Besten, Ik ben nieuw hier; mijn naam is Vincent Robbesom Van mijn vrouw heb ik 2 jaar geleden een lesviool kado gehad en ik ben vorige maand begonnen met lessen. Wegens een klein budget is het een eenvoudige lesviool van het merk Schanx. Het geluid is best goed te noemen voor nu en ik wil er graag verder mee. Helaas is de viool zojuist van mijn buro gevallen ( ik wilde daar veilig stellen voor de kleine) en nu is de onderplaat een stukje losgekomen van de viool; recht onder de hals. Vanwege de spanning word dit enigzins opengetrokken. Vanaf de hals gerekend is het ongeveer een cm of 3 beide kanten op. Voor nu en de komende lessen wil en moet ik deze viool blijven gebruiken.. maar waarmee is deze te repareren. Ik kan me iets voorstellen van het gebruik van een lijmklem en ga er van uit dat er hars gebruikt dient te worden zodat het geluid niet gaat dempen. Is dit een tijdelijke reele optie en zoja wat kan en mag ik hiervoor gebruiken? Graag uw hulp, ik ben hier erg ongelukkig mee :-( Vriendelijke groet, Vincent Robbesom
Welkom op dit forum Vincent, Ik ken wel violen die op de markt zijn gebracht door Schanz (met een 'z' dus). Dat zijn echt studieviolen en afgaande op de afbeelding in #1 denk ik dat we daar mee te maken hebben. Ik begrijp dat je het zelf wilt repareren? Hoewel de witte houtlijm (in die gele flacons) in de vioolbouw uit den boze is, zou ik in dit geval met de witte houtlijm (PVA-lijm) aan de slag gaan, want aan dit instrument valt weinig te vernielen. [Eenmaal verlijmd is de verbinding bij eventuele reparaties heel lastig los te krijgen. Maar ik denk niet dat dit instrument ooit nog bij een vioolbouwer komt]. Het is even de vraag of de lijm die er nu op zit redelijk verwijderd kan worden, anders 'pakt' de houtlijm niet. Als er bij de hals ook lijmresten zitten wordt het lastig verwijderen. Want bij verwijderen door bijvoorbeeld te vijlen met een platte vijl ben je materiaal kwijt en dan past het niet meer. Bij de randen aan weerskanten van de halsvoet kan dit vermoedelijk wél goed verwijderd worden. Dus eerst bekijken of de breuk bij de halsvoet oude lijmresten bevat en beoordelen of dat verwijderd kan worden. Ziet dat er 'lastig' uit dan lijkt me secondelijm nog een mogelijkheid. Eerst de snaren ontspannen anders krijg je de te lijmen delen nooit op elkaar. Met een dunne spatel de houtlijm eenzijdig aanbrengen, even laten intrekken en met een lijmklem niet té strak aanklemmen. Er op letten dat de delen exact in elkaar passen anders staat straks de boel scheef! Overtollige houtlijm met een natte doek direct weg vegen. Na voldoende droging de snaren weer opspannen. Opm.: ik heb de afbeelding samengevoegd met de tekst!
Hallo Frits, Dankjewel en dankjewel Het is absoluut de intentie om mogelijk volgend jaar over te stappen op een ' echtere' viool.. tot dan zal het even moeten voldoen. Ik had even mijn twijfels bij houtlijm maar ik ga af op je advies en ga hem zorgvuldig repareren. Nogmaals dank voor je reactie! De foto was wat onhandig geplaats idd.
En hoe zit het met de stapel als je de snaren ontspant voor de reparatie. Gaat de stapel dan niet omvallen?
Of de stapel na het ontspannen van de snaren omvalt hangt af van de spanning waarmee die tussen de bladen is gezet. Soms blijft hij dus staan, soms valt hij. Een stapel die omvalt wanneer alle snaren eraf zijn, staat naar mijn mening met te weinig spanning tussen de bladen. De oorzaak kan zijn dat de stapel in de loop der jaren een ietsje gekrompen is. Wanneer je slechts één snaar vervangt blijft de stapel wel staan en zul je niets merken. Dat kan zo vele tientallen jaren doorgaan.
Ik heb best veel violen ontdaan van het gehele garnituur in handen gehad. Maar er is zelden of nooit een stapel omgevallen. Dus die dingen staan over het algemeen toch best stevig tussen de bladen. Ik heb zelfs de indruk dat bij goedkope Chinese violen, ze er wel eens te stevig tussen geramd zijn.
Klopt. Daar heb ik elders op dit forum al eens melding over gemaakt en ik dacht zelfs ook met een afbeelding erbij.
Het lijkt een reparatie van niets en bij een vioolbouwer kost het vastlijmen met huidenlijm niet al te veel. PVA lijm gebruiken is nooit een goed advies bij strijkinstrumenten, ook niet van het type "onderkant van de markt" waar we het hier over hebben.
Ik had een dergelijke reactie wel verwacht. Maar wanneer je bedenkt dat huidenlijm toch geen algemeen artikel is wat een DHZ-ver op de plank heeft staan én er bij neemt dat Vincent de viool snel weer in orde moest hebben plus het feit dat hij het zélf wilde doen, dan kom je op maar één advies en dat heb ik gegeven. Naar de vioolbouwer er mee, is in dit specifieke geval geen optie.
Ik kan de gedachtegang wel volgen, maar geef zo'n specifiek advies dan in een PM, niet in het "open veld" waar je niet weet wie wat waar en in welke omstandigheden allemaal met PVA of CA gaat knoeien aan strijkinstrumenten omdat het natuurlijk altijd urgent is tot aan de volgende vioolles en de vioolbouwer net dicht of te ver weg of nog een andere reden. Een in deze omstandigheden goed bedoeld advies blijft lang vindbaar op Google en niet iedereen doorziet de nuancering die er bij wordt gegeven. Het wordt dan al gauw: "Gelezen op het Strijkersforum: een tip om je eigen viool te repareren met Gamma-lijm" Volgens mij kan dat niet de bedoeling zijn. Jouw bedoeling toch ook niet?
Nee, dat is zeker niet de bedoeling. Hoewel er door mij wel nadrukkelijk werd gemeld dat witte houtlijm uit den boze is in de vioolbouw, heb je vermoedelijk gelijk dat men deze nuancering in de wind slaat en er in voorkomende gevallen toch mee aan de slag gaat. Daarom adviseer je het advies via een PM te doen. Dat was misschien wel beter geweest. Zal ik voor een volgende keer bewaren!
Zou Vincent z'n viool al weer aan het bespelen zijn? Of is de situatie ongewijzigd d.w.z. alles nog net zo als de foto in #1 laat zien?