Andries Joh. de Vries 1908-1993

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 23 sep 2015.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik kwam wel eens bij vioolbouwer de Vries. Mooie violen had hij liggen, nou eigenlijk hangen. Hij hield van violen en hij onderzocht ook oude violen, altijd op zoek als was hij naar de ideale klank. Hij had ook oude instrumenten die heel bolle bladen hadden. En er uit zagen of ze gemaakt waren van mooi bruin eierschaal porselein. Soms ging hij langs oude afbraak panden en nam daar dan het oude hout mee om te gebruiken voor zijn violen. Aan de lak hechte hij grote waarde. Als de lak te hard is zei hij, dan zit de viool in een te krap jasje. Is de lak te zacht dan zit het jasje te ruim. En zo bleef hij zoeken naar de ideale lak voor zijn instrumenten. Als je bij hem binnenkwam dan kwam je in een andere wereld. Een mooie antieke wereld die buiten al lang niet meer bestond. Maar ja hij had zijn naam niet mee, zovelen dragen die naam. Je maakt natuurlijk niet erg de blits als je zegt, ik speel op een de Vries. Maar hij verdient wel een plaatsje op dit forum dacht ik, vandaar dit korte topic.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Het wachten is nu op een hele serie foto's van violen van de hand van De Vries.
    Ik heb wel een boekje over vioolbouw in Nederland, maar onder het kopje 'vioolbouwers uit de 19e en 20e eeuw' wordt geen De Vries vermeld. Nou zegt dat niet zo veel, want lang niet iedereen wordt vermeld: er zijn veel meer bouwers.
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Er is wel wat van hem te vinden Frits. Als je intikt Andries Joh. de Vries vioolbouwer. En ook Andries Johannes de Vries vioolbouwer te Wormer. Afbeeldingen van violen heb ik nog niet gevonden. Er is ook een boekje over hem verschenen.

    Er werd van hem ook een viool aangeboden uit 1949 voor 1995 euro. André van Putten vermeld dat hij mede door de Vries de finesses van het vak heeft geleerd. Met name wat betreft het lakken van de kast en het restauratiewerk.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Daar doelde ik op in #2: afbeeldingen van instrumenten van zijn hand. Niet dus. :(
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Zie op http://users.bart.nl/~bstreet/index.html

    Vries, Andries Johannes 1908 - .... Wormer

    En ik vond ook nog op http://www.zaans-industrieel-erfgoed.nl/

    ... Verder konden de leden van het Historisch Genootschap genieten van vioolspel, dat werd verzorgd door Arie Molijn uit Duiven. Hij toverde prachtige muziek uit zijn viool gemaakt door vioolbouwer Andries Johannes de Vries (1908 - 1993) uit Wormer. Andries bouwde violen op zijn zolderkamer aan de Badhuisstraat. Zijn broer Antoon de Vries (93) uit Wormerveer, schreef voor het Jaarboek een artikel over de ‘Stradivarius van Wormer’.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Maar een aantal afbeeldingen van de instrumenten die de man heeft gebouwd wil nog niet best lukken, zo blijkt.
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Om de man ook een gezicht te geven. Naamloos-1.jpg
     
    Geert vindt dit leuk.
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Via het archief van het Haarlemsdagblad gevonden een tekst van de hand van Jaap Stigter.
    Stukje uit de krant van 14 juni 1958.

    deel 1.jpg
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Verder (nog) geen viool van zijn hand kunnen vinden. De enige viool welke ik kon traceren stond te koop op zoekertje bij Onlinertjes.be maar is reeds verkocht.

    Remi
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Je hebt aardig wat onderzoek gedaan, Remi!:) Leuk te lezen hoe grondig De Vries zich heeft voorbereid op het bouwen van strijkinstrumenten! Wat een brede oriëntatie heeft deze man! Zelfs als je (= ik) zelf helemaal geen ambitie hebt op het bouwen van een instrument, dan is het nóg leuk te lezen over hoe De Vries zichzelf wegwijs maakte op diverse relevante terreinen. En je hebt de goede man een gezicht gegeven.

    Opvallende uitspraak: het herkennen van vioolkvervalsingen is nog moeilijker echtheidswaardering van schilderijen! Vormen zijn copieerbaar, maar de kleur niet! Dit is een vaststelling van hem anno 1958.

    Zijn de tijden intussen veranderd. Waar staan we nu? (wellicht een off-topicvraag).
     
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Vioolbouwer de Vries was een beminnelijke man. Maar volgens mij geen echte zakenman. Hij hield teveel van mooie violen. Hij kon er geen afstand van doen. Hij leek een beetje op Tarisio, de mooiste violen hield hij zelf. Eén maal bood hij mij een oude Italiaan aan. Ik heb hem niet gekocht, hij was teveel opgelapt.

    Vlak voor zijn overlijden heb ik hem nog een keer bezocht. Hij liet me niet meer in zijn werkkamer, maar gewoon in de woonkamer. Zijn vrouw was toen overleden en hij hing wat af van zijn buren begreep ik. De aardigheid van het leven was er een beetje voor hem af. Maar ook toen was hij nog niet te bewegen om aan mij een mooie viool te verkopen. Toen begreep ik dat niet, nu wel.
     
  12. Dick de Roover

    Dick de Roover

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    2
    Hallo! Ik kwam deze posts van vorig jaar tegen, en het leek me leuk om even te reageren. Wij komen uit het dorp waar vioolbouwer de Vries woonde, en mijn vrouw heeft een tijdje les van hem gehad, begin jaren 90. Ze had zelf geen viool, en kreeg er een van hem! Wat wij niet weten is of hij deze viool zelf gemaakt had, of dat hij die toevallig als tweedehandsje in z'n werkkamer had liggen. Hierbij wat fotootjes. Hoe kan ik er achter komen of deze door hem zelf gemaakt is? Er staat voor zover ik weet geen label in aan de binnenkant.
    Wij wonen inmiddels al weer 18 jaar in de US.
    IMG_0245.JPG IMG_0246.JPG IMG_0247.JPG IMG_0248.JPG IMG_0249.JPG IMG_0250.JPG
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik denk niet dat de Vries deze viool zelf heeft gebouwd. Aangezien hij er zeker een label met zijn naam in had geplakt. Want hij was best trots op zijn werk, en terecht. Eén keer heb ik hem horen spelen op een instrument door hem zelf gebouwd. Het was een viool met donkerbruine lak, en werkelijk met een prachtige klank. Een krachtige heldere ronde klank was het. Toen ik bij hem kwam bouwde hij geen violen meer. Hij deed alleen nog wat reparaties.
     
  14. Dick de Roover

    Dick de Roover

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    2
    Bedankt voor je reaktie, Tobias! Dat is eigenlijk wat wij ook veronderstelden, maar goed, omdat we geen kenners zijn, wisten we het niet zeker. Dit bevestigt ons vermoeden! Helaas, nog steeds geen fotos van een echte 'de Vries'...
     
  15. Jorinde Jonker

    Jorinde Jonker

    Lid geworden:
    14 apr 2018
    Berichten:
    1
    Ik heb een viool van de Vries, hij is ooit van mijn oudoom geweest, die professioneel violist was in een orkestje voor feesten en partijen. Dat is aan de viool te zien... hij heeft echter een prachtige klank en is in verhouding vrij groot.
     
  16. Truuss

    Truuss

    Lid geworden:
    20 dec 2019
    Berichten:
    44
    Op https://debezettingspeelt.nl/musici staat een violiste (Caroline Wagner) die 2 violen heeft die gebouwd zijn door een Tim de Vries.
    De foto op de voorpagina van haar eigen website (yogaenmuziek.nl) zal wel de ene zijn.
    De andere is een Hardanger viool, waarvan de helft te zien is op een foto onder het kopje "instrumenten".
     
    Muzirene vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina