APK?

Discussie in 'Cello' gestart door gevoeligesnaar, 17 mrt 2017.

  1. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Mijn cello heb ik inmiddels nu 2,5 jaar. Ik ben er heel gelukkig mee en heb verder ook geen mankementen (behalve dat zo nu en dan de wolf wakker wordt, afhankelijk van het weer) .
    Nu lees ik weleens, dat sommige spelers hun instrument jaarlijks laten nakijken en schoonmaken, en anderen dan weer nooit.
    Wat is hierin eigenlijk een goede richtlijn? Zo'n cello wordt toch niet vies, behalve dan de hars die ik er netjes dagelijks weer afveeg? Of zijn er nog andere punten wat maakt dat het toch goed is om zo'n instrument zo nu en dan eens een 'APK' tje te laten geven? En hoe vaak zou dat dan moeten?
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Na zoveel jaar cello, minstens 8 jaar, heb ik nog geen enkele keer een APK laten doen. Wel haal ik de hars van de snaren en veeg ik de klankkast schoon. En ook is er een nieuwe kam opgekomen, twee jaar geleden.
    Van mijn stemkast moet een vioolbouwer bijvoorbeeld gewoon afblijven. Mijn instrument is nogal toonvast, natuurlijk moet ik wel stemmen, maar dat is doorgaans alleen een ietsiepietsie aan de snelstemmers. Alleen in de winterse droogte na een autorit door de sneeuw wil de snaar weleens slap komen te staan. Maar verder zijn mijn stemknoppen gewoon super O.K.

    Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar!
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Leuk onderwerp!
    Ik vind een APK voor mijn cello wel fijn en doe dat standaard 1 keer per jaar.
    Dan word alles nagekeken en onderhouden.
    Sommige dingen vallen gewoon niet direct op, en bovenblad kan ongemerkt op een plekje loskomen, of de stapel word iets verplaatst, kan van alles zijn.
    Ik vind het gewoon een heel fijn idee dat mijn cello weer helemaal nagekeken is.
    Het kost mij een paar 10tjes per jaar en dat is het mij dubbel en dwars waard.
    Maar dat is natuurlijk wel voor iedereen persoonlijk.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Het hangt er een beetje van af wat je zelf kunt.
    Als iemand in staat is de cello schoon te houden hoef je ook niets te laten schoonmaken.
    Of de kam scheef staat is niet al te moeilijk om waar te nemen. Sommigen zetten de kam zelf recht, anderen laten dat graag over aan de vioolbouwer. Prima, maar of dat dan steevast ieder jaar moet hangt af van de situatie.
    Een kromme kam valt wel op te merken.
    Een opgetreden scheur ook. Dat kun je niet zelf repareren.
     
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik houd aan: eens per 1,5 a 2 jaren mijn instrument te laten zien aan vioolbouwer. Vaak is er weinig bijzonders, mede omdat ik super zuinig op de cello ben en kleine dingen zelf doe.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Welke kleine dingen doe je zoal zelf?
     
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Grafiet in de gleufjes, kam recht zetten, kast inwrijven met (heel klein beetje) Hill cleaner, snaren wisselen, snaren schoon vegen altijd na het spelen, zachte doek over voorblad na het spelen (harsresten weg), sleutelpasta (maar dat blijkt nooit nodig binnen een paar jaren), ..... . Zoiets.
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Wordt het hout van de strijkstok ook van hars ontdaan na ieder speelbeurt ?
    Want hier hoor ik nooit iets over. De strijkstok lijkt bij veel bespelers van strijkinstrumenten wel een ondergeschoven kindje.
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat doe ik zeker!
    Bij mijn goedkope 1E strijkstok ben ik dat vaak vergeten en daar zat op een gegeven moment een hele dikke laag hars op de stok.
    Ik heb nu een hele fijne (dure)stok, en ik ben er heel zuinig op!
     
  10. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Gaat bij mij ook in één moeite door.
     
  11. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik beken: daar heb ik heel weinig aandacht voor. Dank voor je tip.
     

Deel Deze Pagina