Altvioolsnaren op een gewone viool?

Discussie in 'Viool' gestart door Boelie, 20 apr 2012.

  1. Boelie

    Boelie Bonnie

    Lid geworden:
    20 apr 2012
    Berichten:
    2
    Hoi!

    Twintig jaar geleden ben ik ooit begonnen met vioolspelen, maar sinds een jaar of 6 is ie de koffer bijna niet uit geweest. Maar sinds kort ben ik er weer helemaal mee bezig en enthousiast aan het oefenen.

    Nu moeten er nodig nieuwe snaren op, maar de volgende gedachte crossed my mind (misschien wel een domme gedachte): eigenlijk vind ik de klank van een altviool mooier. Wat gebeurt er als ik altsnaren aanschaf en deze op mijn (4/4) viool zet? Ik heb gelezen dat een altviool iets groter is, maar misschien kan het op de een of andere manier toch?

    Groetjes Bonnie
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    Altvioolsnaren hoeft niet: je kunt volstaan met een C snaar die speciaal voor viool is gemaakt (geen altviool C) en de oorspronkelijke G, D en A snaar als die nog goed zijn (wat hoogstwaarschijnlijk toch niet het geval is na 20 jaar) of een nieuwe G, D en A plus de viool C.
    Ik mag geen directe link plaatsen, maar google eens op
    Thomastik Vision vioolsnaar C
    en je ziet wat ik bedoel.
    Probleem blijft wel, dat een viool eigenlijk een te klein corpus heeft om de laagste snaar goed te kunnen laten klinken, dus wanneer je enthousiast blijft, moet je ooit toch naar een echte alt uitkijken.
    Succes!
     
  3. Boelie

    Boelie Bonnie

    Lid geworden:
    20 apr 2012
    Berichten:
    2
    Kijk, precies waar ik wat aan heb, heel erg bedankt! Inderdaad een goed idee, nooit geweten dat er c-snaren bestaan voor mijn viool! Ik heb deze viool gekregen voor mijn (ik geloof) 15e verjaardag (bijna 12 jaar geleden), en tussendoor geloof ik 1x vervangen. Dus inderdaad: nieuwe snaren zijn geen overbodige luxe!! :) Bedankt hoor!
     

Deel Deze Pagina