barst in de krans door vocht?

Discussie in 'Cello' gestart door gerardk, 25 feb 2013.

  1. gerardk

    gerardk gerard kind

    Lid geworden:
    27 aug 2011
    Berichten:
    24
    Wegens de droogte hang ik in mijn cello zo'n apparaatje dat de atmosfeer erin vochtig houdt. Het is een rubberhulsje met gaatjes waarin water wordt opgeslagen en van daaruit verdampt, het heet een Dampit. Ik gebruik het ding zorgvuldig, sla het uit en droog het af voor het de cello ingaat.
    Laat ik nu beneden in de krans een plek ontwaren waar het hout is vervormd- een soort bobbel - en de lak is gebarsten. Nooit eerder gezien.

    Zou die Dampit water hebben gelekt? Is het een Damn!pit ?

    vraag 1.Heeft iemand daar een soortgelijke ervaring mee?

    vraag 2. Laat ik er wat aan doen? Het zit daar allemaal nog wel vast, de cello klinkt als altijd maar het plekje zint mij niet. Is het mogelijk iets in de krans te repareren zonder blad ( voor of achter) eraf te halen? Daar zal de deskundige mij hopelijk iets over kunnen zeggen...

    Groet van Gerard :/
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    ad 1) het lijkt er wel op dat er een aantal druppels gelekt heeft. Heb je de de buitenkant van de Dampit voor plaatsing een beetje gedept met een doek?

    ad 2) het hout is een beetje gaan zwellen en heeft de buitenkant met de laklaag een ietsje naar buiten gedrukt. Het lijkt me wel te repareren zonder het blad los te maken. Het plekje dient dan eerst vlak gemaakt te worden en daarna weer volledig te worden geretoucheerd, hetgeen toch wel de nodige tijd gaat kosten. Ik zou vooraf een prijsopgave vragen.

    Frits
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Zonder iets te zien is er weinig van te zeggen. Dat een Dampit lekt wanneer hij niet meer druppelt voor het inhangen lijkt mij onwaarschijnlijk en in het geval waarin dat toch mocht gebeuren is het weer zeer onwaarschijnlijk dat dat meer dan een enkel druppeltje is. Zelfs dat enkele druppeltje kan de schade m.i. niet hebben veroorzaakt. Plaats een foto; er is dan wellicht iets meer over te zeggen.
     
  4. gerardk

    gerardk gerard kind

    Lid geworden:
    27 aug 2011
    Berichten:
    24
    Dag Frits,

    Ja, ik schud de dampit altijd goed uit en dep hem dan ook nog een keer.
    Goed te horen dat het wsch. is te repareren zonder dat het blad eraf hoeft.
    Ik ga een prijsopgave vragen.

    Groet van Gerard
     
  5. gerardk

    gerardk gerard kind

    Lid geworden:
    27 aug 2011
    Berichten:
    24
    Dag Bert,

    Dank voor je reactie. Ik ga even langs de vioolbouwer.
    Mocht het erg duur worden, zet ik eerst een foto op het forum.

    Groet van Gerard
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik denk dat de relatie die hier tussen Dampit en scheuren wordt gelegd, geen goede zaak is. Scheuren ontstaan door invloeden van buitenaf, verkeerde belasting, droogte etc. Vocht veroorzaakt eerder o.a. schimmels en losse lijmnaden dan scheuren.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    @Bert:

    maar tot nu toe ben jij de enige die het over scheuren heeft. :/

    Lees maar:

     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ Frits: Je hebt gelijk; ik was iets te enthousiast, maar een relatie tussen een barst (gevolg) en het gebruik met een Dampit (oorzaak) leggen is hier óók niet op zijn plaats.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Eigenlijk klopt de titel van dit onderwerp niet: de krans bevat geen barst, maar de lak! :p
     
  10. gerardk

    gerardk gerard kind

    Lid geworden:
    27 aug 2011
    Berichten:
    24
    Ik kwam op het verband omdat de barst precies zit op de plek onder de dampit maar er hoeft helemaal geen verband te zijn. Bij de vioolbouwer geweest. Die wijt het toch aan de klimaatsomstandigheden van de laatste weken. Er blijkt op die plek al het een en ander in de krans aan de hand te zijn geweest - op de rand waar het blok zit - en er is daar in vroeger tijden wat ondeskundig gerommeld. Dat is nu verder gegaan Hij heeft met een snelle lak de barst in de lak vastgezet en mij geadviseerd er niets aan te laten doen want dan moet er een blad af. Het zit nog dicht. Laten zo, zei hij.
     
  11. gerardk

    gerardk gerard kind

    Lid geworden:
    27 aug 2011
    Berichten:
    24
    Toch nog een second opinion gevraagd.
    Tweede deskundige: het is wel waterschade. Van binnenuit.. Controleer die dampit nog eens.
    Ik heb mijn dampit gevuld en Buiten de cello ergens opgehangen en ja, de ene druppel na de andere komt op de vloer terecht. Het water loopt gewoon uit de gaatjes en verzamelt zich beneden aan de zwarte dop en van daaruit plop op de grond. Oorzaak? Fout gebruik????Wat ik niet ( meer?) wist, is dat je het hele eind zonder gaatjes moet leegknijpen voor je hem in het instrument hangt. Daar kom ik nu op internet achter. Stond dat in de gebruiksaanwijzing die erbij zat? In elk geval iets om goed duidelijk te maken aan de gebruiker!!
     
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik heb in de (niet héél grote) ruimte waar mijn instrumenten staan/hangen een luchtbevochtiger van Samsung staan, die produceert zo'n mooie koude mist. Het apparaat kan de luchtvochtigheid 10% verhogen, het lukt me telkens om de luchtvochtigheid op 60 % te houden; mijn klavecimbel blijft uitstekend op stemming en mijn violen glimmen van geluk. :)
     
  13. gerardk

    gerardk gerard kind

    Lid geworden:
    27 aug 2011
    Berichten:
    24
    Dank voor de tip Liuwe. Mijn instrument staat in een grote woonruimte (het is er nu 34) Ik dacht dat de dampit de oplossing was maar ik ben van de droogte in de drup terechtgekomen.

    groet van Gerard
     
  14. gerardk

    gerardk gerard kind

    Lid geworden:
    27 aug 2011
    Berichten:
    24
    Inmiddels is het duidelijk dat het zo'n 500 euro kost om de waterschade door onjuist gebruik van de Dampit aan mijn cello te repareren. Daarvoor moet het achterblad er af. De reparateur zegt dat ik het ook wel zo kan laten maar dat vermindert wel de waarde van het instrument en ik houd het graag in goede staat. Mijn cello klinkt nog wel zoals voor dit incident: heel goed.

    Vraag 1 : is het bij goede reparatie zeker dat de klank. niet verandert?

    Vraag 2: is het bij verkoop van de Dampit niet aan te bevelen om stevig te waarschuwen voor waterschade en de nadruk te leggen op het feit dat de onderste helft van de buis goed moet worden uitgeknepen. Men kan m.i. de Dampit het beste een half uur of zo buiten het instrument ophangen ter controle.
    Gerard
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De gebruiksaanwijzing van Dampit zegt:
    "Squeeze DAMPIT to remove enough excess water that the Dampit does not drip. Gently wipe outer tube dry.............."
    Volgens mij is dat tamelijk duidelijk. Wanneer de Dampit toch druppelt, is hij verkeerd gebruikt.
    Niettemin is het een idee om bij verkoop de Dampit (ik verkoop er in het winterseizoen ook veel via het net) te voorzien van een extra sticker die op dit aspect van het gebruik wijst.
    Bij een goede reparatie mag in theorie de klank niet veranderen, alhoewel de praktijk hier soms weerbarstig blijkt. V.w.b. de kosten: wellicht kan de verzekering worden aangesproken; de kleine letters van de polis maar eens even lezen.
     
  16. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Mijn verzekering (Interpolis) doet totaal niet moeilijk over het vergoeden van schade aan het instrument: ze vergoeden gewoon. Maar ik heb in 35 jaar dan ook maar héél weinig geclaimd, een reparatie aan de sleutelkast en de kapotte slof van een strijkstok.
     
  17. gerardk

    gerardk gerard kind

    Lid geworden:
    27 aug 2011
    Berichten:
    24
    Op internet staat ''Pinch end of dampit''; je moet dus het deel zonder gaatjes helemaal uitknijpen. Hoe dan ook: ik heb het niet goed gedaan. Vorig jaar, nadat ik hem heb gekocht kennelijk wel maar na een jaar vergeet je dat. Toch een gevaarlijk aspect van het dingetje. Zo'n sticker lijkt me een goed idee.
    Hoewel ik mijn cello niet apart heb verzekerd, Liuwe, blijkt de schade onder de inboedel te vallen!! Zelf was ik niet op dat idee gekomen. hartelijke bedankt
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb stickers aangemaakt die op de via het net verkochte Dampits (en trophy's en Humitrons) worden geplakt en de klanten die hem in de in de winkel komen kopen krijgen een stichtelijk verhaal.
    Het forum bewijst maar weer eens zijn nut! :)
    Fijn dat je Liuwe bedankt, maar de verzekerings-tip kwam van mij!
     
  19. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik gaf gewoon even een positieve ervaring met een verzekeringsmaatschappij... :/
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    In feite heb je dan gedurende die 35 jaar die ene reparatie dubbel en dwars betaald!
     

Deel Deze Pagina