Mag ik mijzelf eerst welkom heten hier. Tot jullie spreekt een pre-student uit het Zeeuwsche land, spoedig op weg naar het volwassenenbestaan in de grote steden. Een prikkel uit mijn leven als volksdanser was de spreekwoordelijke druppel in de emmer die me ervan overtuigde dat ik de viool wel moest leren bespelen. Dus sta ik hier nu voor jullie, waarbij gegeven antwoorden een ander misschien ook tot hulp kunnen zijn. Dit leek me overigens wel een aardige manier om, met feedback, aan informatie te komen. Zelf heb ik amper muzikale kennis, enkel een jaar of twee gitaarspelen (en computerspelletjes...) heb ik tot mijn eigen gemaakt. Daarnaast leer ik mezelf nu net aan om noten te lezen, maar ik heb geen idee hoe ik dit zelf tot verdere hoogtes kan brengen. Natuurlijk heb ik dan ook geen viool, of zelfs maar een idee waar er hiervoor winkels zijn. Mijn bereik reikt binnenkort van 'Terneuzen', naar Antwerpen, Breda en Eindhoven. Heeft er iemand misschien tips om een leraar te zoeken, of iets dergelijks wat me op pad kan helpen bij mijn missie om dichter bij de elite te kunnen komen? Bij voorbaat dank
Tja. Zoiets als "Vioolspelen kon ze niet, maar stríjken..!!" ? Je taalgebruik is de moeite waard. Ook daarmee kun je bij de elite komen, denk ik. :/
Hai afwasjongen, welkom hier! Waar je een viool kunt vinden? Kijk eens op internet bij 'Vioolbouwer'. En idem voor vioolles. Of misschien is er een muziekschool bij je in de buurt? Succes in ieder geval! Groetjes, Anara (ik speel cello)
Welkom Afwasjongen op dit forum. Meteen bij de titel van je onderwerp bleef ik steken. Steken bleef ik bij het woord 'episch', want voor zo ver mij bekend is episch een soort verhalend gedicht. Dat kan heel goed in combinatie met vioolspelen, want in dat instrument kun je je welbevinden uitstekend kwijt, en kun je er als het ware een 'verhaal' mee vertellen. Maar naar mijn mening niet met 'avontuur'. Nu vindt Liuwe je taalgebruik 'de moeite waard' en in die zin ben ik het wel met hem eens, want iets dergelijks komt niet zo vaak voor op dit forum: ook ik mag dat wel. Wat me dan verder interesseert is de prikkel van volksdanser naar de viool. Waarom heeft die prikkel dan geleid naar de viool en niet -bijvoorbeeld- een gitaar of slagwerk? Kan het zijn dat de ervaring met het volksdansen tevens bestaat uit het hebben ervaren hoe een viool kan klinken? Dat zou ik -en ik hoop anderen ook- graag eens willen vernemen. Frits
Dankudanku;D Eerlijk gezegd was ik me niet bewust van de voorzet die ik daar gaf, opgepakt door liuwe. Ik was wel nog van mening dat de aanwezige puber hier waarschijnlijk ikzelf zou zijn, maar is dat een illusie dan? Afijn, het gedeelte van mijn taalgebruik dat ik wel bewust toepaste, daar werd wel over nagedacht. Een andere optie voor de titel betrof het woord epos, maar dat was natuurlijk nog verder van huis, we zien hier immers niet om gedichten te schrijven. Verdere op- of aanmerkingen aangaande mijn taalgebruik zal ik maar opvatten als een soortement compliment.;D Graag geef ik een uitbreiding over het verhaal van een dagje dansen. Eerst zal ik even kijken naar de gestelde vragen, want die redeneringen van je zijn ook interessant. Ten eerste wil ik verduidelijking toebrengen, van volksdanser klinkt als een evolutie, terwijl het in feite een aanvulling of toevoeging is. Het is ook een toevoeging te noemen op mijn muzikale kunde, omdat ik al gitaar kan spelen. In feite heeft mijn hart al eerder gehunkerd naar de elegantie, en andere kenmerken, van de viool. Daarnaast ligt slagwerk mij totaal niet, hetgeen misschien een oorsprong vind in de afkeer voor een puur ritmisch instrument, of het formaat, mij is het ook niet bekend. Maar dit waren voorbeelden, dus verdere uitleg laat ik rusten. Ik kan je daar geen ongelijk geven; het volksdansen heeft me een tweede goede blik laten werpen op de viool, van een niet al te grote afstand dus. Daaropvolgend was een gesprek met een accordeonist, ook aanwezig, een inspiratiebron. Inspiratie om het gewoon te doen. Het hele gebeuren bevestigde ook mijn geloof dat de viool een van de mooiere geluiden tot haar beschikking heeft, en dat in uiteenlopende genres muziek. Als je nog iets wil weten, hoor ik het graag;D Om Anara nog even te beantwoorden: momenteel leven we hier in een uithoek van de wereld, verf op sommige grottekeningen is nog vochtig. Hier in de buurt zie ik weinig hoop om een muziekschool te vinden. Zoals al gezegd, mijn bereik wordt aanzienlijk vergroot dezer dagen, maar dat ik nieuw ben in andere provincies betekent dus ook dat ik mij geen weet heb van wat daar te vinden is.
als je Eindhoven als nieuwe woonplaats hebt, even googelen op "viooldocenten eindhoven" : http://www.vioolles.mazas.nl/ http://www.vioolbouwzick.nl/ http://www.muziekonderwijs.nl/muziekdocenten/Muziekdocenten_1.html houd er wel rekening mee dat de meeste viooldocenten KLASSIEK vioolles willen geven en geen volks(dans)muziek.
Zoiets is ook al zeer behulpzaam, ervanuitgaande dat het goede links zijn? Het is overigens interessant hoe je er nog even bij vermeldt hoe de meeste viooldocenten gericht zijn. Betekent dat, heb ik inmiddels een volksdansimago opgesteld, of is het contrast daarin echt heel duidelijk?
In de regio Eindhoven wordt ook les gegeven door een docent die naast klassiek ook andere muziekstijlen geeft. http://www.nicodezaire.nl/Vioolles.php
Het valt wel op te merken dat hier weinig activiteit te waarnemen is, is het niet? Ondertussen heb ik me, na een aangename kennismaking met hierboven genoemde leraar EN het bekende instrument, me ingeschreven voor vioollessen. Hieruit kan worden afgeleidt, wat dan ook nutteloos is om te vermelden, dat ik de viool als instrument geweldig te bespelen vond. Hierbij ook mijn dank aan Willeke
Ah, interessant. Ik signaleer verschillende mogelijke complotten, maar het betreft hierbij ook voordeel aan mijn kant. Blijheid alom dus;D