advies gevraagd

Discussie in 'Musicologie' gestart door lcwinters, 13 mrt 2006.

  1. lcwinters

    lcwinters

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    1
    Ik ben nog niet erg thuis in de klassieke muziek en ben dus op zoek naar iemand die mij wat cd's kan aanbevelen. Ik hou van melancholie, massale partijen afgewissled met subtiele stukken, blazers, violen en piano. Om te beginnen zou ik graag een paar cd's met wat toegankelijke (bekende) stukken willen hebben. Kan iemand mij een goede cd aanraden?

    Lars.
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Begin gewoon eens met de vier jaargetijden van Antonio Vivaldi.
    Niet de versie van Janine Janssen (te gejaagd) maar b.v. die van Yehudi Menuin tezamen met het Pools Kamerorkest.
    Of kijk eens of je via internet (kazaa/limewire) iets kunt downloaden.
    zoeken op "Perlman", "Heifetz","vilolin" en zo leverd redelijk wat op.
    Kijk ook eens op http://www.thirteen.org/publicarts/violin/.

    Remi
     
  3. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Ik hou van melancholie, massale partijen afgewissled met subtiele stukken, blazers, violen en piano.


    Volgens mij is het antwoord hier Tchaikovsky. En dan globaal de symfoniën, de balletmuziek, de orkestsuites, Romea en Julio en een concert hier en daar. En dan gelijk maar even een pleidooi voor het tweede pianoconcert: mocht iemand ooit nog tegen de uitvoering op LP (Melodia) door Igor Zhukov aanlopen: gelijk kopen. Ik ben bang dat de vleugel na afloop volkomen total loss was (w)

    Hopf
     
  4. JCB

    JCB

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    35
    Volgens mij is het antwoord hier Tchaikovsky.

    Vind ik dus ook.
    Misschien om te beginnen toch het eerste pianoconcerto? Probeer ook eens een vioolconcerto. Het Zwanenmeer en De Notenkraker is natuurlijk ook algemeen bekend. Ach, de stakkerd is veel te vroeg gestorven...

    En wat ook wel in je smaak zal vallen is de zgn. Symfony from the New World van Antonin Dvorak. Stevig werk.


    [edit](Dit bericht is door JCB bijgewerkt op 16/05/2006 om 00:47 uur)[/edit]
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Of misschien: Symphony Fantastique van Hector Berlioz.

    Toen ik dit voor de eerste keer hoorde heeft het op mij een grote indruk achtergelaten. Vooral dat gedeelte waar onweer opkomt. Schitterend!
     

Deel Deze Pagina