Ik zou graag meer willen weten over de afkomst van mijn viool. Op het label in de viool staat: Ludovicus Bergonzi fecil cremonae anno 1736 (36 met inkt ingevuld) Kan iemand hier misschien meer over vertellen?
Nee, niet op grond van deze summiere info, zelfs op basis van heel goede foto's is het twijfelachtig. Gewoon naar en vioolbouwer in uw omgeving gaan: die helpt u wel verder.
Hoezo? Waarom? Je kunt toch eerst eens kijken of er wat te vinden valt op StrijkersForum? Kun je daarna altijd nog naar een vioolbouwer en dan met gerichte vragen! @tlj :Heb je dit al gelezen?
Hoe vaak lees ik niet adviezen van jullie om naar een vioolbouwer te gaan, omdat het toch allemaal niet echt goed vast te stellen is op basis van foto's, zelfs niet met goede foto's. Of weet jij wel gelijk wat dat label betekent, of welk aanvullend beeld nodig is? Dat horen we dan graag! Sorry dat ik zo voortvarend ben geweest in advies geven! En hieruit begrijp ik dat een bezoek aan een expert ook een goede optie kan zijn. En dit alles zijn adviezen die je op het SF kunt opdoen en dat is toch geen verkeerde functie van het SF? En natuurlijk hopen we van hem terug te horen met uitleg wat dat label betekende en waarom die bouwer/expert dat dacht. Dat vinden wij ook leuk om te weten, niet? En misschien is @tlj wel zo aardig om alsnog wat foto's bij zijn verhaal te voegen op het forum.
Ik heb meerdere keren gezegd dat bij een dergelijke vraag direct doorverwijzen naar de vioolbouwer uiteindelijk resulteert in het opheffen van SF. Bert Boon is nogal voortvarend in het direct door verwijzen hetgeen ik pas in latere instantie zou hanteren. Wie weet komt men er toch uit of heeft een bepaald antwoord al voldoende in zich om de vraagsteller te laten afzien tot een bezoek aan de vioolbouwer, want dat kan namelijk ook! Als ik meer weet van dat label had ik het wel gemeld. Maar de vraagsteller wil ook wel weten waaraan het label vast zit. Dan zijn foto's wel heel erg handig. Het verbaast me, dat je de ingezette trend van Bert zo snel volgt. Ik ontken ook niet dat een dergelijk bezoek nuttig kan zijn, maar om direct bij de eerste de beste vraag al te stellen 'ga er mee naar de vioolbouwer' gaat mij even te voortvarend. En dan bekijk ik dat uit het oogpunt van het bestaan van dit forum. Nee, absoluut niet. StrijkersForum wil daarin een rol spelen. O, maar dat doet tlj wel!
Nogmaals mijn excuses voor mijn voortvarendheid! Dit begrijp ik ten dele, want het SF bestaat toch nog wel uit méér dan alleen herkomstadvisering van strijkinstrumenten? Er wordt nog over zoveel meer uitgewisseld, zoals op het gebied van musiceren inclusief oefenen, handige hulpmiddelen/accessoires, materialen, en ik vergeet nog heel veel....Het is echt heel fijn dat daar een plaats voor is, SF dus, om dat te kunnen uitwisselen!
Is niet nodig hoor. Zo ernstig is het nou ook weer niet. Ja, er is gelukkig nog meer waar men in geïnteresseerd is. Voor elk wat wils zeg maar, hoewel sommige onderwerpen toch écht buiten de opzet van dit forum vallen. Je weet wel wat ik bedoel. Maar op het vlak van de vioolbouw iedere vraagsteller doorverwijzen doet die categorie de das om, dat is wat ik zou willen voorkomen.
Dat etiketje zegt niets. Iedereen kan een etiket in een viool plakken met een dure en bekende naam. Ik kan ook wel Bakker op mijn ruit schrijven. Maar daarom ben ik het nog niet. Dus graag mooie duidelijke fotootjes van de voor en achterzijde zijkant en van de krul.
Misschien is handig om vanuit het SF richtlijnen te geven waaraan de foto's zouden moeten voldoen: Foto voorkant korpus kompleet. Idem achterkant. Foto detail middenstuk voorkant van de f-gaten Eventueel foto's door f-gat van etiket Foto's zijkant links en rechts korpus Foto onderkant met eindknopje Foto krul, voor, achter, zijkant Oeps, dat zijn 10 foto's. Bij voorkeur met een camera en niet met een telefoon. Fotograferen bij goed daglicht, niet flitsen
je zou ook nog kunnen denken aan een apart forum-onderdeel wat speciaal en alleen gaat over het herkennen en beoordelen van instrumenten. Dit voorkomt dat een onderwerp als dit gaat "zwerven" door verschillende categorieën heen.
Er zijn al zoveel regels in de wereld en op het forum. Alsjeblieft niet nog meer regeltjes. Frits doet het toch goed. Die leidt het meestal al in goede banen.
Maar er worden nooit degelijke foto's geplaatst. Bovendien heb ik het woord "regels" niet genoemd maar richtlijnen, dat lijkt me toch wat anders.
Maar het label komt vaker voor op nieuwere b.v. in deze Franse viool: https://www.bonhams.com/auctions/13459/lot/306/