achterblad uit één stuk

Discussie in 'Viool' gestart door Walter_vd_Hee, 30 mei 2014.

1. Walter_vd_Hee

Walter_vd_Hee Walter van der Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Ik mis de naad in het midden als referentie, continue checken op symetrie, een gevoel alsof je zwemt in het donker, zonder te weten waar de kant is :)

Maar het is wel mooi!
    Het is toch puur esthetisch een ééndelig achterblad ?

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ben je bezig met de bouw van nummer 3?
    Als het gaat om het aanbrengen van de welving kun je met potlood een symmetrielijn aanbrengen. Die zal dan een aantal malen vaker moeten worden aangebracht want bij het dunner maken verdwijnt die dan. Totdat de juiste dikte is bereikt, dan kun je 'em laten staan.

3. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Hoi Frits, ja ik ben inderdaad bezig met nummer 3. De potloodlijn heb ik al een paar keer gedaan, maar zoals je aangaf verdwijnt ie steeds :) Het is niet zo heel erg dat er geen middenlijn is, gewoon goed opletten. Maar het viel me op dat het aanbrengen van de welving iets minder evident is.

4. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Gisteren de inleg in het achterblad gedaan en dankzij de electronische middelen ging dat lekker vlot, maar dankzij de electronische middelen zit de inleg nu behoorlijk diep. Als de welving helemaal gedaan is, vermoed ik dat de dikte ongeveer 2,5 mm zal zijn op de plaats van de inleg. Is dat acceptabel, komt dat meer voor?

5. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    De dikte ter plaatse van de inleg zegt niet alles. Onderstaande schetsje moge verduidelijken waaróm dat zo is:

upload_2014-6-2_13-54-53.png

Waar het om gaat is, dat de dikte van onder het overgebleven Fichte (of Esdoorn) nog zo'n 1,5 mm bedraagt. De breedte van een inleg is meestal 2 mm, dat is dus de diepte van het inlegkanaal in je bladen. De dikte daar waar de inleg in moet is ongeveer 3,5 - 4 mm.
    Meestal maak ik het kanaal een ietsje minder diep dan 2,0 mm omdat je dan de inleg kunt aankloppen tot de aanslag van het kanaal, zodat de inleg er dan ook echt goed in zit. Daarmee wordt voorkomen dat de inleg wel vlak komt met het oppervlak van het blad, maar dat er geen zekerheid is dat de inleg ook helemaal aansluit.
    Het hangt er dus in jouw geval vanaf hoe breed je inleg is en of die geheel verdwijnt in het kanaal. Zit de inleg er geheel in en heb je ter plaatse van de inleg een dikte van 2,5 mm dan is er dus nog 0,5 mm aan materiaal over en da's niet bijster veel!
    Als de inleg er nog niet in zit, kun je het inlegkanaal geheel opvullen door er een reepje Fichte of Esdoorn in te lijmen. Daarna óf mechanisch het kanaaltje er weer in frezen op een kleinere diepte óf handmatig aan de slag.

6. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Inleg zit er al in. Toen ik klaar was met het kanaal dacht ik al, tjonge wat een loopgraaf, maar er gingen geen alarmbellen af, toen ik de inleg aandrukte (met vingernagel) tijdens het lijmen, besefte ik pas echt dat het kanaal te diep was. Ik zal het straks thuis eens even goed nameten, een optie die me al te binnen schoot was om er nog een keer inleg in te doen :) Dubbele inleg heet dat toch? ;-)

7. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Het valt mee, ik heb 1,1 mm esdoorn order de inleg, vrolijk verder dus. :)

8. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    'k vond een foto van een detail van het achterblad...

edge_detail.jpg

Deel Deze Pagina