Aankoop electrische viool en versterker

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Kathleen, 18 nov 2008.

  1. Kathleen

    Kathleen

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    2
    Hoi iedereen!

    Ik heb interesse in de aankoop van een elektrische viool (en versterker).
    Ik begrijp dat er een wereld van verschil is in prijzen (en dus ook kwaliteit), maar alles hangt natuurlijk af van wat je nodig hebt ... .

    Ikzelf ben een beginner viool en ik ben nu bezig met het derde jaar muziekschool en ik heb interesse voor een elektrische viool vanwege twee redenen:

    - OEFENEN: ik ben een tamelijk bezige bij en moet vaak tot 's avonds laat werken.
    Aangezien ik in een zeer slecht geïsoleerd flatgebouw woon (met houten vloeren, zonder beton er tussen), is het vaak onmogelijk (of toch moreel onverantwoord) om op dat tijdstip nog te beginnen oefenen met m'n akoestische viool. Ik heb al gehoord van dempers en zo maar dat lijkt me toch ook niet echt gezond voor m'n viool om altijd daarmee te oefenen. Met een elektrische viool / stille viool met hoofdtelefoon zou ik zonder schuldgevoel of burenruzies naar hartelust te keer kunnen gaan, ongeacht het uur van de dag (of nacht). Aldus zou ik dan meer kunnen oefenen (wat er nu wegens het late uur vaak overschiet) en logischerwijs ook meer vooruit moeten gaan qua vioolspel. Het is niet mijn bedoeling om volledig over te schakelen op elektrische viool, ik heb me altijd laten vertellen dat je beter studeert op een akoestische (voor toonvorming enz.), maar ik zou dankzij de elektrische viool dus gewoon over wat extra-oefentijd kunnen beschikken. Ik begrijp ook dat er mogelijks verschillen zijn qua vingerzetting (afstanden) enzovoort, maar ik ben blijkbaar gezegend met een redelijk goed gehoor (speel zelden vals, al vanaf de eerste lessen) en de extra oefentijd dankzij de elektrische viool kan op zich al nuttig zijn om de opgegeven oefeningen en muziekstukken vaker door te nemen en om mijn strijktechnieken (waar ik wel eens moeilijkheden mee heb, te gespannen rechterhand) vaker te oefenen.

    - OPTREDEN: ik ben bij een pop-rockbandje, voorlopig doe ik enkel nog maar zo nu en dan een repetitie mee, maar het doel is wel om op termijn mee te gaan optreden. Dit zou ook kunnen met de akoestische viool, maar dan heb ik een micro/pick-up, versterker enzovoort nodig en ondanks die uitgaven zou ik nog steeds niet thuis in stilte kunnen oefenen. Daarbij heb ik ook al gelezen dat optreden met een akoestische viool vaak veel problemen geeft naar bijgeluiden (microotje zou ook de adem en andere zaken mee oppikken), afstelling voor de geluidstechnici, dewelke in ons geval - als beginnend groepje - vaak hobbymensen zijn, enzovoort. Ook in dit opzicht lijkt een elektrische viool me dus veel handiger.

    Aangezien de elektrische viool voor mij op de tweede plaats zou komen voor wat betreft het oefenen (en voorkeur van klank, de akoestische ligt me toch nog steeds het nauwste aan het hart) en aangezien we met het groepje ook niet op professioneel niveau spelen, zie ik niet echt het nut van enkele duizende Euros uit te geven aan een elektrische viool en versterker. Daarbij beschik ik ook helemaal niet over zulk budget en lijkt het me ook tamelijk overdreven om als beginnende violiste (die nog veel te leren heeft) op een superieur instrument te gaan spelen.

    Ik heb al veel verschillende elektrische violen en prijzen gevonden op het internet, gaande van 80 Euro tot enkele duizenden Euros. In eerste instantie dacht ik dat het mogelijks beter was om te sparen voor een viool van +/- 500 Euro (zoals ik er één vond van bijvoorbeeld Fender), maar anderzijds, als ik daar nog eens een versterker bijreken (die dan toch ook van eenzelfde niveau moet zijn, anders is het echt wel idioot), dan kom ik aan een vrij hoog budget waarmee ik nog steeds iets tamelijk middelmatigs heb. Als ik dan ooit toch voor het goede werk ga, heb ik al vrij veel uitgegeven voor het probeerstadia en moet ik daar weer veel geld bovenop leggen om te verbeteren.
    Vandaar dacht ik aan een budget van 300 Euro (maximum 400 Euro) all in (dus viool en versterker). Als ik dan later verbeter qua materiaal (ineens tegoei dan), hoef ik ook geen spijt te hebben van de reeds eerder uitgegeven centen, want die hebben hun dienst dan wel bewezen voor wat het was en maar moest zijn.

    Nu, een electrische viool van 80 Euro lijkt me toch echt wel wat aan de lage kant (mogelijks - nog meer - brol?), dan waren er van 100 à 150 Euro, bijvoorbeeld die Stagg (maar ik las dat die zwaar zijn en bovendien vind ik ze persoonlijk niet zo mooi), conclusie was dat de meeste elektrische violen (voor wat ik maar nodig zou hebben) te vinden zijn voor de prijs van +/- 250 Euro. Zo heb ik wel al een paar modelletjes gezien die me (visueel aanspreken), maar ik heb geen idee van welke modellen een authentieke vioolklank benaderen (voor zover dat al mogelijk is).
    Hebben jullie ervaringen met elektrische violen van +/- 250 Euro voor wat betreft die klank (zo natuurlijk mogelijk)?

    En dan is er nog de versterker natuurlijk (voor de optredens dan, thuis zou de hoofdtelefoon voldoende zijn). Ik heb hierover al heel verschillende dingen gevonden: sommigen raden een gitaarversterker aan, andere een basgitaarversterker, nog anderen een keyboardversterker, ... ik geraak er als leek echt niet aan uit.
    En zijn er mensen die weten welke van dat type versterker (gitaar/bas/keyboard) qua niveau aansluit bij een elektrische viool van +/- 250 Euro?

    Alvast enorm bedankt voor jullie reacties!


    Groetjes,

    Kathleen
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    250 euro voor een E viool is weggegooid geld, al loop ik met die uitspraak het risico een hernieuwde discussie over hetzelfde te starten (dat is niet mijn bedoeling). Beter is in jouw geval een goede hotelsourdine (ca 10 euro) en een goed element (200 euro) zodat je ruim binnen je budget blijft
     
  3. Kathleen

    Kathleen

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    2
    Hoi Bert,

    Bedankt voor je antwoord!

    Is zo'n hotelsourdine op termijn niet schadelijk voor de viool?
    Want ik zou dan (denk ik) al een "zware" nodig hebben (ik kan bijna verstaan wat mijn onderbuur aan de telefoon zegt, en die spreekt echt niet luid) en bovendien zou ik er toch ook wel vaak mee moeten spelen (ben een nachtmens).
    Of is zoiets echt onschadelijk?

    Als ik zulks (goed) element koop voor de optredens, ben ik dan daarmee gesteld?
    Ik bedoel, moet ik dan ook niet nog een versterker of luidspreker ofzo kopen?
    Vergeef me mijn mogelijks domme vragen, maar in ben echt een complete leek op het gebied van elektrische instrumenten / elektrisch versterken van akoestische instrumenten.

    Groetjes,

    Kathleen
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    Wanneer jouw band over een mengpaneel of een ander regelkastje beschikt kun je wellicht eens proberen daar het element in te pluggen. Rechtstreeks in een E-gitaarversterker is niet aan te bevelen.
    Een Hotelsourdine is niet schadelijk voor je viool; hij zorgt er met zijn gewicht alleen maar voor dat de in de kam opgewekte trillingen voor het grootste deel worden geneutraliseerd.:
    Hotelsourdine:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=42&products_id=951
    of deze:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=42&products_id=234
    En elementen:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=43&products_id=281
    De Headway mag je eventueel (onder voorwaarden) uitproberen en aan mij terugsturen wanneer het niets voor jou is.
     
  5. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Bert, hier is weer iemand die vraagt om een betaalbaar instrument voor een pop/rockband. Er zijn hier inderdaad eerder pop en rockviolisten geweest die hebben aangegeven dat ze wel prima met een stagg overweg konden in dat genre. In mijn geval in combinatie met het BOSS multi-effectpedaal ME-50, dat klinkt gewoon super vet.
    a.s. vrijdagavond weer optreden in Amersfoort, iedereen is welkom.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    Ik bedoelde juist, dat ik die zelfde discussie eigenlijk niet nog eens wilde; ik gaf een concreet antwoord op een concrete vraag (volgens mij mag Kathleen zich afvragen of ze op dit moment in haar situatie wel iets heeft aan een E viool) en het is voor haar goed mogelijk alle threads hierover nog eens na te pluizen.
     
  7. Viola436

    Viola436

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    6
    Heej!

    Ik speel nu acht jaar viool op een redelijk hoog niveau, ook in een bandje. Ik heb na vijf jaar lessen een elektrische viool van het merk Stagg gekocht bij Dijkman, voor 155 euro incl. snoer voor de versterker, stok, koffer, hars en koptelefoon. Geen geld natuurlijk en ik vind het een heerlijk ding. Er komt een mooi zuiver geluid uit. Het is wel een redelijk zware viool, ten op zichte van een klassieke viool, wat ik juist erg prettig vind, omdat je gedwongen bent om er met een perfecte techniek (bv vibrato vanuit je armen, niet door de viool te bewegen) op te spelen. Hierdoor gaat het spelen op de klassieke viool me gemakkelijker af. Als je tot laat in de avond wilt spelen is een elektrische viool inderdaad een uitkomst, je kunt hier eventueel ook nog met een sordine op spelen (een demper). Als je een sordine wilt kopen, raad ik je er een van rubber aan, omdat je hiermee de kam totaal niet beschadigt. Je hebt sordines die je kunt vastmaken aan je snaren achter de kam, zodat je ze snel erop kunt schuiven, en sordines die over de gehele kam staan en dus ook meer dempen. Deze zijn wel lastiger te plaatsen en hiermee heb je een iets grotere kans om je kam te verschuiven (als je het iets te grof doet). Bij een viool is het natuurlijk altijd zo dat je voorzichtig moet zijn en dat de kam kan verschuiven, dus in princiepe is een sordine niet een gevaar voor je viool ofzo.
    Ik heb een VOX versterker, maar die laat veel te wensen over, vind ik. Omdat dit een elektrische gitaar versterker is, komt er ook een elektrisch gitaar geluid uit mijn viool. Ik raad je aan om in de winkel uit te testen welke versterker het mooiste geluid geeft bij je viool en welke programma's op die versterker. Als je die opschrijft, hoef je later niet te zoeken naar de juiste programma combinaties en de hoeveelheid gain en trebble.
    Ik hoop dat je aan deze informatie iets had, veel succes met het zoeken!
     
  8. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Welkom op dit forum!
    Ik weet niet wanneer jij je Stagg hebt gekocht, maar hoop voor jou dat -ie over een paar maand nog bruikbaar is. De mijne (ook bij Dijkman) was na een paar maand al een kromgetrokken kreng.
    Op dit forum is al heel veel geschreven over de E-viool en de prijs/kwaliteit ervan dat ik die discussie niet wil herhalen. Die mag je zelf lezen.

    Nog een vraagje: waarom heb jij een sourdine nodig op jouw E-viool?
     
  9. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    In principe heb je 1 jaar garantie (of langer) op elke aankoop bij elke winkel.

    Is het een idee als alle mensen die door hun kromgetrokken Stagg teleurgesteld zijn deze terugbrengen bij de leverancier? Deze is wettelijk verplicht deze te repareren of een nieuwe te leveren binnen een jaar na aankoopdatum.

    Op deze manier gaan de Stagg violen misschien van de markt of zal het merk de constructie verbeteren, zodat in de toekomst mensen niet zo teleurgesteld zijn.

    Ook al koop je een e-viool van € 99, je hoeft niet te accepteren dat hij na een paar maanden kapot is.
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    Aan Stagg zijn reeds voldoende woorden vuil gemaakt. Het advies van NoName#2 om met het ding terug te gaan naar de leverancier kan ik van harte onderschrijven.
    Elektrische violen met een Piëzo-element (dat zijn ze practisch allemaal) doen het zelden goed op een versterker voor E gitaren; je hebt een versterker voor elektrisch versterkte akoestische instrumenten nodig.
    Ik zelf gebruik voor demonstratiedoeleinden een AER, maar die is niet echt goedkoop. Er zijn goedkopere alternatieven uit China die je wellicht kunt uitproberen bij de muziekzaak om de hoek. Ik lever op bestelling evt. de Bogey 30 of 60 watt.
     
  11. jannux58

    jannux58 Jan

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    11
    Ja welke e-viool nu? Pfff. Kom er ook niet meer zo goed wijs uit. Het aller gemakkelijkste was het als er nu iemand op zou staan en zou kunnen zeggen, Dat is goed voor een dito prijs, maar dat hoor ik ook niet. Dus ik weet het nog steeds niet. Ik ben ook op een beetje vreemde manier het vioolwereldje ingerold. Speel vanaf mijn 9e gitaar, dus dat is al 47 jaar (I hate Jazz, because I love it), maar kreeg vorig jaar kerst van mijn vrouw een viool (omdat vioolspelen nog altijd een diep gekoesterde wens van me was, dus dromen zijn helemaal geen bedrog). Dus nu zijn we een jaar verder en ik wil nog steeds. Mijn vrouw had gelijk hoor.
    Dus om lekker te Jazzen leek mij een elektrische viool ook gaaf. Dus even rondneuzen en ik dacht dat een River string EVX04_Pro of EVX04_Pro II met een dubbel element (dubble pick up) in de brug hierbij helemaal niet verkeerd zou zijn. Zeker als je het hebt over versterking via een PA. Maar dan is er nog een Yamaha sv130 of een sv150 of een Steinberger Design Wav. Ja en dan is de twijfel gauw gezaaid. Dus mijn vraag is heeft er ervaring met deze instrumenten.

    Let´s make Jazz

    Greeds Jannux
     
  12. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    hoi ik heb een Yamaha sv 150 en ik ben er erg blij mee. wat wil je precies weten over het instrument?en wat zijn je eisen er aan?
    groetjes
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    Een River String kun je maar beter laten liggen.
    Yamaha's zijn OK maar niet goedkoop, NS design klinkt niet gek voor zijn prijs, maar de schoudersteun (je kunt er geen andere op zetten) is dermate oncomfortabel dat er voor de meeste mensen niet goed op te spelen valt. Bovendien is hij snel kapot. Hetzelfde geld voor de kinhouder van de NS design; de meeste kinnen lust hij niet, zodat het spelen erg krampachtig wordt. Wie in staat is er zelf veel aan te knutselen heeft aan de NS design wellicht iets. De NS design is NIET silent te gebruiken, tenzij je er weer een kastje voor bedenkt.
     
  14. jannux58

    jannux58 Jan

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    11
    Bedankt voor de reakties. Wat Yamaha betreft klopt dat zeker. Mijn ak Yamaha gitaren zijn nog steeds prima, en ja wat heet dan duur? Maar waar het me eigenlijk om gaat is het soort element en daardoor de overdracht van het geluid. Op de ak gitaren plakten we bijv. met een soort kauwgom een kristal element, maar het nadeel daarvan was dat elk tikje of beweging van de kabel meegenomen werd. Een element op elke snaar (inductie) zoals bij elek. gitaar elementen (maar dan in de kam van de elek. viool) leek me daarom een directere manier en zo gek nog niet. Ik weet dus niet of deze vergelijking voor de viool ook opgaat? Gebruikt men in de Yamaha elek. violen dan een kristal element of iets anders?

    Greeds Jannux
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    In practisch alle E violen wordt gebruik gemaakt van Piëzo-techniek in of onder de kam. Ook de meeste elementen die je op of aan akoestische violen aanbrengt maken gebruik van Piëzo. Uitzondering is Schertler die een dynamisch element heeft.
    Een element op de lak van een viool plakken is zeer af te raden; de lak overleeft het zelden.
    Inductiesystemen zoals bij een E gitaar bestaan voor viool wel, maar zijn zeer zeldzaam.
     
  16. jannux58

    jannux58 Jan

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    11
    Schertler had ik nog nooit van gehoord, dus ik ga even op zoek. Thanks Bert als ik nog vragen heb stel ik ze graag. Carmenlisa om jouw antwoord te geven op je reaktie. Wat ik nu nu eigenlijk met een E viool wil en dan eventueel met een Yamaha sv150? Als eerste komt een Yamaha er tot nu toe bij mij als E viool het beste uit. Of dat dan ook een sv150 zal worden is dus nog een vraag. Zeker speelt hierbij ook mee dat ik positieve ervaringen heb met instrumenten van Yamaha. De mogelijkheden die "elektrisch" biedt, heeft dan vooral te maken met het makkelijker kunnen maken van opnames bijv. via de PC, Het opnemen van meerdere tracks, en het gebruik maken van effectapparatuur. Ik bedoel dan niet om de viool als een raceauto te laten klinken. Via een opnamemicrofoon heeft namelijk ook zijn beperkingen. Dus daar zou een E viool voor mij voor moeten dienen.

    Greeds Jannux
     
  17. jannux58

    jannux58 Jan

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    11
    Pufff. Even verder gezocht en hoefde vanavond (en ik wil altijd spelen hoor) niet te spelen in de Perroen in Maastricht (Op het Vrijtfof), omdat ze hier al met hun koppie's warm aan het lopen waren voor het carnaval (normaliter zitten Astrid en ik dan lekker in een warm land). Zie je ook eens hoe slecht wij het hebben. :D
    Voor mij hoeft dat carnaval niet zo, maar iedereen z'n meug. Ik zit er toch hard over te denken om het hele E-viool idee een andere draai te geven. En omdat ik jullie er mee lastig gevallen heb, vindt ik ook dat je recht op het waarom daarvan hebt. Op dit moment denk ik dat ik meer voordeel haal uit het op een goede manier "versterken" van het authentieke geluid van mijn ak. viool. Dus dat element waar Bert het over had (Schertler) spreekt mij eigenlijk wel aan. Ik zou er wel eerst graag wat meer techn. gegevens over willen hebben, want die heb ik tot nu toe nog niet gevonden. Dus your welcome (ook over andere pick-ups, zoals Fischman V 200 bijv.). Dit in combinatie met een goede akoestische versterking (Ga het wel eerst uit proberen op mijn eigen Fender super Twin reverb, waar ik nog altijd super verliefd op ben en m.i. de beste (buizen) (warmste geluid) gitaarversterker is die er ooit gemaakt is) moet perspectief bieden, of anders bijvoorbeeld een Boogey acoustic AC60 lijkt me ook niet verkeerd, maar daar heb ik geen ervaring mee, dus dat wil ik dan eerst uitproberen. (Reviews are welcome). Dus mijn twijfel krijgt een andere vorm, maar ik sluit gelukkig niks uit.

    Hoorde vandaag van Karin Bloemen: "de verhoogde trap van lef, is leven!"
    Super mens is dat toch!!! En dat hebben wij in Nederland ook hoor.
    In Limburg zeggen we vaak in voor en tegenspoed : Hau van ut Lève (hou van het leven) en daar is ook niks mis mee.

    Thanks en keep swinging.

    Greeds Jannux
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.914
    Homepage:
    Wanneer ik een element zou mogen aanbevelen, zou het de Headway Band zijn:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=43&products_id=281
    en niet direct de Schertler. Schertler is zeker niet slecht (ik verkoop ze zelf ook) maar het gebruiksgemak in de praktijk van de Headway is een stuk groter.
     
  19. jannux58

    jannux58 Jan

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    11
    Natuurlijk mag je een aanbeveling doen Bert. Why not. En het lijkt me zeker een goede optie. De reviews zijn veelal positief. Ik neem aan dat er voor een direct PC gebruik een voorversterkertje nodig is maar dat mag geen probleem zijn. Dus ik kom aardig in de goede richting en dat voelt goed.

    Nogmaals bedankt.

    Greeds Jannux
     
  20. jannux58

    jannux58 Jan

    Lid geworden:
    6 feb 2010
    Berichten:
    11
    Stel de aanschaf van een elektrische viool nog even uit (maar lang zal dat niet gaan duren), maar zal straks toch voor een Yamaha gaan. Heb dus toch de Headway Band aangeschaft op aanraden van Bert en deze geprobeerd op verschillende (gitaar) versterkers (ook akoestische), PA, PC en gewone huis, tuin en keuken en hifi installaties. De Headway klinkt gewoon super goed (wat schuiven met de elementjes om de juiste plek te vinden en dat is echt de moeite waard en zo moeilijk is dat ook weer niet) maar dan "Pickt" hij het echte akoestische geluid prima op. Dus daar maak je je punt Bert en was je advies "kundig". Mijn dank hiervoor. Versterking via PA is een ander verhaal maar daar scoort de Headway volgens onze technicus ook positief.
    Elektr. gitaarversterkers zijn gewoon niet geschikt voor viool versterking. Speel zelf o.a op een Ibanez artist semi ak Jazz gitaar en dat klinkt goed op Mesa Boogie en de Fender super Twin. Ak versterkte viool doet het hier ook nog het beste op, maar dat geld wilde ik er nu nog niet aan uitgeven (en die Fender heb ik al, alleen dat kreng weegt loodzwaar). Een AER valt ook binnen die prijsklasse en geeft ook die kwaliteit. Dus ben ik gaan zoeken in de lagere prijsklasse. En wat komt er dan m.i. voor een belachelijk laag prijsje uit de bus (getest met mijn eigen oren!!!). Het "Bullebakje" van Bogey de AC30R. Waarschijnlijk hebben ze zelf niet door dat dit een goed prijs/kwaliteit product is. Eigenlijk is het gewoon een 15 W RMS, 30 W PMPO (Kijk maar eens op het label achterop, want daar staat duidelijk dat hij 33 w (vr)eet. Dus reken maar uit. Maar dat ding geeft een super geluid voor die prijs. Ok, hij zal niet het eeuwige leven hebben, maar met het geluid is echt niks mis. Zeker voor thuisgebruik of in het clubcircuit. Wil je voor weinig geld een redelijk goed "akoestisch "geluid, give it a try!!
    Waar ik op zou willen wijzen. En die ervaring heeft zich m.i. nu weer bewezen. Bezuinig nooit op kabels!!!!!! Ook hier werd dat weer eens duidelijk (de theorie van de zwakste schakel). Wanneer je instrument, je Pick Up en je versterker naar behoren zijn, zet er dan nooit een kabeltje van €2,00 tussen.
    Mijn favoriete kabel (en die gebruik ik al en tijdje voor ak en elek gitaar versterking) blijkt het ook goed te doen bij de Headway Band en de verschillende versterkers.
    Ik gebruik hiervoor een Cordial Guitar Cable, Top Performance CGK 175 van verschillende lengte. Geeft het signaal goed door, geen bijgeluiden, geen storing en degelijk (kan tegen een stootje), Neutrik pluggen (een must), black Gold plated en heavy duty.
    Voor de fine tuning heb ik er voor het akoestische deel een ZOOM A2.1u akoestische (gitaar) effect processor bij gekocht en voor mijn gitaren een Digitech 155 Modeling Guitar Processor. Voordeel van beide is dat je via USB direct op kan nemen via je PC of laptop. Dus voorlopig kan ik even vooruit.

    Greeds Jannux
     

Deel Deze Pagina