aanschaf e-viool

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Strider, 21 jun 2010.

  1. Strider

    Strider

    Lid geworden:
    21 jun 2010
    Berichten:
    1
    Hallo allemaal

    Ik ben hier nieuw op dit forum, hoewel ik wel veel comments gelezen heb over de elektrische viool omdat ik er zelf heel graag eentje wil hebben. Ik speel onderhand alweer meer dan 10 jaar viool, van klassiek tot klezmer en rock. Ik heb zelf nog een vraag die (voor zover ik weet) nog niet heel duidelijk is beantwoord: waar kan ik een elektrische viool kopen en waar je ze ook kunt uitproberen? Ik zou graag een aantal adresjes krijgen, zodat er ook wat te vergelijken valt (prijs/kwaliteit enz).
     
  2. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Hoi Strider,

    De winkel in Hilversum van NoName#2 strijkinstrumenten heeft een leuke keus en een goede spirit (ben er niet geweest, maar weet dat ze o.a. de Neolin in huis heeft, dat laat wel zien dat ze niet alleen klassiek denkt). En bij Laenen in Oosterhout kan je goedkope violen testen en vergelijken. Ik heb er mijn Stagg en voetpedaal gekocht en scoor daar hoge ogen mee (niet bij sommige leden van dit forum, maar wel bij wie me gehoord heeft).
     
  3. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hi Strider,

    Uitproberen is inderdaad de beste manier om erachter te komen welke prijs/kwaliteit jou aanspreekt en welke elektrische viool het beste bij je past en die je het mooist vindt.

    Momenteel heb ik de NS Design WAV, de Neolin en eigen merk violen voorradig. In de zeer nabije toekomst zal ik ook het merk Bridge aan mijn collectie toevoegen.

    Met vriendelijke en muzikale groeten,

    NoName#2
     
  4. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Hoi,

    Ik heb dit weekend een paar filmpjes op Youtube gezet voor mensen die met electrische viool willen beginnen.

    Mijn installatie presenteer ik hier:



    De bedoeling is niet om te bewijzen dat ik de beste spullen ter wereld heb, maar wel een leuke set waar ik lekker muziek mee kan maken.

    Wil je spelen met electronische begeleiding, bekijk dan eens mijn filmpje over The Real Book for Ipad:



    Dan kan je ook nog twee liedjes van me vinden. Een verjazzde chanson van Julien Clerc:



    En een mooi liedje van de Beatles



    Ik weet niet hoe ik er links van moet maken, misschien kan Frits dat voor me doen.

    Hoop dat het inspireert.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb het eerste filmpje een paar keer bekeken en heb vervolgens geaarzeld een reactie te plaatsen, maar omdat niemand reageert (ook sneu) dan toch maar:
    - Dapper Klaas, om je zelf zo wereldwijd op het net te zetten.
    - Dat een Stagg E-viool als blik en heel nasaal blijft klinken, wat je er ook aan randapparatuur aanhangt kan iedereen nu horen. Dit geldt uiteraard ook voor de andere goedkopere E violen met dezelfde Chinese electronica. Uiteraard is het een kwestie van smaak; wie het toch mooi vindt: Hij/Zij schaffe vooral een Stagg aan!
    - Wanneer je een beetje door het schelle Stagg-geluid heen luistert, zijn filmpjes 2, 3 en 4 een leuke illustratie van wat je met een E viool als One-Man-Band allemaal kunt.
    Ik hoop niet dat ik de "War on Electric Violins" nu weer heb ontketend, want dat is niet mijn bedoeling.
     
  6. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Ik heb zelf een elektrische cello gehad, en ik kan je aanraden om zeker niet te weinig uit te geven! Goedkope elektrische instrumenten hebben een zeer slechte klank.
    Ik weet dat er elektrische violen bestaan van 200euro of zelfs minder, maar als je er toch een zou kopen ga dan ineens voor een silent e-viool van Yamaha. Kost wel 2000euro ofzo maar dan heb je ten minste kwaliteit, en moest je hem ooit willen wegdoen zal je er nog een aardige prijs voor krijgen 2ehands.

    Let ook op met welke versterker je werkt. Ook hier raad ik je aan om zeker niet te zuinig te zijn. Een goede versterker kost al gauw 500euro of meer.
    Persoonlijk vind ik dat je beter voor degelijke spullen kan gaan, die je desnoods achteraf kan doorverkopen. Kijk bvb zelf eens op 2ehands sites. Versterkers vind je er in overvloed! Ook effecten zul je moeten kopen (zelf had ik een Boss GT10 mengpaneel; prima spul)

    Zelf zou ik geen geld meer geven aan elektrische instrumenten. Zoals de meesten ga je toch terug naar je klassiek instrument grijpen, en het elektrische instrument blijft meestal liggen. Maar dat moet je zelf weten hé.

    Als ik eens zot wil doen zou ik misschien eerder kiezen voor een koolstof instrument, elektrische instrument vallen vaak tegen :s
     
  7. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Nu Bert zo eerlijk is: ik moet bekennen dat aan het eind van de dag mijn Stagg het ook nog begaf. Nu heb ik er wel honderden uren onder de meest idiote omstandigheden op gespeeld, wat je met een duur instrument eigenlijk niet kan doen. En ik heb live echt heel veel goede reacties gehad, ook op het geluid, en ook van mensen die al honderden cd's hebben opgenomen. Maar Bert heeft natuurlijk een punt, als het je echt om kwaliteit te doen is moet je zo'n goedkope chinees niet hebben.
    Toch heb ik mijn filmpjes geplaatst, omdat niet iedereen een paar duizend euro heeft liggen voor viool en randapparatuur. Dus nu weet elke beginner wat-ie verwachten kan. Een hoop lol, maar niet voor fijnproevers.
    Overigens, Bert, ik heb heel veel YouTube-filmpjes gezien, maar ben eigenlijk nog maar zelden een perfect klinkend instrument tegengekomen. Wat ik aan Yamaha's heb gehoord klinkt eigenlijk minstens zo scherp. En ook van dure handgebouwde houten instrumenten heb ik op YouTube nooit echt kunnen genieten. Als je voorbeelden hebt hoor ik het graag. Ik zal zelf ook nog eens echt opnemen, zo'n videocameraatje heeft nu ook niet de beste microfoon dus dat doet het geluid ook geen goed.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De nieuwste Yamaha SV 250 -255 vind ik erg goed. Nog veel beter dan de gewone SV serie en ook beter dan de EV 4 en 5, die trouwens uit productie is genomen. Heeft een afregelmogelijkheid die van optimaal akoestisch naar zo kaal mogelijk elektrisch loopt. Hij is nergens blikkerig. Ik mag van Frits geen produktlinks meer op het forum zetten, maar je zult hem wel kunnen vinden. Het is een duur ding, maar zijn geld waard.
     
  9. james

    james

    Lid geworden:
    14 okt 2011
    Berichten:
    1
    ik volg jullie al een tijdje, en na lang nadenken ga ik maar eens op zoek naar zo'n stagg en ga er eens lekker mee aan de gang
    natuurlijk worden jullie uitgebreid over de bevindingen op de hoogte gehouden

    zo, en nou ga ik weer met veel plezier en respect naar het filmpje kijken van die gdae(??) omdat die de enige is die überhaupt eens een leuk deuntje heeft laten horen
    wij zijn namelijk tot de conclusie gekomen dat dit misschien wel de hele bedoeling is van de uitvinding van de viool
     

Deel Deze Pagina