Sinds kort ben ik bezig met stukjes in de derde positie. Het valt mij op dat de tonen in de derde posite een heel andere klankkleur krijgen dan die in de eerste, ook al hebben ze dezelfde toonhoogte. De klank is ieler of dunner dan die in de eerste positie, die veel warmer klinken. Ligt dat verschil in klankkleur aan mij?
Nee hoor, dat is nu juist de charme van het instrument. Op die manier kun je ook bepaalde fragmenten beter in de hogere posities spelen om een bepaald timbre te krijgen. Er zijn vele solisten die ieder voor zich een keuze maken voor een bepaalde intonatie. Die bereiken ze met de keuze voor een bepaalde snaar en dus ook in een bepaalde veelal hoge tot zeer hoge posities. Frits
Soundboard heeft gelijk. Je speelt dan gewoon als het ware in een ander register op de viool. Het klankpunt verandert wel met spelen in hogere posities. Het klankpunt is de plaats waar het haar van de stok de snaar raakt. Een basisregel is, hoe hoger in de positie, hoe dichter je bij de kam strijkt. Wellicht moet je je klankpunt aanpassen, iets dichter bij de kam spelen met iets meer stokdruk.