BACH strijkstok

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door gevoeligesnaar, 27 mrt 2015.

  1. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Al speurend op internet kwam ik ineens de Bach Bogen tegen. Heel apart... Daar word ik altijd heel nieuwsgierig van, en ik vraag me af, is dit nu gewoon een rariteit of een serieus geaccepteerd ding? Is iemand hier bekend met die dingen?
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Dit is een rariteit. In de jaren dertig geloofde men dat Bachs solovioolmuziek met een dergelijke strijkstok zou zijn gespeeld om accoorden te kunnen laten doorklinken. In de achttiende eeuw heeft zo' stok echter nooit bestaan!
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Héél apart! Ik heb dus op YT gekeken en geluisterd (er zijn meerdere 'hits') en toen ook nog eens de volgende site geraadpleegd:
    http://www.bach-bogen.de/
    In eerste instantie moest ik denken aan de strijkstokken waarmee ik mensen op kemences zag spelen.

    Op de site wordt vermeld dat dit soort strijkstokken ons als strijker faciliteren om grotere accoorden te spelen, dus wel met 3 of 4 snaren. Voor grotere accoorden is natuurlijk ook een andere techniek voorhanden voor onze gangbare strijkstokken, dan spreken we dus snel de snaren achtereen aan en dan kan er ook een accoord klinken.
    Op de site van Bach-bogen kun je zien hoe dat met deze speciale strijkstok gaat, heeft iets weg van dansen op het slappe koord. Je ziet dan dat de haren van de stok zich voegen naar de ronding van de kam en daardoor alle snaren kunnen worden aangesproken.

    Er is zelfs een filmpje waar een cellist deze Bach-stok voor rockdoeleinden toepast:D

    Moeite waard die site te zien!

    NB: Ik zou zo'n stok best eens willen uitproberen! Verder is de vorm van de stok wel onpraktisch, want past in geen enkele koffer/hoes. En ik zie in hun eigen webshop ook geen passende te koop.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2015

Deel Deze Pagina