Altvioolconcert Leo Smit

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Piet Creutzberg, 11 jul 2015.

  1. Piet Creutzberg

    Piet Creutzberg

    Lid geworden:
    10 jul 2015
    Berichten:
    10

    In 1940 gecomponeerd door Leo Smit.
    Een concert voor altviool en strijkers.
    Heeft in 1940 voor het eerst geklonken in de kleine zaal van het Concertgebouw.
    Solist was Juup Raphaël, altviool
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2015
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Je hoort er van die jazzy schema's in. Volgens mij moet Leo Smit ook wel van Shostakovich hebben gehouden qua muziek dan.
    Ja, ik luister hier met plezier naar. Moest eigenlijk wel weer wennen aan het tweede deel. Vanaf 9;19, derde deel, is het weer een voortzetting van de schwung uit het eerste deel.

    Wel modern dus en hoeveel mensen zouden toen zijn gekomen om te luisteren?
    (Of zou men op straat mensen hebben lopen werven die gratis binnen mochten luisteren, zoiets als hoe het een keer in Rotterdam eraan toe ging bij de Doelen toen Krysztof Penderecki eigen werk ging dirigeren. Zo kwam ook ik als scholier daar binnen)
     
  3. Piet Creutzberg

    Piet Creutzberg

    Lid geworden:
    10 jul 2015
    Berichten:
    10
    Het tweede deel is juist heel lyrisch. Het is natuurlijk niet echt alledaags, zeker in 1940 niet. Echter het zit geniaal in elkaar en het laat de dreiging van de komende ramp horen die Europa te wachten stond. Het derde deel is speels. Wat dit betreft hanteert hij toch de klassieke indeling, maar wel op een eigen manier. Ook in zijn symfonie is de indeling klassiek maar de klankkleur is onmiskenbaar twintigste eeuws.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dank voor de uitleg! Ik was eergisteren meer in de 'mood' om naar die speelse delen te luisteren. Om het mooie lyrische tweede deel tot je te laten nemen, moet je er toch 'anders' naar luisteren. Zoals ik nu heb gedaan. En het is prachtig, zit zo mooi in elkaar! En als je dan bedenkt wat Europa te wachten stond...
    Grappig dat er dan in het derde deel weer iets speels komt. Relativering? De mens weer wat positiever 'laden'? Kom op mensen, we kunnen ook de vrede in stand houden...
     
  5. Piet Creutzberg

    Piet Creutzberg

    Lid geworden:
    10 jul 2015
    Berichten:
    10
    Ja, hij had een onverwoestbaar optimisme, helaas ten onrechte. Hij heeft de kans gehad om te overleven via Barneveld. Dit is niet door gegaan omdat zij vrouw daar niet voor in aanmerking kwam. Hij wilde bij zijn vrouw blijven. In Sobibor hebben ze niet alleen een voortreffelijke componist vermoord echter ook een goed mens. We kunnen ze niet terughalen, zijn muziek kunnen we wel laten klinken. Zie de Leo Smitstichting.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Speel je zelf ook werk(en) van Leo Smit?

    Wel geweldig dat er door musicologisch speurwerk en internationale samenwerking zoveel boven water komt van componisten waar we anders nooit van gehoord zouden hebben!
     
  7. Piet Creutzberg

    Piet Creutzberg

    Lid geworden:
    10 jul 2015
    Berichten:
    10
    Ik speel ook werken van Leo Smit.
    De bladmuziek is helaas duur en schaars.
    De Leo Smitstichting is een instelling die langzaam dit openlegt. Via Petrucci kan je het trio voor harp, altviool en fluit gratis downloaden.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dank voor de tip! Zou hij ook iets hebben voor viool-fluit-hobo-cello?
    Overigens lijkt mij zijn werk niet echt makkelijk spelen, daar moet je toch best behoorlijk gevorderd voor zijn.
    Zolang het werk van Leo Smit niet in brede kring gespeeld gaat worden, zal het nog wel duur blijven. Goed dat de Leo Smitstichting werkt aan meer bekendheid. En dat er mensen als jij zijn die dat aandacht geven middels een forum als deze, want voor die tijd was het bestaan van die stichting mij niet opgevallen.
     
  9. Piet Creutzberg

    Piet Creutzberg

    Lid geworden:
    10 jul 2015
    Berichten:
    10
    Hallo Marcelita,
    Voor deze combinatie heeft hij niet geschreven. Wel voor cello en hobo.
    Ik zal het op de site zetten. Het is inderdaad wel lastige muziek, hoewel het wel door amateurs gespeeld wordt.
    De lastigheid zit hem soms in de bitonale benadering. Dat geeft een bijzonder effect via You Tube kan de de symfonie beluisteren
     
  10. Piet Creutzberg

    Piet Creutzberg

    Lid geworden:
    10 jul 2015
    Berichten:
    10
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dank je wel Piet, dat is zeker een lastige voor hobo en cello! Ik ken wel heel gevorderde hoboïsten in mijn omgeving. Amateurs, maar echt goede! Zelf begin ik ook leuk te vorderen, daar niet van, maar toch...
    Het stuk vind ik wel één van het soort waar ik mij nog graag aan zou willen wagen. Hoewel de gebaande paden over prachtige stukken gaan die ik graag zou willen kunnen spelen, heb ik ook wel "iets" met het onbekende. Dus wat fijn dat ik nu weer een weg kan vinden naar dat lonkende onbekende.

    Intussen bij 7;52 beland: wat klinkt dat ook weer lekker in mijn oren, zoiets gaat echt 'jeuken'. Leuk met de variatie in arco en pizzicato in de cellobegeleiding! Kortom, wat leuk dat ik nu weet dat dit stuk bestaat!:)

    Jammer genoeg kun je bij uitgeverij Donemus van dit stuk niet echt de noten zien:((van bijv. de eerste blz. met noten voor beide instrumenten). Als je het pdf-je opent. zie je alleen iets van titelblad en verder lege bladzijden met beeldmerken.
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2015

Deel Deze Pagina