Aantal violisten

Discussie in 'Overig' gestart door Debussy, 6 aug 2008.

  1. Debussy

    Debussy Sebastiaan Maes

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    2
    Beste forumleden,


    Na één jaar vioolspel achter de rug te hebben, en na het bijna wekelijks bezoeken van dit fantastische forum is nu het moment aangebroken om jullie "lastig te vallen" :) met een eerste vraag die - dunkt me - in de categorie varia lijkt te passen.

    Hier gaan we dan: "Hoeveel violisten schatten jullie dat er ongeveer actief zijn (Wereldwijd - België/Nederland)?" Ik vroeg me dit onlangs af en ben benieuwd of iemand van het forum hier een schatting van zou kunnen maken.


    Alvast bedankt!

    Sebastiaan
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Het is een beetje de de vraag naar het aantal knikkers in de pot op de braderie, maar ik schat voor NL 100.000 violisten, althans personen die viool spelen. Ik baseer dat op ca. 100 bedrijven in de strijkinstrumentenbranche met elk gemiddeld 1000 klanten. Het is een ruwe schatting, maar er zijn vast betere! Is er een prijs voor het juiste antwoord?
     
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Er zijn ook personen die bij meerdere bedrijven klant zijn ;) Maar zoiets kun je enkel schatten aangezien personen ook stoppen en er weer nieuwe bij komen.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik zit me suf te prakkiezeren wat iemand nou moet met de wetenschap van het juiste aantal. :(

    Frits
     
  5. Debussy

    Debussy Sebastiaan Maes

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    2
    Ik vroeg me dit gewoon af terwijl ik wat op Youtube zat :D. Daar lijkt namelijk ieder kind (vooral van Aziatische oorsprong) viool of een ander strijkinstrument te spelen.

    Maar verder kan ik inderdaad niet veel met de cijfers beginnen, het was gewoon een nieuwsgierige inval :).

    Groeten,

    Sebastiaan
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Die grote aantallen komen van het feit dat de vioolfabrieken daar zo'n 40.000 violen 'aan de man' probeert te brengen. Dat gaat alleen maar lukken als er ook zo veel lui aan het spelen zijn. :)

    Frits
     
  7. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Vergeet niet het aantal Aziatische mensen ;) dit zijn er velen malen meer dan blanken. Vergeet ook niet dat een grote groep in de vs woont en tja... de ouders zijn vaak flink aan het pushen. ;)
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Inderdaad: wanneer we ook die groepen allemaal erbij betrekken kom je al gauw in de buurt van wat Bert al aangaf: zo'n 100.000. Maar het gekke is dat dat alleen NL betrof. Moeten er wereldwijd gezien dus toch wel veel meer zijn.


    Frits
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Uit ervaring weet ik dat je minstens 1000 omzetgenererende klantcontacten per jaar nodig hebt om te kunnen bestaan. Dat keer 100 maakt 100.000 Er zijn vele mensen klant bij meerdere vioolbouwers, maar die personen bezoeken die vioolbouwers waarschijnlijk vaker dan eens per jaar en ik heb ook hele goede klanten die je maar eens per drie jaar ziet.
    Op al die miljoenen chinese El Cheapo violen word natuurlijk niet allemaal gespeeld. Dan verschilt het nogal per land hoeveel mensen viool spelen: er zijn landen met een levendige amateurtraditie met ensembles en orkesten maar ook bands, waarin mensen van kind af aan blijven spelen maar er zijn ook landen en culturen waarin eigenlijk alleen beroepsmusici/muzikanten zijn. Een wereldwijde schatting is dan ook moeilijk te maken.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Laat ik me dan eens wagen aan een hele ruwe schatting, uitgaande van het gegeven dat we hier in NL met 16 miljoen inwoners zo’n 100.000 violisten hebben. (Aanname Bert).

    Dat is 0,6% van ons totale inwonertal. Passen we datzelfde percentage toe op China, met een inwonertal van 1,32 miljard, dan komen we al gauw op een dikke 790.000 violisten.
    Laat daar dan nog eens de helft wegens armoe of onvoldoende middelen geen viool aanraken noch bezitten, dan nog zit je op zo’n 380.000 violisten.

    Samen met de VS (301 mln.), India (1130 mln.) en Indonesië (234 mln.) moet je misschien wel komen aan een miljoen violisten. Ik heb gecorrigeerd voor het BNP per land. :)))


    Frits
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Een nul te weinig, Frits bij de Chinese violisten; volgens jouw berekeningen zouden het er toch bijna 8 miljoen moeten zijn! Valt me tegen van een Beta!
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ja, zo’n grove fout had ik niet mogen maken. :(

    In ieder geval blijkt toch ook wel weer, dat er gelukkig nog mensen zijn die de boel narekenen! ;)

    Nu kan ik alles wel weer gaan wijzigen, maar laat ik het maar sportief houden. Past ook goed in de Olympic Games gedachte.

    Al met al kom je dan met een beetje ‘natte vingerwerk’ op zo’n 4 tot 5 miljoen strijkers.

    Dus wel een flinke business voor de strijkers gerelateerde ondernemingen.


    Frits
     

Deel Deze Pagina