Barst in viool

Discussie in 'Viool' gestart door Suzuki-mama, 28 mrt 2010.

  1. Suzuki-mama

    Suzuki-mama

    Lid geworden:
    28 mrt 2010
    Berichten:
    4
    Vorig jaar kocht ik als mama van een Suzuki-zoontje bij een Belgische vioolbouwer een tweedehands viool voor mezelf. De viool kostte “maar 350 euro”. De viool was op verschillende plaatsen gelijmd, maar klonk zeer goed. Een week later was de viool reeds terug bij de vioolbouwer omdat het bovenblad loste. De vioolbouwer heeft dit toen zonder kosten opnieuw gerepareerd.

    Ondertussen ben ik zelf ook vioollessen gaan volgen en wordt de viool dagelijks intensief gebruikt. Nu verscheen er enkele weken geleden een barst op het bovenblad van de viool. Deze barst lijkt zich steeds verder te verspreiden.
    De vioolbouwer beweert nu dat dit het gevolg moet zijn van een grote druk op de bovenkant van de viool. Ik zal niet zeggen dat ik 100% zeker ben dat ik niets verkeerd heb gedaan, maar ik kan me echt niets herinneren van wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn. Mijn strijkstok zit in de kist aan de andere kant van de snaren dan de barst…
    Is het mogelijk dat deze barst nog het gevolg zou kunnen zijn van eerdere, verdoken schade?

    De kostprijs voor het repareren van deze barst zou 225 euro bedragen. Is dit een correcte prijs? Is het wel de moeite om een viool van deze “lage” kostprijs nog te laten repareren?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Beste S.-mama,

    het ontstaan van een scheur in het bovenblad kan diverse oorzaken hebben. Zo kan bijvoorbeeld een té lage luchtvochtigheid zorgen voor krimpscheuren. Wel van belang is lijkt me, dat het instrument eerder al 'uit de lijm' was. Soms is daar een reden voor, zoals te grote spanning op een bepaald gedeelte. Wanneer die spanning dan oploopt, kan een scheur ontstaan. Wanneer de vioolbouwer tussen de los geraakte delen nieuwe lijm aanbrengt, kan het euvel niet zijn verholpen en treedt het probleem losraken, weer op óf er ontstaat een scheur. Het is niet altijd eenvoudig om vast te stellen wat de oorzaak is, want dan moet het instrument vaak geopend worden om dat te kunnen zien en om er bij te kunnen voor een goede lijmverbinding. Soms ook, moet er wat aan gerestaureerd worden en ook dat kan dan alleen maar door het bovenblad te verwijderen.
    De aangegeven kostprijs kan te maken hebben met het verwijderen van het bovenblad, wat altijd een bepaald risico in zich heeft of het blad er mooi afkomt. Na de reparatie moet het blad er ook weer netjes op en moet het nagenoeg onzichtbaar zijn dat die eraf geweest is. Mogelijk hier en daar ook nog de lak wat bijwerken!
    Dan kan door deze 'operatie' het ook nog zo zijn, dat de stapel én de kamvoetjes niet meer goed passen, zodat die twee onderdelen opnieuw moeten worden gesneden en gezet. Daar zit toch behoorlijk wat tijd in en dus kan de prijsopgave alleszins redelijk zijn.

    Lang niet iedereen realiseert zich wat een bepaalde reparatie allemaal voor impact heeft. Daar is dan de prijs op gebaseerd.

    Of het de moeite is voor dit instrument kan ik niet beoordelen, dat hangt mede af van hoe gehecht u bent aan uw instrument. Maar aan een scheur in het bovenblad moet op niet al te lange termijn wat worden gedaan, anders is de kans behoorlijk groot dat die groter wordt.

    Frits
     
  3. Suzuki-mama

    Suzuki-mama

    Lid geworden:
    28 mrt 2010
    Berichten:
    4
    Heel hard bedankt voor de uitgebreide informatie!
     

Deel Deze Pagina