Advies gevraagd strijkers + klassiek gitaar

Discussie in 'Eigen werk' gestart door Rolf Straver, 8 okt 2009.

  1. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:
    Beste strijkvrienden,

    Wat een leuke ontdekking dat er zo’n forum als dit bestaat, speciaal voor strijkers.
    Mijn naam is Rolf Straver en ik ben zo vrij geweest mij als gitarist hierop aan te melden, we hebben tenslotte veel gemeenschappelijk als snarenspelers en de Chaconne van Bach klinkt op onze instrumenten even mooi!

    Mijn passie is het vergroten van het repertoire voor de klassieke gitaar in combinatie met andere instrumenten, met een zekere voorliefde voor de strijkers. Ik heb mij al eens aan het kwintet voor strijkers + gitaar gewaagd, duo’s voor gitaar en viool en heb tot mijn eigen verbazing vorig jaar een compositieprijs gewonnen in Italie voor mijn Quartetto Lirico ( 2 gitaren, cello en viool). De jury bestond echter uit gitaristen, dus ik blijf toch enigszins twijfelen over in welke mate het stuk nu uit die strijkers haalde wat er mogelijk is.

    In maart 2010 wil ik meedoen aan een compositiewedstrijd in Italie, waar expliciet om een kwintet voor gitaar en strijkkwartet wordt gevraagd. Hoewel het Concorso M. Pittaluga een gitaristenconcours is, zitten er deze keer vast en zeker gerenommeerde strijkers in de jury en die willen ook wat bijzonders zien voor hun instrumenten.

    Ik schrijf in een tonaal idioom, wat altijd een beetje nadelig is voor een “ moderne” compositie, dus moet het stuk qua vorm echt iets goeds worden. En vooral dit: zowel de gitaar als de strijkers zullen ruim gebruik moeten maken van alle effecten die er op deze instrumenten bestaan!

    Daarom zou ik graag in contact komen met strijkers om af en toe advies te krijgen over voor mij echt lastige zaken zoals de mogelijkheden van dubbelgrepen, flageoletten, stokvoeringen en frasering. Om nog maar niet te spreken over polyfonie op de viool: ik heb geen idee wat er kan, dus ik vermijd het maar.

    Op Youtube zijn wel wat voorbeelden van mijn werken met strijkers te zien (partituurvideo’s in FINALE/MIDI) en ik ben wel benieuwd welke indruk deze maken. (In de Youtube zoekmachine Rolf Straver intikken en er verschijnt een hele lijst)
    Het Quartetto Lirico bv is te zien op:

    Misschien zijn er strijkers die feedback willen geven?
    Bij voorbaat dank!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Beste Rolf,

    Omdat tot nu toe nog niemand heeft gereageerd, zal ik dat doen. Ik heb een gedeelte van uw compositie beluisterd. Omdat het een louter elektronische versie is, die met een bepaald programma tot stand is gekomen, is het geluid van het strijkinstrument niet meer natuurgetrouw. Dat heb ik als een nadeel ervaren.
    Het werk is in ieder geval niet dusdanig dat ik er na een paar maten al genoeg van heb, maar dat zegt ook niets omdat zoiets puur subjectief is. Echter kan ik er geen logische muzikale ‘zinnen’ in ontdekken en dan wordt het voor mij een soort sfeermuziek, wat je als achtergrondmuziek kunt gebruiken, want je hoeft er niet écht naar te luisteren.
    Als violist vind ik dat het toonbereik van de viool zeer beperkt is gebruikt: vrijwel alles op de E-snaar en daarbij erg hoog allemaal, hetgeen de mooie sonore klank van de lagere snaren niet ten goede doet komen en de vioolklank onrecht aandoet.

    Ik hoor graag of u hier iets mee kunt.


    Groet,

    Frits
     
  3. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:
    Heel hartelijk dank Frits voor de moeite die u genomen heeft om uw indruk te geven. Ik heb al even niet meer op het strijkersforum gekeken, omdat ik geen reminders kreeg in mijn mailbox, zoals op andere sites wel gebeurd. Vandaag neem ik weer eens een kijkje, en ben blij verrast met een tweede antwoord. Inmiddels mail ik met nog iemand van het forum via andere kanalen.

    U heeft inderdaad een punt, dat ik erg hoog schrijf voor de viool; een heel goede tip, echt een blinde vlek. Ik wordt getrokken naar de toonhoogtes die de gitaar niet heeft en schrijf dan ook voor de cello soms lang weer te laag... ik zal daar voortaan rekening mee houden, de viool klinkt ook prachtig op de lagere snaren.

    Het werk dat ik naar het forum had gelinkt, heeft inderdaad geen lange melodieen in een stem, maar heeft toch een bepaalde melodiciteit die van de ene stem naar de andere verspringt in kortere frasen. Het is een stuk waarin geen duidelijke cesuren zijn en veel canon en overlapping, dus daardoor niet meteen te vatten misschien. De Italiaanse jury vond het juist wel heel mooi, maar toegegeven, de vioolpartij is i.h.a. wel steeds hoog en minimaal één duidelijke 16 matige melodie had zeker goed gewerkt.

    Het is inderdaad een nadeel de muziek via het partituurprogramma gepresenteerd te krijgen. Alle klankleur en interpretatie verdwijnt, niet alleen de strijkers hebben daar last van, ook de gitaar kan zich niet echt laten horen: flageolettonen b.v. zijn in de eerste maten niet als zodanig te horen. Maar het is wel handig soms, zo'n partituurvideo, als je er maar doorheen kuint horen...


    Nogmaals hartelijk dank, ik heb zeker wat gehad aan het commentaar!
    Rolf
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat gebeurt op dit forum ook, maar het programma moet wel 'weten' dat daar behoefte aan is. In die mogelijkheid wordt voorzien door links -bijna onderaan dit venster- de boodschap 'abonneren op dit onderwerp' aan te klikken. [Kan alleen wanneer u bent ingelogd]. Wanneer dat is gedaan, krijgt ook u iedere keer wanneer er weer op dit onderwerp is gereageerd, een melding in uw elektronische brievenbus.

    Groet,

    Frits
     

Deel Deze Pagina