bas-vioolsnaren op viool?

Discussie in 'Viool' gestart door hannahs, 20 jul 2013.

1. hannahs

hannahs

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Dag allemaal,
    Ik heb ooit gehoord dat je voor een gewone viool ook bassnaren hebt. Alles klinkt dan een octaaf lager. Ter afwisseling en om meer mogelijkheden te hebben (ik speel in een bal-folkgroepje) lijkt het me wel leuk om hiermee wat te gaan experimenteren, ik heb nog een viool liggen waar ik niet op speel omdat ik de klank veel te snerpend vind, daar zou ik graag bas-snaren op willen zetten.
    Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit zomaar of moet er dan een andere kam op en hoe kom ik aan bas-snaren?
    Groet, Hannah

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Men kan inderdaad zogenoemde octaaf-snaren op een 4/4-viool spannen. Alles klinkt dan een octaaf lager. Maar dat kan echter niet 'zomaar', want deze snaren hebben een veel hogere spankracht. Dat komt door de dikte. Er zijn een aantal zaken die op de bestaande viool veranderd moeten worden:

* er is een hogere 'actie' nodig: d.w.z. de snaren moeten een grotere afstand hebben tot de toets

* de kamvoeten moeten groter zijn

*er is een dikkere kam nodig met minder uitsparingen

* er is een dikkere stapel nodig (altvioolstapel zou voldoen) op dezelfde positie

*het kielhoutje is te laag, dus een nieuwe is nodig met bredere groeven vanwege de dikkere snaren

*de gaten in de stemsleutels moeten groter worden gemaakt om de dikkere snaren te kunnen ontvangen.

Deze octaafsnaren zijn wel te koop, ze zijn echter vrij prijzig. Bijvoorbeeld 'Thomastik Superflexible' die rond de €110,= per set kosten.

Deel Deze Pagina