Andere viool.

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 18 dec 2015.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb een andere viool, en toch heb ik geen andere viool. Dat lijkt gek, maar zo gek is dat niet. Wat is namelijk het geval. Ik was op zoek naar andere snaren. En op advies van een vioolbouwer uit Groningen. Heb ik een setje Pirastro Obligato snaren aangeschaft, sterkte zacht-soft dolce. Vandaag gingen ze er op en uit mijn viool kwam een klank die ik niet voor mogelijk had gehouden. De 'e gold' geeft een milde klank, weg is het harde schelle geluid wat ik gewend was. De 'a' snaar sluit nu naadloos aan. En het wat donkere en vlakke geluid van de 'd' en de 'g' snaar is verdwenen. Kortom ik heb een andere viool. Een vriendelijker viool, een viool die beter bij me past.
     
    JosHuis, Muzirene, Marcelita en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Fijn voor je (oren)! Experiment gelukt dus!
     
  3. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Nu ben ik wel benieuwd wat voor snaren er voorheen op zaten
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Goeie vraag! :p
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Warchal Ametyst.
     
    zapling vindt dit leuk.
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Tja, als het nou nog Karneol was geweest had je nog een kans gehad op een redelijke klank.
    Ametyst is blikkerig. Ik vind het het geld niet waard!
    Ik heb een tijd Karneol in voorraad gehad maar daar ben ik -op een set na- nu ook doorheen.
    Er zijn veel betere voor minder geld!

    Ik zet voor de E-snaar standaard Pirastro Gold op mijn violen.
    Is een goede snaar.
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Blijf je nu na deze opmerking niet zitten met die ene set Frits ?
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, misschien wel. Hangt een beetje van het instrument af.
     
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb nu niet alleen geluisterd naar het geluid, maar ook gekeken naar het trillen van de snaren. En wel op diverse violen die ik heb. Ik heb de snaren dus aangetokkeld met de vinger. En nu zie ik dat de nieuwe snaren veel langer blijven trillen dan de snaren op de andere violen.
     
    zapling vindt dit leuk.
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Boeiend hè, snaren! Ik ben vanmorgen aan het rommelen geweest met de straatviool die ik heb en de BLO-viool. Voor de BLO-violen heb ik Dominant snaren. De straatviool heeft D'Addario Helicore. Ik vond de straatviool te nasaal, dus had ik daar voor de fun eens Dominant snaren op gezet en ineens is die gewoon een stuk minder nasaal, maar ook wel heel direct en aanwezig, luid. Nu is dat een gigantisch grote viool (nog groter als mijn ouwe Duitser, Tobias!). Maar nog steeds klinkt hij heel goed.
    Deze viool ga ik waarschijnlijk uitlenen aan iemand, dus ik denk dat ik beide sets snaren toevoeg, zodat hij kan uitproberen.
    De BLO-viool klonk echt vreselijk met Dominant snaren, maar de D'Addario Helicore maakte hem gewoon zelfs best mooi!

    Mijn mooie viool, de ouwe Duitser, heeft nu Dominant snaren en een Jargar e-snaar. Die kan waarschijnlijk nog veel mooier klinken met andere snaren, ik spaar voor een snarenconsult voor die viool.... Zin in!

    Irene
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Is dat in Zutphen of elders?
     
  12. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Zutphen, is de bedoeling. Ik wist niet eens dat dat elders kon?
     
  13. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Laat je ons weten als het zover is?
    Ik zit te overwegen dat eens met mijn cello te doen en ben heel erg benieuwd naar je ervaringen.

    Wat fijn voor je Tobias!
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    En Tobias zijn snaar-analyse was geheel gratis en nog wel via e-mail heb ik mij laten vertellen!
    Over de snarenconsulten van een vioolbouwer uit Zutphen is geruime tijd geleden ook al een discussie geweest op dit forum (zoekfunctie) Ik denk dat menig vioolbouwer die iets van snaren af weet en in principe ongeveer alles op voorraad heeft een goed snaaradvies kan geven op basis van het getoonde en aangestreken instrument plus een rapport over de huidige gebruikte snaren (en wellicht die in het verleden). Het betalen van de geadviseerde snaren zijn dan de enige kosten. Zo doe ik het in ieder geval.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Daar doelde ik ook op met de uitdrukking 'elders' in #11.

    Ik heb trouwens geen idee wat 'Zutphen' daar voor vraagt. En om vanuit Brabant naar Zutphen te komen kost ook weer geld wat er nog even bovenop komt. :(
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Wie heeft je dat verteld Bert. Ik wil wel graag weten wie dat is. De snaar-analyse via de e-mail was inderdaad gratis. Maar hoe de mensen daar nu weer achter zijn gekomen begrijp ik niet.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  17. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Oké, en hoe kom je aan zo'n rapport? De eerdere snaren zijn vergaan, ik heb nog wat ondefinieerbare resten in een zakje.

    Nu zitten er, na restauratie, Dominant snaren op, plus een Jargar voor de E. Klinkt al super, maar het kan gewoon veel mooier. Weet ik gewoon.

    Als ik dure snaren ga aanschaffen, wil ik DE snaren die de viool het best uit laten komen. Zelf heb ik ook best een idee over welke snaren en de bouwer die de viool restaureerde kwam met hetzelfde idee, maar kom maar op met deskundig gratis (email-) advies...

    Ik heb namelijk die snaren geprobeerd op die viool en vond het tegen vallen, had verwacht dat het een betere combinatie zou zijn...
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Tobias, het was mijn compagnon die me dat heeft verteld;)
    Een rapport klinkt heel officieel, maar ik bedoel gewoon de ervaringen: goed, beter of slecht, met eerder gebruikte snaren.
     
  19. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Tijd voor een 'snarendagboek', kan zo zijn nut hebben.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Wanneer eenmaal de optimale snarencombinatie voor een bepaald instrument is gevonden lijkt het me niet raadzaam om dan nog eens te gaan onderzoeken of het écht wel de meest ideale combinatie is. Als iemand er tevreden mee is zou ik het daarbij laten. Een dagboek zal dan ook een heel dun boekje zijn. Niet alleen om dat snaren kostbaar zijn en experimenteren veel geld kost, maar ook omdat je een (pre)selectie moet doen om de kosten te drukken. Dan houdt het met een paar keer proberen en uittesten wel op. Bij een snaarbreuk dezelfde snaar type en fabricaat nemen. Anders begint de cyclus weer opnieuw en is al het uitzoeken voor niets geweest.
     

Deel Deze Pagina