Aangeboden hulp van vioolbouwer

Discussie in 'Viool' gestart door webocon, 18 nov 2009.

1. webocon

webocon

Lid geworden:
    13 okt 2009
    Regelmatig heb ik de vraag gelezen dat iemand een vioolbouwer zoekt om wat voor reden dan ook.
    Ik ben een amateur bouwer met 13 violen en twee altviolen op mijn "kerfstok"
    Ik biedt gaarne mijn diensten aan voor ondersteuning en voor het doen van werkzaamheden aan instrumenten (violen en altviolen),reparaties/renovaties etc.
    Ik doe dit werk voor de lol en niet voor mijn levensonderhoud want daar is al in voorzien.
    Leendert van der Heijden
    Duizel
    Tel:0497-530175

zapling vindt dit leuk.
  2. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Inschrijven bij de Kamer van Koophandel en je aanmelden bij de belastingdienst, het bedrijfschap etc, alsmede een aanmelding voor de benodigde gemeentelijke vergunningen zou ik zeggen, zodat de concurrentie met diegenen die er wel voor hun levensonderhoud van afhankelijk zijn, eerlijk blijft! Daarna pas adverteren en je diensten aanbieden.
    Of je het voor de lol doet of met tegenzin, dat maakt hier niet zoveel uit.
    Op dit moment is er toch geen gebrek aan vioolbouwers?

3. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Als je in aanmerking wilt komen om ondernemer te worden moet je 'duurzaam deelnemen aan het economisch verkeer'. Iemand die voor de hobby violen bouwt en daarnaast af en toe wat repareert voor iemand voor geld of af en toe eens een viool verkoopt op Marktplaats, ben je absoluut niet verplicht bij de Belastingdienst en KvK langs te gaan.

Beter nog: je mag dan officieel helemaal niet aangemerkt worden als ondernemer.

En aangezien we in Nederland een min of meer vrije markt kennen, is er niets oneerlijks aan het aanbieden van diensten of producten zonder dat je hiervoor afhankelijk bent van je levensonderhoud. Tuurlijk een beetje jammer voor ons brood-ondernemers, maar het zij zo.

Ik zou zeggen: Leendert, heel veel plezier en succes!

zapling vindt dit leuk.
  4. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Als je het al voor je lol doet, lijkt het me niet nodig en zeker niet wenselijk ermee te adverteren; ik zou dan vooral genoegen nemen met wat toevallig op je weg komt.
    Wie met zijn diensten openbaar adverteert en daarmee oneerlijk concurreert heeft op den duur wel degelijk een probleem.

5. Zai

Zai

Lid geworden:
    28 okt 2005
    Lijkt me allemaal niet zo aan de orde, die "concurentievervalsing". Met een 'deftige viool' gaat men over het algemeen niet naar een hobbyist en een professionele vioolbouwer vindt het meestal zonde van zijn tijd (en het geld van de klant) om iemands opa's viool (fabrieksviooltje, niet veel waarde anders dan emotionele) weer 'in orde' te maken. :)

zapling vindt dit leuk.
  6. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Waarom is dit oneerlijke concurrentie?
    Als ik heel goed konijnenhokjes kan timmeren en iemand wil die van mij kopen, dan blijkt daar belangstelling voor te bestaan. Aha, denk ik dan, ik ga er mee adverteren, Marktplaats of anderszins. Is dat dan oneerlijk? Oneerlijk t.o.v. de Gamma of andere bouwmarkt die ook konijnenhokjes en bijna 'alles' verkoopt? Wat is daar oneerlijk aan?
    Krijg ik dan een 'probleem' met de Gamma? Dacht het niet.

Frits

zapling vindt dit leuk.
  7. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Natuurlijk heeft Bert een punt met zijn kritiek. Een amateurbouwer hoort een bepaalde bescheidenheid te hebben; het aanbieden van diensten aan derden, tegen betaling, schept ook verplichtingen. En hoe zit het met garantie op het geleverde werk? :)

8. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Wie tegen materiaalkosten en een fles wijn c.q. een gevulde koek eens een keer de viool van de buurman of een mede orkestlid van een nieuwe kam o.i.d. voorziet; daartegen kan niemand bezwaar hebben; dat blijft in de sfeer van vriendendiensten en de konijnenhokken van Frits!

Wie echter zijn diensten in het openbaar aanbiedt onderneemt en is dan ook onderhevig aan de daarvoor geldende regels.
    Dat staat geheel los van de erkenning als ondernemer door de belastingdienst, die te maken heeft met urencriteria voor de ondernemingsaftrek en met btw afdracht, waarvan sommige ondernemers zijn vrijgesteld.

De vrije markt is een is een groot goed, maar om een "level playing field" voor alle economische deelnemers te waarborgen zijn er op democratische wijze regels tot stand gebracht die voor iedereen gelden. Het ontduiken of vermijden van deze regels leidt tot zwartwerk, illegale taxiritten en wat al niet meer en daar moet een stokje voor worden gestoken.

9. Carmenlisa

Carmenlisa

Lid geworden:
    22 okt 2009
    ik snap de reacties. maar ik vind het heel erg aardig van webocon dat hij dit aanbied :D . ik denk dat dan ook de drempel word verlaagt om naar een "echte" vioolbouwer te gaan(als naderhand blijkt dat iemand toch meer wil). En dat mensen met een erg slechte viool (niet speelwaardige viool of een violin shaped object ) hier veel aan hebben. Dit is (denk ik) ook geen concurrentiestrijd onder viool bouwers, want iemand die zo'n (slechte)viool heeft, gaat natuurlijk niet naar een vioolbouwer om daar meer geld uit te geven dan dat het ding waart is, lijkt me. ;)

webcon veel succes er mee

zapling vindt dit leuk.
  10. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Het gaat hier helemaal niet om wel of niet aardig natuurlijk (webocon is vast een schat van een man!) en ook niet om de kwaliteit van de viool, maar om de regels die we met elkaar hebben afgesproken.

Wie zijn haar thuis laat knippen door die aardige buurvrouw die vroeger kapster is geweest en die het voor een zakgeldje en een compliment wil doen; mij hoor je niet.

Maar wanneer die aardige buurvrouw in het lokale huis aan huisblad adverteert met haar thuisknipactiviteiten tegen laag tarief zonder de daarbij behorende inschrijvingen en vergunningen, dan zal ze snel tegen meerdere lampen lopen.

Wie kan mij dan het verschil uitleggen tussen Webocon en de thuiskapster uit het laatste voorbeeld?

11. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Homepage:
    In Nederland bestaat er geen opleiding om vioolbouwer te worden. De kans om bij een erkende vioolbouwer als leerling te beginnen is vrijwel nihil. In Engeland, Duitsland en Italië zijn wel vioolbouwscholen. De opleidingen duren meestal 3 tot 4 jaar. Het is een oud en goed gebruik om na je opleiding enkele jaren beroepservaring op te doen bij de gerenommeerde bedrijven en de fijne kneepjes van het vak te leren. Professionele Nederlandse vioolbouwers hebben veelal dit traject doorlopen.

Een amateur vioolbouwer heeft zijn kennis en vaardigheid op eigen wijze opgedaan.
    Ik vind dat dan enige bescheidenheid past en je je niet moet vergelijken met de professionals. Vakmanschap is meesterschap. Dat geldt ook in de vioolbouwerswereld.

Overigens heb ik nog nooit enig dedain bemerkt bij de mij bekende vioolbouwers voor violen van onbekende makelij. Ik ben zelf ook begonnen op zo'n viool toen ik zeven jaar was. Die werd door Stam zonder opmerkingen geheel speelklaar gemaakt. Wat dat betreft is een vioolbouwer net als een fietsenmaker. Die repareert je fiets ook zonder opmerkingen.

Ik sluit me dan ook aan bij wat Bert Boon heeft opgemerkt. Wie zijn diensten als vioolbouwer in het openbaar aanbiedt, is onderhevig aan de daarvoor geldende regels.
    Een vrije markt kan alleen zo blijven als iedereen zich aan de regels houdt.

12. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Natuurlijk snap ik dat het 'niet leuk' is en door sommige mensen als 'niet eerlijk' wordt geschouwd. Dat is een persoonlijke mening en heeft niets te maken met de geldende regels, vrije markt of democratie.

Je mag als particuliere verkoper gewoon adverteren met diensten.

Ook geldt geen urencriterium om ondernemer te worden. Er geldt alleen een urencriterium om aanspraak te kunnen maken op bepaalde aftrek regelingen van de Belastingdienst. Voor zover ik weet tenminste...

Dus... Webocon mag gewoon naast zijn baan zijn diensten aanbieden. En zelfs al zou hij op een gegeven moment zijn Kvk en Belastingdienst dingen regelen, dan mag hij nog dingen tegen vriendenprijzen publiekelijk aanbieden naast zijn baan. Als dat de markt kapot maakt is dat jammer (en ik sta het ook niet aan te juichen), maar niet illegaal voor zover ik weet.

zapling vindt dit leuk.
  13. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Wanneer ik de analogie zoals voorgesteld door Bert voortzet, zou die kapster best mogen en kunnen adverteren. Mochten er bepaalde fiscale en juridische consequenties uit voortvloeien door in het openbaar te kennen te geven dat ze tegen betaling haar kapperstalenten wil aanwenden, dan kan ze daar óf aan voldoen óf besluiten met de campagne te stoppen. Wanneer we aannemen dat ze daaraan voldoet, dan kan geen enkele locale kapsalon haar verhinderen werkzaamheden tegen zeer concurrerende tarieven te verrichten. Het zij zo en behoort bij het vrije ondernemersschap.
    Maar wat ik in deze analogie mis, is het fenomeen amateur versus professioneel, want daar gaat de hele vraagstelling om.
    Wordt een amateur bouwer dan opeens professioneel bouwer, wanneer hij er zijn beroep van maakt? Verandert met die stap ook meteen zijn vaardigheden? Is het werk dan opeens professioneel geworden en kan hij dan wél garantie leveren, zoals Liuwe te berde bracht?
    Maakt die professioneel geworden bouwer dan ook opeens andere instrumenten?

Vele vragen die ik niet allemaal ga beantwoorden, maar die ik stel om de gedachten daar eens over te laten gaan.

Frits

14. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Elke amateur-bouwer die zelf zijn/haar vaardigheden heeft ontwikkeld, past een bepaalde bescheidenheid, zeker als hij/zij zijn/haar werk gaat vergelijken met het werk dat door een professional is gemaakt. En dan bedoel ik met professional iemand die voor het vak een studie heeft gedaan en die studie heeft afgesloten met een vakdiploma, d.w.z. als zijn/haar werk is beoordeeld door vakgenoten.

Een amateur-bouwer kan uiterst vaardig zijn, kan prachtige instrumenten bouwen, want ja, als je talent hebt komt dat er wel uit. Maar als je er niet je beroep van maakt, ga dan niet schieten onder de duiven van iemand die van dat vak wèl moet leven. Dat heeft niks met concurrentie te maken, dat heeft te maken met bescheidenheid.

Mijn broer is een geweldig houtbewerker, hij bouwt echt prachtige klavecimbels, perfekte 18de eeuwse barometers, staande klokken compleet met uurwerk, op een niveau dat heel wat professionals nooit zullen halen. En toch zal hij nooit zijn diensten aanbieden aan derden via advertenties. Wie weet wat hij kan, vraagt hèm. En dan maakt hij de mooiste dingen. Hij hoeft er namelijk niet van te leven. Ik vind dat een vorm van integriteit.

15. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Wat je nu doet is één gegeven gebruiken als algemeenheid en dat gaat natuurlijk niet op. Voor jouw broer is er vast wel één te vinden die juist wél adverteert en dan kan ik die bewering ook gaan veralgemeniseren, zodat deze techniek van redeneren niet de aangewezen weg is.

Frits

zapling vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina