Barbie elektrische viool

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Carmenlisa, 28 mrt 2010.

  1. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    Heeft iemand ervaring met de viool van barbie? Want we hebben thuis een klein meisje van 5 jaar en die heeft interesse in een viool, maar ze is nog te jong om serieus op muziek les te gaan. Is dit een viool die een mooie tussen oplossing is om haar interesse te versterken of is dit een prul waardoor ze een verkeerd aangeleerde houding of beeld krijgt?
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Eigenlijk kun je al vanaf de geboorte beginnen met de muzikale opvoeding van het kind. Je ziet dat bijvoorbeeld bij zigeunergroepen, maar ook bij veel ouders in onze moderne samenleving. Ik heb dat ook meegemaakt als kleuter en daar alleen maar voordelen van ondervonden.

    De Suzuki methode is heel geschikt voor kinderen vanaf vier jaar en er ook voor ontwikkeld. Met vijf jaar kan je dochter dus prima op vioolles of met de Suzuki methode of met een andere methode.
    Ik zou die Barbie electrische viool niet aanschaffen. Laat je dochter maar op vioolles gaan. Daar heeft ze veel meer aan. :)
     
  3. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    Wat bedoelt u hiermee ? liedjes zingen of dingen geven die geluid maken?

    Welke voordelen?
    En gaat dit over het algemeen bij kinderen of alleen bij kinderen met aanleg ?

    Voor welk instrument is de Suzuki methode ontwikkelt?

    p.s. het is niet mijn dochter, ik ben 20 en studeer pedagogisch werk jeugdzorg. We hebben thuis pleegkinderen wat dan ook mooi aansluit bij mijn studie (daarom heb ik ook voor deze studie gekozen), maar ik ben enorm geïnteresseerd in muziek omdat het ook pedagogisch toe te passen is en gewoon mijn grootste hobby is.
     
  4. abbyviool

    abbyviool

    Lid geworden:
    20 jun 2008
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Volgens mij biedt elke muziekschool wel een muzikale cursus voor jonge kinderen. Inderdaad veel liedjes zingen, maar ook veel doen, bewegen, klappen etc.
    De Suzuki-methode is inmiddels voor verschillende instrumenten ontwikkeld, maar is dacht ik oorspronkelijk voor viool. Ook zijn er andere methodes ontwikkeld voor jonge violisten.
    Niet alle docenten willen/kunnen met 5 jarige kinderen beginnen, maar er zijn ook docenten die dat wel doen. Dus ik zou in de buurt informeren naar docenten die dat wel zien zitten. Als dat niet lukt kan je een algemene cursus doen om de interesse in de muziek te houden. En dan volgend jaar beginnen met viool.
    Een barbie viool lijkt mij niet echt geweldig. Ik heb het nooit gezien, maar als een kind geïnteresseerd is in muziek kan je het maar het beste goed aanpakken met een goed instrument en lessen door een vakkundig docent. Daarmee voorkom je problemen doordat dingen niet goed zijn aangeleerd en houdt het kind veel langer plezier in het muziek maken.
     
  5. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    ja, ik snap dat het beter is om docenten en les en zo in te schakelen, maar het probleem is dat het niet te betalen valt. Je krijgt voor pleegkinderen wel een vergoeding maar dat is voor kleren enzo, dus eigenlijk ben ik daar nu niet echt naar opzoek. Ik ben wel geïnteresseerd in de methodes enz. omdat ik die in mijn studie kan gebruiken.
     
  6. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Baby's en hele jonge kinderen kunnen echt genieten van muziek. Kijk maar wat er gebeurt als je voor hen zingt en klapt. Ze worden er (vaak) vrolijk van of rustig als je een lief slaapliedje zingt. Zingen heeft ook een positieve invloed op de gehele ontwikkeling van het kind:
    1 Het is de ideale basis voor de muzikale ontwikkeling,
    2 Het stimuleert de spraakontwikkeling en taalontwikkeling,
    3 Het oefent de motoriek (zelf klappen, mee bewegen en dansen op muziek),
    4 Het traint het geheugen en de concentratie, want het kind onthoudt woordjes en melodieën.
    En alles gebeurt spelenderwijs en heet Muziek op Schoot. In leeftijd vanaf zo'n maand of 4 tot 4 jaar.

    Bij ons thuis werd veel muziek gemaakt en mijn moeder zong met ons en deed allerlei zing en klap spelletjes. Ik kon lezen en rekenen voor ik 6 was en was ook met muziek erg ver. Datzelfde gold ook voor mijn broer en zus. Daar hebben wij in onze schooltijd alleen maar voordeel van gehad. Je krijgt zo een voorsprong op de mede leerlingen. Een voorsprong, die je niet meer uit handen hoeft te geven.
    Elk kind ontwikkelt zich individueel, dus ook kinderen met minder talenten hebben er voordeel van.

    Aanvankelijk voor viool, maar wordt nu ook voor andere instrumenten gebruikt, zoals gitaar en piano.

    Je moet maar eens kijken op deze website. :)
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Even weer terug naar de beginvraag:
    die Barbie-viool is naar mijn mening toch echt geen viool, maar een stuk speelgoed. Je kunt er niet eens op strijken en zelf een toon maken is er niet bij. Heeft dus niets te maken met vioolspelen. Je zou even goed een opname vanaf een cassettebandje kunnen laten horen. Daar komen dan ook klanken uit.

    Frits
     
  8. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik doe met mijn dochtertje van 2,5 al bijna een half jaar "muziek op schoot".
    Het is echt heel leuk en als je ziet hoe snel ze die liedjes oppikken. De juf heeft leuke instrumentjes bij waarmee de kinderen mee mogen doen. Ze heeft een cd-speler bij waar ook wel eens muziek mee gedraaid wordt. Speciaal voor muziek op schoot. Er is een liedje bij wat elke keer onverwachts stopt en dan moet iedereen stil blijven staan zoals ie stond. Echt leuk hoor! Maar de kindjes van anderhalf doen dit ook al mee!
    Er wordt met lintjes in de handjes gedanst en met schudeieren, met in de herfst met blaadjes van de bomen! en in de winter als er sneeuw ligt heeft ze wattenbolletjes bij. Allemaal met bijpassende liedjes.
    Bekende liedjes die er gezongen worden is; Ik zag 2 beren. Hansjepansjekevertje.
    Ach, ik kan blijven vertellen! Maar het is hardstikke leuk!

    Morgen is de laatste les van dit blok. Ik denk dat ik nu even stop en in het najaar verder ga. Want op het moment heb ik hele drukke maandagen. Ik baal er wel van. Maar het is te druk voor mij. In het najaar waarschijnlijk heb ik dat " probleem" niet meer en gaan we verder in de peutergroep.

    Maar het is echt heel leuk! en heel leerzaam voor het kind!
     
  9. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Nele, ons dochtertje van 2 heeft een soortgelijk speelgoedviool. Het is inderdaad gewoon een stuk speelgoed wat het model van een viool heeft. Er zitten liedjes in die je net als bij speelgoedkeyboards af kan laten spelen.
    Daar waar gestreken moet worden zit een rubber ding wat op en neer bewogen kan worden. Dan kan je het ritme van de melodie aangeven. Zelf doen dus.
    Maar het is niet echt een viool hoor. Het heeft niet eens snaren!
    Ons dochtertje van 2 is echt niet bekwaam een eigen echte viool te bespelen. Ze is veel te ruw en onbezouwen. Maar misschien over een paar jaar wel! We zullen zien of ze dan nog interesse heeft!
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Toen mijn kleinzoon 3 werd kon ik hem een door mij in aller ijl gebouwd 1/8-viooltje als cadeau geven. (Is elders op dit forum een thema aan gewijd.) Hij speelt er ook echt op. Dat is dus andere koek dan een Barbie-viool.
    Ik dacht dat er ook al les werd gegeven aan 3-jarigen, sommige docenten hanteren echter een minimale leeftijd van 4 jaar.
     
  11. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Mijn viooljuf houdt dus de leeftijd van minimaal 5 jaar aan. Dat gaat dus nog even duren voor onze jongste dochter. ;)
     
  12. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    is het wel verantwoord om een kind van 5 een (echte)viool te geven terwijl ze niet op les kan? want ik denk dat het haar interesse niet bevordert en haar techniek zeker niet. kan ik haar dan beter geen trommel geven? (kan veel minder mee fout gaan, toch) :p. want ik wil wel dat ze iets aangeboden krijgt om haar interesse te versterken. ze heeft een goed gehoor en redelijk geheugen ze kan al if you know the note's to sing van de sound of music spelen en nog een liedje maar ik ben vergeten welke .
     
  13. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Beste Carmenlisa,

    Ik verkoop Barbie violen en kan onderstrepen dat het hier om speelgoed gaat. Het is leuk voor kinderen die nog niet op vioolles kunnen of mogen. Waarom verkoop ik ze in mijn speciaalzaak in strijkinstrumenten? Omdat ik regelmatig zie dat de jongere broertjes en zusjes van kinderen die een (échte) viool huren, jaloers zijn en ook iets willen doen. Die kopen dan een Barbie viool, maar puur als speelgoed.

    Als pedagoog zul je weten dat een kind heel veel leert van spelen, dus in die zin is bijna elk speelgoed educatief. Op de Barbie viool kun je strijken en vingers neerzetten en dan komen er geluidjes uit. Ja, daar leer je van, maar je leert er niet van vioolspelen.

    Sommige docenten geven les vanaf 4 jaar, anderen pleiten weer dat je pas vanaf 7 jaar goed les kan hebben.

    In elk geval zou ik, als je je kind overweegt een echte viool te geven, ook meteen les nemen. Als je denkt dat ze te jong is om les te nemen, moet je ook geen echte viool nemen en dan kan een Barbie viool leuk zijn om 'alvast iets in handen te hebben'.
     
  14. caithlynn

    caithlynn

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    29
    Ik begrijp dat je het pleegkind wilt stimuleren in iets wat haar aanspreekt maar ik raad je af van haar over een viool te laten dromen, je hebt veel kans dat haar ouders het helemaal niet kunnen betalen, of er achter staan en bij zo'n jong kind is die steun echt wel nodig.
    Ik heb ook pedagogie gestudeerd en daaruit heb ik geleerd dat je de middenweg moet zoeken, als het kind bij jullie het maximum krijgt en bij haar ouders het minimale, wordt ze er alleen maar ongelukkig van, speel muziek op andere dingen zoals je in de kinderhandel wel vind, klokkenspel, trommeltje, gitaartje, je kunt deze instrumentjes dan houden voor als er nog kindjes komen, leg een leuk liedje op en laat ze met die instrumentjes meedoen, zal ze even leuk vinden en nog leuker dan een viooltje die niet strijkt.
    Als je een goeie band hebt met de ouders kun je het bespreken naar les toe, bied hen een goeie oplossing aan qua prijs. Bij ons in de muziekschool volgt Renilde vanaf haar zesde jaar viool initiatie voor 33 euro per semester, viooltje is daarbij inbegrepen.
    Zien de ouders het niet zitten dan moet je dat respecteren, hoe hard dat ook aankomt.
     
  15. Carmenlisa

    Carmenlisa

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    62
    ik snap je punt. maar we hebben al de kinderinstumentjes. voor andere pleeg kinderen. maar bij dit kind licht het anders omdat ze niet terug gaat naar haar ouders. sterker nog ze heeft ze nog nooit gezien. moeder houd ieder contact af en we weten ook niet wie de vader is.
    en wij kunnen niet kiezen waar kinderen over dromen. ik weet dat je het iets kan sturen maar kinderen/mensen zijn geen robots. (geloof me mijn moeder heeft me echt niet gestimuleerd om muziek te gaan spelen) als je iets echt wil dan droom je er toch over.
    pleegkinderen krijgen bij ons normaal ook nooit het maximale vanwege dat ze weg gaan en je weet nooit waar ze terecht komen en het is niet goed als er teveel contrast zit tussen alle situaties. maar aangezien deze nooit weg gaat. tenzij ineens moeder compleet veranderd. maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren want dan had ze dat ook al de afgelopen 7 jaar kunnen doen. en als moeder opduikt (je weet maar nooit) dan is het kind heus niet 123 weg. want dan gaat heel de hechting naar de maan.
    wat ik wil zeggen is. goed dat je er over mee denkt daarvoor bedankt. maar je weet niet de hele situatie. en zoals je waarschijnlijk al begrijpt is dit niet eens de helft. zoals meestal wel blijkt in het werkveld :p.
    dus nogmaals bedankt. ik snap je inzicht en het is goed dat je het deelt. misschien had je wel een klijn meisje pijn bespaart.
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Die Barbie violen zijn absoluut onzinnig. Voor een vijfjarige kun je best een docent zoeken en vervolgens een 1/8 (of 1/16) viool huren bij een vioobouwer.
    Ik reageer op forumspam, dat weet ik, maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden
     
  17. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Mee eens!
    Onze vijfjarige heeft ook vioolles. Wel op een manier wat past bij haar leeftijd en het sluit ook mooi aan bij wat ze op school leert. Wij huren een 1/8 viool voor haar.
     
  18. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Ik heb jaren geleden gelezen over een experiment van een amsterdamse muziekschool om jonge kinderen op omgebouwd ukeleles te leren spelen. Of eigenlijk, anders gestemd (bijv zoals turkse violisten vaak doen g d g d).
    Vond ik toen wel interessant, ze hadden toen drie lijnen: blazers beginnen met blokfluit, toetsenisten met klokkenspel, snaarspelers met ukelele. Maar heb daar nooit meer iets over gehoord,
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Maar wat heeft dat met Barbie violen te maken?
     
  20. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Volgens mij ging de discussie inmiddels ook een beetje over hoe jong je kinderen kon laten beginnen met viool spelen. Ik wilde in de groep gooien dat er verschillende manieren zijn om vroeg te beginnen. Een beetje doorgewandeld op het zijpad dat anderen hadden ingeslagen.
    Om het dan toch maar over Barbie te hebben: misschien is het juist wel goed om lol te krijgen in een instrument zonder meteen in het diepe te moeten leren zwemmen.
     

Deel Deze Pagina