Ik heb hier al eens vaker, mogelijk tot verbazing van sommigen, aangegeven dat ik nogal gesteld ben op de virtuositeit die violisten (en pianisten, maar daar gaat het nu niet over) in het tweede deel van de 19e eeuw op de mensheid hebben losgelaten. Dus lieden als Wieniawski, Ysaÿe, Ondricek, Laub, Ernst, Prume, Lipinski en nog vele anderen. Vaak kreeg die virtuositeit gestalte in de vorm van 'arrangementen'. Een, althans in mijn ogen & oren, aardig voorbeeld hiervan kwam ik enige tijd geleden op het spoor. Arrangementen voor viool en piano van de hand van de heren Saint-Saëns en Ysaÿe, gespeeld door Philippe Graffin en Pascal Devoyon. Het gaat daarbij om de volgende werken: - Saint-Saëns - caprice brillant (een bewerking van het laatste deel van zijn eigen 3e vioolconcert), - Chopin/Saint-Saëns - nocturne in E op. 62/2 - Saint-Saëns/Ysaÿe - caprice d'après l'étude en forme de valse - Chopin/Saint-Saëns - nocturne in Es op. 55/2 - Chopin/Ysaÿe - wals in e op. posth. - Chopin/Ysaÿe - ballade nr. 1 in g op. 23 - Saint-Saëns - fantasie voor viool en piano op thema's uit Weber's 'Oberon' - Saint-Saëns - L'air de la pendule - Saint-Saëns - fantasie voor viool en harp op. 124. Nu zijn van Saint-Saëns/Ysaÿe de 'caprice d'après l'étude en forme de valse' en van Saint-Saëns de fantasie voor viool en harp op. 124, bepaald geen ondergeschoven kinderen, maar met name de bewerkingen door Ysaÿe van werken van Chopin waren voor mij nieuw. Voor liefhebbers van dit 'genre' , sterk aanbevolen! En nee, ik heb geen enkel zakelijk belang bij deze of andere CD's Hopf
Nu zou het mooi zijn wanneer van de door Hopf genoemde stukken een YouTube-fragment werd aangeboden. Het gaat daarbij om: - Saint-Saëns - caprice brillant (een bewerking van het laatste deel van zijn eigen 3e vioolconcert), - Chopin/Saint-Saëns - nocturne in E op. 62/2 - Saint-Saëns/Ysaÿe - caprice d'après l'étude en forme de valse - Chopin/Saint-Saëns - nocturne in Es op. 55/2 - Chopin/Ysaÿe - wals in e op. posth. - Chopin/Ysaÿe - ballade nr. 1 in g op. 23 - Saint-Saëns - fantasie voor viool en piano op thema's uit Weber's 'Oberon' - Saint-Saëns - L'air de la pendule - Saint-Saëns - fantasie voor viool en harp op. 124. gespeeld door Philippe Graffin en Pascal Devoyon. Iemand te porren om dat op te sporen? Frits
Frits, Er staat weliswaar het nodige van Philippe Graffin op 'youtube', maar helaas niets van de bovengenoemde werken. Van het meest bekende uit het rijtje (ik heb er niet voor niets acht verschillende uitvoeringen van), namelijk de 'caprice d'après l'étude en forme de valse' staan er wel andere uitvoeringen op 'youtube', namelijk door Vengerov, Hirschhorn (zoeken op Hirshhorn) en een anonieme solist, geplaats door het forumlid Vieuxtemps. Dus met noten Hopf