Aanstrijken lage snaren

Discussie in 'Viool' gestart door Mouchart, 6 jul 2011.

  1. Mouchart

    Mouchart

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    24
    Hallo iedereen,

    ik ben relatief nieuw op het gebied van viool.
    De vraag die ik heb stel ik op dit forum, omdat mijn docent nu niet bereikbaar is i.v.m. vakantie en ik toch verder wil!

    Ik ben gekomen bij het aanstrijken van de lagere snaren.
    Ik merk dat deze individueel goed klinken.
    Wanneer ik echter een nummer speel waarin een d (of iedere andere noot op deze snaar) voorkomt, het veel zachter klinkt dan de andere snaren en dit niet in harmonie is. Het enige wat ik weet is dat het niet aan de stemming zal liggen. De snaren lijken echter niet strak genoeg gespannen te staan. Hierin heb ik niet veel keus aangezien de tonen anders veel te hoog klinken. De lage e is nog een stukje erger (correctie: de lage g bedoel ik natuurlijk). Deze hangt veel te slap waardoor er geen gelijkmatige toon uit te krijgen is.

    Ik hoop dat iemand tips heeft, aangezien ik graag verder wil!
     
  2. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Hallo Mouchart,

    Ik zou toch eerst even goed stemmen voor de zekerheid.
    dat is voor jou dan het gemakkelijkste met een vioolstemmer op Internet


    http://mwatsonmusic.com/tuneviolin.html


    wat bedoel je met lage e ?
    de stemming van viool van laag naar hoog is standaard G D A E of bedoel je wel de lage g ?

    Ik ga ervan uit dat wel de juiste snaren op de viool zitten.
    Is de snaarlengte ok ? plm. 32,5 cm (bewegende lengte)

    als je er niet uitkomt toch maar een vioolbouwer raadplegen zou ik zeggen.
     
  3. Mouchart

    Mouchart

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    24
    Sorry, je hebt gelijk. Ik bedoel inderdaad de lage g! Dat ga ik meteen even veranderen in mijn bovenstaande post.
    De juiste snaren zitten erop en ook de tonen kloppen.
    De snaarlengte heb ik inderdaad nog niet naar gekeken, daar zou het aan kunnen liggen.
    Bedankt voor je tips.
     
  4. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    dus de stemming klopt echt wel ???

    Dat de D snaar wat zachter klinkt kan op een viool voorkomen, ze zijn niet altijd evenwichtig en er is soms ook nog wel wat aan te doen door de vioolbouwer. Maar dat slaphangen waar je het over hebt is vreemd. Ik zou er andere snaren op (laten) zetten.

    Heeft jouw docent wel eens op de viool gespeeld? die moet dat dan toch ook zijn opgevallen?
     
  5. Mouchart

    Mouchart

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    24
    Ik heb er al nieuwe snaren opgezet, aangezien de oude echt van slechte kwaliteit waren. De oude lage snaar was een stuk korter geknipt, waardoor deze strak genoeg zat en laag genoeg klonk. Helaas schoot hij hierdoor snel uit de stemsleutel. Ik denk echter dat ik dit toch weer eens moet proberen.
    De d-snaar lijkt nu pas problemen te hebben.

    Ik zal nog eens naar de snaren en de lengte kijken/ ernaar laten kijken wanneer het niet lukt :)

    De docent heeft er nog niet op gespeeld, omdat dat tot nu toe nog niet nodig is geweest qua voordoen. Het losse stemmen leek toen te kloppen en heb ik eigenlijk altijd zelf gedaan. In het begin deed ik dit op gehoor (aangezien ik wel al redelijk wat muzikale ervaring heb, en mijn gehoor redelijk nauwkeurig is), maar omdat het een nieuw instrument voor me is, gebruik ik nu toch hulpmiddelen. Sowieso heb ik tot nu toe nummers alleen op de hogere snaren moeten spelen.
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    je hebt toch niet toevallig een kleine (3/4) viool voorzien van 4/4 snaren? :p
    check de snaarlengte/mensuur 32,5 voor een hele viool, kan je zelf meten.
    (vioolsnaren hebben altijd precies de juiste lengte om nog vier wikkelingen om de stemknop te kunnen leggen)

    nog een tip:
    Stem de viool en druk daarna aan het einde van de toets (boven de kast) de snaren eens in. Met enige druk moet je de snaren daar op de toets kunnen drukken. Als je geen weerstand voelt is er iets mis.
     
  7. Mouchart

    Mouchart

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    24
    Nogmaals bedankt voor de tips. Het is me gelukt! Ik heb trouwens gewoon een 4/4 viool met snaren voor de 4/4. Maar inderdaad dat zou ook als een logische verklaring klinken, wanneer ze te los hangen :)
    Waar het nu precies aan lag weet ik niet, maar het klink nu hoe het hoort!
    Nu kan ik weer goed verder!
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    ok dat is mooi. Maar je moet toch wel iets hebben gedaan, ik vermoed dat je nu de snaar goed aan de stemknop hebt vastgezet en hebt gestemd. (Het hele verhaal lijkt nu n.l. erg veel op slippende snaren / stemknoppen)
     
  9. Mouchart

    Mouchart

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    24
    Dat is inderdaad een van de dingen geweest die ik gedaan heb.
    Mijn stemknoppen hebben inderdaad erg veel last van slippen. Soms zie je de hele knop een halve slag draaien als ik ze net stevig heb vastgezet.
    Ik hou in mijn achterhoofd om deze ooit te vervangen, maar dit lijkt een normaal verhaal bij de viool als ik dit forum zo rondspit.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Slippende stemsleutels zijn niet een normaal verschijnsel!
    Stemsleutels behoren te passen om hun goede werking te waarborgen. Niets vervelender dan slecht passende stemsleutels bij het vioolspel. Ik zou een (of meerdere) stemsleutels laten vervangen door passende of de huidige pas laten maken als dat nog kan.
     

Deel Deze Pagina