Achterblad vraag

Discussie in 'Viool' gestart door PeterN, 25 aug 2010.

1. PeterN

PeterN

Lid geworden:
    2 apr 2009
    Ik heb een stuk esdoorn door midden gezaagd, gevoegd en daarna vlak geschaafd maar aan de binnen zijde van het blad zit een vreemde "tekening" in het hout. Deze tekening komt niet terug aan de buiten kant. Hebben jullie dit eerder gezien en weet iemand waar dit door veroorzaakt wordt? Kan dit te maken hebben met de droging van het hout?

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik vind het vanaf de foto's moeilijk te beoordelen, mede omdat er nauwelijks kleuring in zit.
    ('t Is nét geen zwart/wit-foto). Zo in eerste instantie denk ik aan een gedeelte wat nat is geworden en daarna weer is opgedroogd. Dat kan gebeurd zijn tijdens de opslag van de houtleverancier een hele tijd terug. Gedeeltelijke verkleuring door zonlicht (UV-straling) zou niet een vlekkenpatroon opleveren, dus denk ik niet dat het de oorzaak is.
    Wanneer het gedeelte met de vlekken aan de binnenkant komt heb je er weinig hinder van.

3. PeterN

PeterN

Lid geworden:
    2 apr 2009
    Misschien ter verduidelijking de bovenste foto is de binnen zijde, de onderste foto is de buitenzijde. De verkleuring door de zon is uitgesloten omdat na het doorzagen, voegen en vlakken het niet in de zon heeft gestaan. Als het door "inwatering" zou gekomen zijn vind ik het wel erg vreemd dat er een de buitenzijde niets te zien is, kan dit door aan de structuur van het hout liggen? Ik zal nog een detail foto maken van de vlekken. Wel heb ik tijdens het vlakken opgemerkt dat de vlekken kleiner werden, dus waarschijnlijk is het erg oppervlakkig.

4. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Wanneer de verkleuring aan de binnenkant zit c.q. komt, dan heeft er vermoedelijk vocht gezeten aan de binnenkant van de zaagsnede, tenminste wanneer je een radiaal gezaagd blok esdoorn hebt aangeschaft met een zaagsnede: de bekende ‘boekvorm’ die opengeklapt dient te worden. De vlekken zitten niet door en door, dat betekent dat er geen vocht/water is geabsorbeerd vanaf de kopse kant. Dat kan ook bijna niet want de leverancier doopt de kopse kanten van het hout meestal in paraffine om scheuren bij natuurlijke droging te voorkomen. Of de vloeistof water is of iets anders is moeilijk te achterhalen.

dd 27-8-2010: afbeelding toegevoegd

Even ter verduidelijking een afbeelding toegevoegd hoe dat ook al weer zat met dat 'openslaan als een boek':

Die pijlen heb ik er op gezet om aan te geven hoe de onderlinge schaafrichting zich verhoudt. Wanneer het voegen is gelukt en het uithollen kan beginnen, heb je altijd te maken met de richting waarin geschaafd of gestoken kan worden. De richting keert om bij overgang van de ene naar de andere helft.

5. PeterN

PeterN

Lid geworden:
    2 apr 2009
    Ik heb het blad op de bovenstaande manier gezaagd en gevoegd, ook bij het vlakken de twee helften in tegen gestelde richting geschaafd.

Bijgaand nog een fotootje van de duidelijkste vlek.
    Omdat ik geen structuur veranderingen zie in het hout en tijdens het schaven daar ook niets van gemerkt heb, zal het waarschijnlijk toch vervuiling zijn die na het doorzagen is veroorzaakt.

Deel Deze Pagina