Aan welke elementen herken je de oorsprong van een viool ?

Discussie in 'Viool' gestart door Jaeger, 16 dec 2007.

1. Jaeger

Jaeger

Lid geworden:
    16 dec 2007
    Mijn vraag is meer specifiek : aan welke elementen herken je een Duitse, Franse, Tsjechische, enz. viool ? Is er een eenvoudig antwoord op de vraag : als ik een viool zie, hoe weet ik dan bij benadering de oorsprong ervan ?
    Hoe taxeert een professioneel iemand een viool ? Hoe wordt de ouderdom bepaald ? Zijn er typische elementen of stijlkenmerken aan een viool die duidelijk de oorsprong verraden ?

Moeilijke vragen en wellicht nog moeilijker om te beantwoorden ??
    Maar toch bedankt op voorhand voor elk antwoord !

2. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Beste Jaeger,

De vraag die je hier stelt is heel moeilijk te beantwoorden. Echt heel moeilijk.
    Een correct antwoord hierop is niet een twee drie te geven.

Het bestuderen van bouwkenmerken van strijkinstrumenten is heel, heel, heel moeilijk. Natuurlijk zijn er bepaalde kenmerken van b.v. Franse bouwers, Engelse bouwers of Italiaanse. Maar wat als een vioolbouwer van Duitse oorsprong een groot aantal jaren in b.v. Frankrijk gaat werken en een deel van de Franse bouwstijl overneemt.

Nog een item is dat er natuurlijk heel veel instrumenten in omloop zijn die gebouwd zijn naar de stijl van… Italiaanse instrumenten.
    Vanuit alle kanten van de wereld woorden beroemde instrumenten nagebouwd in de stijl van Stradivarius, Del Gesu, Bergonzi, Maggini etc.
    Gebouwd in de stijl van… en er zijn ook bouwers die een (bijna) exacte kopie van een beroemd instrument maken.

Voor een dergelijke expertise denk ik dat je beter af bent bij Cozio.
    Te vinden op www.cozio.com

Foto's vergelijken en bekijken kun je natuurlijk op de websites van bekende bouwers en handelaren/taxateurs. Maar kijk ook eens in de archieven van Tarisio.

www.tarisio.com

Remi

3. ducky

ducky Daphne

Lid geworden:
    7 jul 2005
    Maar ik denk dat je oudere instrumenten wel degelijk kan onderverdelen. Bovendien worden die nieuwe instrumenten gemaakt naar een bestaand model. Ze nemen de karakterestieken over. Het wordt alleen wel moeilijker om te zeggen waar ze precies toe behoren.

Maar zouden wij grofweg een idee kunnen geven? (Ik herrinner me ergens een topic dat hier al eerder over ging...)

Wat zijn de karakterestieken van:

Duitse violen:
    Franse violen:
    Italiaanse violen:
    Chinese violen:

Ik durf het nog niet echt in te vullen, bovendien zijn de woorden die ik in mijn hoofd heb enigszins subjectief (sierlijk en log)...

4. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Moet je niet al met een fase eerder beginnen? Ik bedoel: gaan we het hebben over fabrieksviolen of enkel volledig handgemaakte? Want dan zul je toch eerst criteria aan moeten leggen die je in staat stellen dat onderscheid te maken. Hoe weet je of je te doen hebt met een massaproduct?
    Goed, stel dat het lukt dat onderscheid te maken, dan komt de vraag aan de orde of er karakteristieke kenmerken zijn van Duitse-, Franse-, Italiaanse- of anderssoortige violen. Ik weet ze echt niet allemaal hoor. Er zijn lieden die daar veel meer verstand van hebben en die daar min of meer hun beroep of uit de hand gelopen hobby van hebben gemaakt: via E-Bay kopen ze dan een schitterend instrument tegen een spotprijs. Verkopen dat instrument dan weer met een goede winst al of niet na enig herstelwerk. Dat kun je alleen maar doen wanneer je er verstand van hebt, anders loop je te veel risico. Je kunt er natuurlijk ook steeds meer verstand van krijgen ;).

Ik kan niet al die karakteristieken opsommen die het onderscheid mogelijk moeten maken tussen de herkomst van diverse instrumenten en bouwstijlen. Natuurlijk zijn er wel kenmerken die je doen denken aan een bepaalde bouwer, maar het blijft een beetje gokwerk, zeker gezien de vele kopieën van beroemde instrumenten die in omloop zijn. Dus kan ik geen andere reactie geven die op alle vragen uitsluitsel geven.

Frits

5. Jaeger

Jaeger

Lid geworden:
    16 dec 2007
    Ik heb deze namiddag een gesprek gehad met een vioolbouwer over dit onderwerp.
    Het moge duidelijk zijn : er zijn inderdaad kenmerken aan een viool die wijzen op Duitse, Franse, enz. werkwijze. Maar dat wil niet zeggen dat die viool dan ook effectief uit dat land komt. Sommige vioolbouwers hebben geen eigen ontwerp en kopiëren bestaande (goede) violen.
    Zo zijn er Franse vioolbouwers die naar Duits ontwerp bouw(d)en. Een goed voorbeeld hiervan is dat er in de 2de helft van de 18de eeuw behoorlijk wat violen naar Stainer gebouwd zijn in Parijs (hoge welving).
    Wat voor mij nog altijd de vraag openlaat welke dan die kenmerken zijn van een Duits, Frans, enz. ontwerp... Het schijnt inderdaad niet zo eenvoudig te zijn hier een eenduidig antwoord op te geven.

Deel Deze Pagina