groef . Ik zeg alleen dat IK het verspilde moeite vind en die opmerking was natuurlijk bedoeld voor de beginner van dit onderwerp. Onwaarschijnlijk trouwens dat een snaar opzij wordt getrokken door een mankement aan de snarenhouder. Uiteraard mag je het niet met mij eens zijn Frits, dat ben ik ook vaak niet met jou, maar hou eens op met dat gekibbel en voer een normaal debat, waarvoor dit forum ook bedoeld was (of vergis ik mij daarin?)
Inmiddels heb ik een afspraak bij de vioolbouwer voor volgende week. Voor wie het interessant vindt hierbij nog een foto van staartstuk en kam. Echt goede foto’s maken die niet vertekenen is lastig
Ha. Fijn. Dankjewel! Fotografie is een vak apart. Ondanks dat, en afgaande van wat de foto mij aan informatie geeft heb ik er een mening over. Let wel, dat wanneer de foto vertekent en afwijkt van de wérkelijke situatie, mijn verhaal niet klopt. Maar ik meen het volgende er over te mogen zeggen: De foto even 90° gedraaid: Schetsmatig wat ik meen er aan te zien: Links staat de snaarhouder met de snaren. Als ik de foto goed bekijk trekt de snaarhouder een ietsje naar rechts. Zo heb ik het ook geschets. Voor de lagere snaren is dat geen probleem, want de kamhoogte loopt op van de C naar de D. Maar bij de D en veel meer bij de A gaat de kam naar omlaag. De A heeft ook nog de hoogste spankracht (circa 18 kg t.o.v. de D en G met ongeveer 14 kg) waardoor het niet onmogelijk is dat de snaar bij opspannen uit de groef geraakt. In het rechter plaatje van de schets wordt dat weergegeven. Op de een of andere manier wordt de snaarhouder wat scheef getrokken. Misschien dat het dieper maken van de groef (een klein beetje) voor de A al soelaas biedt? Maar het instrument gaat naar de vioolbouwer. Ik ben benieuwd naar diens bevindingen.
De snarenhouder lijkt mij mooi in het midden te zitten en trekt m.i. helemaal niet naar rechts en al zou dat enigszins zo zijn, dan is dat hier in het geheel geen reden voor de A snaar om naar buiten te glijden: dat komt simpelweg door de beschadigde groef, zie #10.
Nou de snaar zit er weer op, gelukkig. Er bleek niet echt veel mis, de vioolbouwer heeft het randje van het originele groefje iets rechter gemaakt en nu zit hij weer stevig. Ik heb deze cello nog niet lang en er zat een nieuwe kam op, kennelijk kan dat gebeuren. Blij dat het weer gefixt is
Het randje van de groef recht gemaakt. En dat was de oplossing? Is de groef ook niet wat dieper gemaakt? Hoe het ook zij, de snaar blijft nu kennelijk op z'n plek. Probleem opgelost en kan er weer gespeeld worden.