Aanleg gewenst?

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 20 nov 2012.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Moet je een beetje slim zijn om viool te kunnen spelen of is het een kwestie van louter volharden en eindeloos studeren?
    Volgens wetenschappers die onderzoek deden naar het brein van Einstein is een over-ontwikkelde hersenhelft die verantwoordelijk is voor de functies van de linkerhand wel handig om te hebben. Dat was namelijk het geval bij Einstein. Maar ja, hoe kom je er aan als je het niet hebt? Het lijkt me trouwens ook wel handig als je hersenhelft voor de besturing van de strijkstok het een beetje goed doet.
    Einstein strijkt wel heel ontspannen volgens de afbeelding hieronder:

    [​IMG]

    Frits
     
  2. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    en hoe zit het met violisten die met zowel linkerhand als rechterhand kunnen schrijven?
     
  3. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Met viool spelen moet je aan zoveel dingen tegelijk denken en kunnen sturen dat het belangrijk is dat mensen geestelijke energie (over) hebben. Als ik kijk naar de leerlingen die bij mijn man les hebben (middelbare scholieren) dan zit 90% op het gymnasium.

    Aanleg en volharding is natuurlijk wel voorwaarde maar geestelijke activiteit ook om alles tegelijk te kunnen sturen.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Misschien hebben die wel een groot hoofd? ;)
     
  5. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Einstein heeft een tijd les gehad van Carl Flesch. Het voornaamste probleem van Einstein was, althans volgens Flesch, dat hij niet kon tellen :lol:

    Ronald
     
  6. Circe

    Circe

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    8
    Einstein was ook dyslectisch. Interessante vraag: weet iemand of dyslecten ook meer moete hebben met het lezen van notenschrift dan niet-dyslecten?
     
  7. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Ja, ik heb ergens gelezen over een lerares die moeite had met een student. Haar student is namelijk dyslectisch, deze student springt van de ene noot naar de andere, dus bijvoorbeeld het is do re mi fa sol, ze deed dan do mi re sol fa, bijvoorbeeld...en oh ja, haar student was niet alleen dyslectisch maar had ook wat adhd, dus het was dubbel probleem :rolleyes: maar ik denk dat het springen van de ene noot en de andere komt door adhd, maar over het dyslectisch had de lerares niet duidelijk uitgelegd, ze had alleen vermeld dat de student moeite had met het verschil maken van noot b en d. a en e....


    oh over Einstein. Hij was met Heifetz en anderen kaarten aan het spelen, toen Heifetz zag dat Einstein moeite had met tellen, zei hij,"math, sir...math!" :lol:
    en in de quartet was hij dus geirriteerd en zei,"the problem is, mr. Einstein, that you can't count. it's 1...2...3...4..." :lol:
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik vraag me af of dit niet eerder te maken heeft met het sociale milieu waar het kind of jongere afkomstig van is. Hockey, paardrijden, ballet en ja, ook vioolspelen horen toch een beetje bij het milieu waar kinderen (soms tegen wil en dank) hoger worden opgeleid.
    Bij kinderen die b.v. naar het vmbo gaan zal je zien dat de hobbies eerder voetbal, gitaarspelen, streetdance en computerspelletjes zijn.
     
  9. Circe

    Circe

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    8
    Ik denk dat dat er zeker mee te maken heeft. Kinderen willen toch wat hun klasgenootjes ook willen. Daar komt nog eens bij dat over het algemeen gymnasium-kinderen uit een rijker gezin komen. Een instrument bespelen, en zeker zo'n instrument als viool, is nu eenmaal niet goedkoop. Inmiddels, met subsidies erbij, is het goedkoper dan jaren terug, maar toch: wanneer de ouders een instrument bespelen denk ik dat de kinderen daar ook eerder mee zullen beginnen.

    (overigens: de vioolspelende kids op de school waar ik werk zitten niet allemaal op het VWO.)
     
  10. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Ik moest aan een andere karaktereigenschap denken.....

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Zij die konden wachten waren 'beter aangepast en afhankelijker' zo vertelt ons de tekst van het filmpje. Prima allemaal, maar wat heeft dat met aanleg voor het vioolspel te maken? Die connectie zie ik niet uit het Marshmallow -experiment te voorschijn komen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013

Deel Deze Pagina