Beginnen met viool spelen.

Discussie in 'Aangeboden' gestart door J_lecter, 2 mrt 2009.

  1. J_lecter

    J_lecter

    Lid geworden:
    2 mrt 2009
    Berichten:
    2
    Beste,

    Ik wil gaan beginnen met viool spelen. Ik heb een keer een viool in mijn handen gehad ( jaja) en ik vond het een mooi instrument waar ik zelf ook op wil leren spelen. Ik ga ook op les want het zelf leren heb ik al gezien in niet verstandig. Nu ben ik student en heb ik dus niet een schatkist aan geld dus ik vroeg mij af wat jullie van de volgende viool vinden:

    E. Mayer EMV4044 4/4 Viool
    * Kast: Gelamineerd hout met gevlamd houten achterblad
    * Toets: Ebben
    * Straatstuk: Ebben met fijnstemmers
    * Inclusief: Kinsteun, Strijkstok, Luxe koffer met rugriemen

    Graag hoor ik ook wanneer jullie een beter idee hebben.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Chinees instrument, Leverancier is ten eigen nadele slecht geinformeerd want deze viool heeft geen gelamineerd blad maar een massief blad. Wat de betreffende leverancier onder speelklaar maken verstaat zou ik navragen, want de gevraagde prijs is gelijk aan de adviesprijs van de groothandel en die levert hem niet optimaal bespeelbaar af en met Chinese snaren, die absoluut moeten worden vervangen Verder moet er geheid nog het nodige aan het instrument worden bijgeschaafd (toets) en afgesteld. Muziekhandelaren (niet vioolbouwers) verstaan vaak het omhoogzetten van de kam en het inharsen van de stok al als speelklaar maken en dat is absoluut onvoldoende. Een fatsoenlijk instrument huren is ook hier het devies (en advies); overleg met je (potentiële) docent wat je het beste kunt doen! Ik ken overigens deze violen en ik vind ze zelf voor mijn beginners-verhuurinstrumenten niet goed genoeg. Over een tijdje heb je wellicht spijt dat je je geld niet hebt gespaard voor iets mooiers. Niettemin: succes en houd ons op de hoogte!
     
  3. J_lecter

    J_lecter

    Lid geworden:
    2 mrt 2009
    Berichten:
    2
    Bedankt voor uw antwoord.

    Mocht u of iemand een goede viool zien hoor ik het graag. Ik ga op zoek naar een docent intussen.
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Vraag aan je toekomstige docent of die kan kijken naar een goede huur viool, meestal hebben ze wel connecties met vioolbouwers of misschien zelf een paar violen liggen voor tijdelijk gebruik.
     
  5. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Het is sowieso een goede tip om bij het huren dan wel aanschaffen van een viool de docent mee te nemen en laten beoordelen.

    Als je iets wilt weten over beginnen met vioolspelen, is deze link misschien wat voor je: http://www.bloggers.nl/zlata

    Succes ermee!
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik vraag me af of er docenten zijn die zich overal mee heen laten 'slepen', om een instrument te selecteren voor hun pupil. Ik verwacht dat het eerder anders gaat: je selecteert als zoekende een paar instrumenten waarvan je de klank aan staat en waarvan de vraagprijs binnen budget ligt. Daarmee ga je dan naar je docent om diens mening te horen. Die docent speelt er ook op en zo kun je ook zelf eventuele klankverscillen waarnemen en bespreken. Dan nog kun je een andere mening zijn toegedaan dan je docent en wordt het uiteindelijk je eigen keuze. Het moet niet het instrument worden wat de docent zo mooi vindt, maar waar je zélf iets mee hebt of hebt gekregen. Dat laatste wordt nog wel eens vergeten.

    Ik had -lang geleden- op deze wijze zelf een voorkeuze gemaakt voor twee instrumenten en had die meegenomen naar mijn docent. Volgens hem zat er niet zo veel verschil tussen de twee, waarvan de een een Stainer-model was. Een Stainer-model vond ik nogal afwijkend in zijn vorm en eigenlijk niet mooi. Alleen om die reden heb ik mijn keuze op de andere viool laten vallen, waarvan de herkomst vermoedelijk Duits was (er zat geen label in). Ik heb er tientallen jaren op gespeeld, tot mijn dochter er mee verder ging.


    Frits
     
  7. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Veel leerlingen zijn te veel beginnner om een viool uit te zoeken. Ook ouders zijn vaak complete leken op dit gebied. Het is gewoon van belang dat er iemand met verstand van violen en strijkstokken meegaat. Dat hoeft de leraar niet te zijn, maar kan ook iemand anders zijn.

    In mijn geval sleepte mijn leraar mij naar Den Haag naar Vedral om strijkstokken uit te zoeken, maar ook violen. Deze probeerden we dan uit en vaak kwamen we tot dezelfde keuze.

    Ik heb op deze manier heel veel prachtige instrumenten bespeeld en veel kennis opgedaan.
    Ik ben hem daar nog dankbaar voor. Mijn huidige viool en strijkstokken stammen uit die tijd. En daar kan ik prima mee uit de voeten, ook al omdat ze goed op elkaar zijn afgestemd. :)
     
  8. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Het komt ook wel eens voor dat een docent in haar/zijn eentje naar een speciaalzaak gaat en hier verschillende instrumenten aanschaft/huurt/meeneemt op zicht voor zijn/haar leerlingen.

    Hier wordt de volkomen terechte opmerking van Frits echter niet echt in beschouwing genomen, aangezien de leerlingen niet zelf kiezen.

    Vaak hebben zelfs de meest onervaren leerlingen al een voorkeur voor een bepaalde klank. De taak van de docent is echter om de inschatting te maken of het echt om een goede kwaliteit instrument gaat en of deze ook de komende jaar geschikt is voor de leerling... en natuurlijk of de prijs/kwaliteit verhouding goed is.

    Veel docenten laten zich 'meeslepen', maar soms rekenen ze er hun uurtarief voor. Echter kun je beter 'een paar tientjes' besteden om je docent mee te nemen dan een miskoop doen van honderden euro's... als dat de keuze is tenminste (bij elke winkel kun je binnen een bepaalde termijn ruilen).
     
  9. Nyraeve

    Nyraeve

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    2
    Hoi, ik ben ook zo een student die met viool wilt beginnen, en heb een vraag over snaren.

    Ik denk sterk over het volgende model;
    .Himmelholz Viool 4/4

    - Massief houten klankkast
    - Ebben toets en stemsleutels

    Inclusief:
    - Koffer
    - Strijkstok
    - Hars
    - 1 Jaar garantie
    - Servicebeurt verzorgd door onze vioolbouwster Marijke Damen
    - Stalen snaren (die evt. tegen meerprijs kunnen worden vervangen door Thomastik Dominant snaren)

    Ik heb me aangemeld om te vragen hoe relevant het vervangen van de snaren is als je tot nog toe alleen het geluid hebt gehoord en qua spelen dus een complete beginner bent. Nu ik het bovenstaande heb gelezen, moet ik misschien toch wachten tot mijn eerste lessen en corresponderen met de docent over de aanschaf, of misschien beginnen met huren en later zien, maar wilde toch vragen wat jullie denken. (eventueel ook over het merk)

    Ik las in een ander topic dat mensen het nog wel over Thomastik snaren hebben, en op wikipedia las ik dat de snaren oorspronkelijk niet van metaal waren, maar hoe relevant is dat voor een "arme" student, om ook maar gelijk de snaren aan te schaffen (ik weet momenteel niet het precieze prijsverschil, dus het kan dat ik het alsnog doe, maar wilde het toch vragen)? Momenteel denk ik dat ik het beste gewoon met de stalen snaren kan beginnen en over een jaartje of zoiets er nog eens over na kan denken.

    bij voorbaat dank,
    Nyraeve
     
  10. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    111
    Ik denk dat het voor een beginner niet zoveel uitmaakt op welke snaren hij/zij speelt. Dat hoofdstuk komt pas wanneer je op zoek gaat naar jouw ideale klank, maar in het begin gaat het eigenlijk alleen maar om vingers neerzetten en leren strijken.
     
  11. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Beste Nyraeve,

    In een ander topic http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=1301 is gesproken over de Himmelholz viool, waarbij iedereen deze viool eigenlijk afgeraden heeft.

    Als je jezelf beschrijf als een arme student die niet veel wil uitgeven... huur dan een viool (met goede snaren!) voor € 10 per maand. Bij mij zit je niet langer dan een maand aan een contract vast én je mag de betaalde huur met een maximum van 1 jaar als korting gebruiken op een eventueel aan te schaffen instrument. Dit beschrijf ik in het bovengenoemde topic nog wat preciezer.

    Waarschijnlijk hoor je bij je eerste lessen niet het verschil tussen staalsnaren en goede kwaliteit nylon kern snaren. Wel is het zo dat staalsnaren vaak erg dun zijn (dan heb ik het over de fabrieks-staalsnaren die waarschijnlijk op de Himmelholz zitten), wat minder prettig speelt omdat ze in je vingers snijden (niet extreem of zo, maar iets dikkere snaren spelen net iets lekkerder). Dus buiten de klank en de toonvastheid hebben betere snaren ook andere voordelen.
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Een arme student kan zich beter geen geld uit de zak laten kloppen voor een viool van niks. Een fatsoenlijke set snaren (absoluut onontbeerlijk voor een beginner) kost al tegen de 40 euro en die zitten op het "hemelhout" gegarandeerd niet.
    Geef je goede geld uit aan lessen en huur (bij een vioolbouwer) voor een fractie van dat bedrag een degelijke huurviool met alles erop en eraan; dat kan voor minder dan een tientje per maand.
    Pas wanneer je de techniek een beetje beheerst kun je eventueel aan te schaffen instrumenten zelf beoordelen en heb je gegarandeerd spijt als je al in het bezit bent van een "Hemelsjammerhout"
     
  13. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ik sluit me hier helemaal bij aan, behalve dat zowel de lessen als de huur bij de vioolbouwer gevolgd dienen te worden, maar ik neem aan dat het alleen om de huur ging (we zijn weer scherp in de vroege ochtend :cool: ).
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Kijk uit hoor!

    Als Bert ook 'op scherp' staat wordt er met scherp geschoten. ;)
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Nee hoor, als NoName#2 zich met haar toch zeer scherpe opmerkingsgave zo expliciet bij mij aansluit, wordt ik helemaal week van binnen! :cool:
     
  16. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hahahaha, ik hoop dat je een stoel met rugleuning hebt anders gaan dingen mis.
     
  17. Nyraeve

    Nyraeve

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    2
    Iedereen bedankt voor de snelle antwoorden en informatie.
    Na bovenstaande gelezen te hebben ben ik blij dat ik voor de aanschaf toch nog even wat dingen wilde vragen :)

    Ik denk dat ik een instrument zal gaan huren, en een jaartje wacht met de aanschaf (misschien twee zodat ik ook de parentale subsidie vanwege het halen van mijn bachelor kan gebruiken, als ik dan nog even zeker ben als nu :) :p )

    nogmaals bedankt
     

Deel Deze Pagina