Beginnen met Viool (18 jaar)

Discussie in 'Viool' gestart door arvoitus, 18 mei 2009.

1. arvoitus

arvoitus

Lid geworden:
    18 mei 2009
    Hallo,
    Even een korte introductie over mijzelf:
    Ik ben 18 jaar, woonachtig in brabant. Ik ben redelijk actief in de hardere muziekgenre's (metal) en ik speel al bijna 3 jaar gitaar. Ik heb mezelf gitaar leren spelen door middel van 1 boek en daarna het internet.
    Op de HAVO heb ik 3 jaar muziekles gehad, maar omdat ik toen nog geen instrument speelde had ik daar altijd een enorme hekel aan. (Het is echt een wonder dat ik daar met een 4,5 voor "geslaagd" ben).
    Ik heb een minimale theoretische kennis qua muziek. Ik weet wel het een en ander, maar verwacht er niet te veel van. Ik heb wel een vriendin die met klassieke zang op conservatorium niveau zit (dus die kan mij eventueel helpen).

Nu wil ik graag beginnen met viool spelen om de volgende redenen:
    - Het lijkt me een fantastisch instrument.
    - Theoretische kennis uitbreiden.
    - En gewoon een totaal ander muzieksoort te spelen (klassiek) dan wat ik nu doe (metal).

Ik heb inmiddels al gelezen dat les een vereiste is wil je een beetje opschieten.

Nu heb ik ook een aantal vraagtekens.
    Wat denken jullie ervan, is dit slim om op zo'n late leeftijd te beginnen.
    Hoe zit het met de aanschaf/kosten van een viool en lessen. Als student heb ik niet echt veel geld te besteden.
    En het risico van vroegtijdig stoppen (heb ik de motivatie om weer opnieuw te beginnen met een instrument?).

Ik zit vooral met het geld, is er een mogelijkheid om ergens bij een lokale muziekvereniging te komen, daar een instrument te lenen en het zo te leren? Zodat ik na een half jaar zeker weet of ik wil doorgaan.

Als er iemand tips of advies voor mij heeft dan hoor ik het graag! Dankuwel.

2. viooladdict

viooladdict Bianca Verhoof

Lid geworden:
    18 sep 2008
    Hallo Arvoitus,

Het is zeker niet te laat om nog te beginnen. Ik ben op mijn 30e begonnen nu 1.5 jr geleden. Het gaat nog steeds goed met af en toe een dipje maar dat is normaal hebt ik hier op het forum ook al vernomen. Begin eerst met een viool huren. Ik heb zelf een prima viool bij de vioolbouwer voor 13,50 per maand huur. Verder is het misschien een tip om eens op marktplaats te kijken of er conservatoriumstudenten bij jou in de buurt zijn die graag nog wat leerlingen willen. Deze geven vaak tegen een lage prijs les. Zeker om te kijken of je het leuk vind is dit prima om te beginnen. Mogelijk kent die vriendin van jou nog iemand of kan ze eens informeren voor jou.
    Succes in ieder geval wat je ook beslist! Het is zeker de moeite waard.
    Weet niet waar je woont in brabant maar daar woon ik ook dus wie weet als je wat verder bent dat we eens samen kunnen spelen ;)

Groetjes Bianca :)

3. koffienee1

koffienee1

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Arvoitus,

Wat leuk dat je uiteindelijk bij een viool bent uitgekomen!

Zoals ook op een ander draadje te lezen is, hoeft leeftijd echt geen belemmering te zijn. Zelf ben in op m'n 44 ste begonnen en heb, net als Bianca anderhalf jaar les.
    Heb ook zo nu en dan een dipje.
    Die € 13,50 is een heel redelijk bedrag. Sommige vioolbouwers hanteren een huurperiode van een kwartaal of half jaar. Misschien een aandachtspunt als je er eentje gaat huren...

Succes met jouw zoektocht naar een fijn instrument en leraar.

4. wendyweb

wendyweb

Lid geworden:
    3 nov 2008
    Ha Arvoitus,

Ik ben veel ouder dan jij en net begonnen. Ook in bandjes gezeten met zang en thuis rag ik op de gitaar. Rock, pop. En nu viool. Hardrock of metal mensen zijn juist gevoelig, vandaar dat er de meest fantastische ballads uitkomen. Maar daar blijft het bij. In je viool kan je echt je gevoel gaan leggen. Het zou me leuk lijken om in de toekomst een heftig stuk op de viool mee te kunnen spelen. Gewoon, om het te kunnen. Maar dan moet ik nog heel wat oefenen.

Ik heb mijn viool gehuurd. Als je dit doet, ga naar die vioolbouwer die verhuurd en luister daar naar verschillende violen. Dan hoor je dat ze verschillend klinken. De ene scheller en de andere warmer bijvoorbeeld. Laat iemand anders voorspelen.

Voor nog geen 15 euro per maand kan je dus beginnen. En neem les, want anders leer je jezelf een verkeerde houding aan (om mee te beginnen) en dat is niet goed voor je lichaam. Iemand die naast je staat, en niet van internet want die ziet niet wat je (fout) doet.

Hoop dat alles hierboven goed is omschreven, ik ben echt net begonnen zelf, dus verbeteringen van mijn tekst heb ik geen bezwaar tegen en daar leer ik van.
    Maar ik geniet zo van mijn huurviool. Doen!

5. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Wanneer je ter plaatse geen huurviool kunt bemachtigen, kan ik je er een toesturen. Huur vanaf 9,50 pm. (28,50 per kwartaal)

Deel Deze Pagina