Altviool

Discussie in 'Overig' gestart door Sassette, 7 apr 2016.

  1. Sassette

    Sassette

    Lid geworden:
    7 apr 2016
    Berichten:
    2
    Na alweer een jaar les te hebben op een gehuurde altviool wil ik graag een eigen instrument kopen. Het geluid van mijn gehuurde alt vind ik niet heel mooi en bij de vioolbouwer waar deze gehuurd is was niets anders op voorraad. Graag zou ik meerdere altviolen willen kunnen vergelijken. Heeft iemand tips waar veel altviolen op voorraad zijn? Mijn gehuurde alt is zo'n 39cm. Groter wil ik ook niet maar iets kleiner zou kunnen.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb een PM gestuurd, aangezien ik niet mag werven voor de eigen collectie.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hoi Sassette,

    Welkom op het forum!
    We weten niet of je in het noorden, het midden van het land woont of het zuiden.
    Je kunt natuurlijk ook zelf wat vioolbouwers bellen met de vraag of ze veel altviolen op voorraad hebben en dan bij voorkeur in de voor jou gewenste maten. Scheelt voor jou rijden en voor de vioolbouwer tijd.

    Veel succes met het vinden van JOUW altviool! En neem vooral goed de tijd de instrumenten te horen en bespelen!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Dat is iets groter dan 15", niet al te groot voor een alt.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Er zijn vele dames die op een 39 (15 1/2") of 38 (15") alt spelen. Bij mij worden die veel meer verkocht en verhuurd dan de grote alten, vermoedelijk ook omdat er meer dames dan heren de alt ter hand nemen en dames gemiddeld kortere armen hebben.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Als ik op BravaNL kijk zie ik in orkesten met verbijstering altisten spelen op een instrument wat mij wel 17" toelijkt: enorme joekels! Neen, ik heb het niet nagemeten maar het zijn me toch kasten, niet te geloven. En daar zitten ook dames bij. Ik denk dat de halslengte (van de alt, niet van de persoon) korter is dan die behoort te zijn om er nog op te kunnen spelen. Dat zal ook gevolgen hebben voor de snaarlengte en de positie van de f-gaten. Maar waarschijnlijk een prachtige donkere warme klank door het grote corpus.
     
    zapling vindt dit leuk.
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb hier nog een 44cm liggen maar dat is niet echt wat je noemt een "damesmaat"
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Zouden er tabellen bestaan met armlengte met de daarbij aanbevolen/geadviseerde maten altviool?
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Bij een vioolbouwer die meerdere maten op voorraad heeft (zoals b.v. ondergetekende) kun je de "hand om de krul" proef doen om te meten wat je aankunt. Dat geeft een goede indicatie, al kan ook de grootte van de hand en de constitutie van de vingers de indicatie nog bijstellen.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik denk dat met name de halslengte de speelbaarheid bepaald. Er zijn alten die niet voldoen aan de gebruikelijke mensuurverhouding 3:2 zoals dat bij de viool geldt:

    upload_2016-4-11_21-28-19.png

    Zo zijn er verschillende verhoudingen tussen hals- en stoplengte mogelijk die het spelgemak aanzienlijk beïnvloeden:

    upload_2016-4-11_21-30-17.png

    Het is ook nog wel eens handig voor altisten met smalle handen om dezelfde dimensies voor de hals aan te houden als die van de viool:

    upload_2016-4-11_21-32-51.png
     
    Muzirene en zapling vinden dit leuk.
  11. Sassette

    Sassette

    Lid geworden:
    7 apr 2016
    Berichten:
    2
    Bedankt voor de reacties! Ik dacht dat ik een paar dagen geleden ook al een soortgelijk berichtje had geplaatst maar blijkbaar is dat niet helemaal goed gegaan.

    Wat vioolbouwers in de buurt bellen en langs gaan was ik al van plan. Vroeg me vooral af of er niet ergens een adres is waar echt veel alten te vergelijken zijn daarvoor zou ik dan wel wat verder willen reizen.

    Ik ben zelf niet al te groot met kleine handen en ook nog een vrij korte pink, een alt van 44cm lijkt me dus echt totaal onmogelijk maar het verschil in geluid zou ik wel eens willen horen.

    Die mensuurverhoudingen zijn ook wel interessant. Het aantal cm is dus niet perse leidend. Bij hele kleine alten is de klankkast soms ook hoger begreep ik om zodoende toch een groter volume te creëren.
    Het blijft uitproberen denk ik.
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb er ruim 25, in de maten 38 tm 44.
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    In Groningen is dus een ruim aanbod. Verder zou je kunnen denken aan vioolbouwers die op een steenworp vanelkaar af liggen, zodat je ook dan nog redelijk efficient te werk kunt gaan.
    In het Gooi zijn een aantal adressen waar altviolen aangeboden worden:

    in Naarden:
    vioolbouwer: http://www.vanderknaapvioolbouw.nl/nl/aanbod-detail/altviool/

    Hilversum:
    vioolbouwer http://vioolbouwers.nu/JaapBolink_tekoop.html
    vioolbouwer: http://vioolbouwers.nu/AnneliesSteinhauer_tekoop.html
    vioolbouwer: http://www.brandonvioolbouw.nl/verkoop.html
    vioollerares+onderneemster: http://vioolspelen.nl/2013/02/28/neusje-van-de-zalm-van-de-tsjechische-vioolbouw/

    Huizen:
    http://www.yaou-muziek.nl/ne/shop/altviolen.html

    Baarn:
    http://www.vanderknaapvioolbouw.nl/nl/

    Hilversum, Huizen, Baarn en Naarden liggen dicht bijelkaar, dus qua reistijd is het wel gunstig als je dat even met de auto kunt doen. Op één adres veel altviolen uitproberen is natuurlijk helemaal fijn, maar dit dus als Second Best.
     
  14. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Ik heb ook een alt met een extra korte hals. De corpus is een gewone 15", maar de hals heeft de lengte van een 4/4 vioolhals. De mensuur is 35 cm. Het is wel lastig om passende snaren te vinden, de keuze is beperkt.
     
  15. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    In Nijmegen zou je bij Hugo Doesburg kunnen kijken (www.vofdoesburg.nl). Hij zit vlakbij het station, heeft een ruimte waar je rustig kunt proberen en geeft uitgebreid en deskundig advies. Je kunt overigens ook bij hem huren en dan wordt als je het instrument koopt het laatste jaar huur van de prijs afgetrokken.
     
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Je hebt deze gekozen, omdat deze het fijnst speelde voor je?
     
  17. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Ik had toen ik begon een gewone 4/4 viool, bespannen met altsnaren. Maar dat klinkt niet zo heel top. Toen heb ik een 15" alt geprobeerd, maar die is al zó vreselijk groot... ik ben zelf maar 1m58 en heb smalle schouders en korte vingers... ik kon niet bij de stemsleutels en stemmen met de finetuners ging niet omdat ik 'm niet goed los kon laten hangen. Vierde vingers spelen was onmogelijk. Dus toen heb ik vioolbouwer vd Heijden gevraagd om een 'custom maat' alt voor mij te bouwen. Hij had er zo zijn bedenkingen over, maar heeft toch over zijn hart gestreken en het voor me willen bouwen... Ik krijg veel complimenten over de klank, dus dat heeft wel goed uitgepakt.
     
    gevoeligesnaar, Solange en Marcelita vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina