Altviool kopen

Discussie in 'Aangeboden' gestart door MaryseTrapman, 19 aug 2010.

  1. MaryseTrapman

    MaryseTrapman

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    2
    Hallo,

    Inmiddels speel ik al 9 jaar 'gewoon' viool en momenteel ben ik aan het sparen voor een altviool.
    Maar weet iemand misschien wat de minimale prijs is voor een redelijke altviool die goed klinkt? Want aangezien ik maar een student ben, heb ik het niet erg breed.

    Alvast dank.

    Groet, Maryse Trapman
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Welkom op dit forum Maryse,

    Naar mijn mening kun je dat nooit zo stellen: een minimale prijs bestaat er niet. Je kunt tegen een altviool aan lopen die nauwelijks wat kost en die uitstekend kan voldoen. Alleen de kans dat een instrument redelijk klinkt zal bij een fabrieksproduct ('afhaal Chinees') vele malen kleiner zijn, dan eentje die door de bouwer met zorg en toewijding is samengebouwd. Daar zitten vele uren méér in dan zo’n serieproduct. Dat heeft zijn prijs. Of het dat waard is hangt van de potentiële koper af, diens budget en het vermogen de verschillen in klank waar te nemen tussen verschillende instrumenten met verschillende prijskaart. Wil je de kans groot maken op een redelijk klinkende altviool, dan denk ik dat je zo om en nabij de €1000,= wel iets kunt vinden. Mogelijk dat er dan nog wat betere snaren op gespannen moeten worden, maar dat is niet de grootste investering, echter wel een belangrijke.

    Waar vind je dan zoiets? Ik zou beginnen bij een vioolbouwer in de buurt, niet om direct iets aan te schaffen, maar om eens te kijken wat hij/zij heeft en wat je kunt aanschaffen voor een bepaald bedrag. Zitten er een paar instrument bij die wat zouden kunnen zijn, ook qua prijs, dan bestaat de mogelijkheid die instrumenten te proberen, tenminste zo doe ik het. Want je moet wennen aan een instrument: aan de klank, aan de breedte van de hals, hoe het aanspreekt etc. en dat kost tijd. Dan moet je er een ander op laten spelen, want een altviool ‘onder de kin’ klinkt heel anders dan op afstand. Houd ook rekening met de ruimte waarin dat spelen gebeurt, want in een zaal met veel nagalm klinkt alles veel aangenamer dan een kleine ruimte.

    Er zijn heel veel aanbiedingen op Marktplaats. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, soms zit er 'iets gaafs' bij voor een redelijk bedrag, maar weet wat je doet, de kans op een pracht instrument is niet groot. Laat in ieder geval je docent er eens op spelen en naar kijken voor je tot aanschaf over gaat.

    Ik wens je succes bij de zoektocht.

    Frits
     

Deel Deze Pagina