Beginner cello

Discussie in 'Aangeboden' gestart door drakebloedje, 7 jul 2008.

  1. drakebloedje

    drakebloedje

    Lid geworden:
    7 jul 2008
    Berichten:
    1
    Deze cello zag ik op marktplaats http://link.marktplaats.nl/179039641

    Ik wil beginnen met cello spelen, en ik heb informatie opgezocht. Nu vroeg ik mij af of dit een goede beginnerscello is. De maker is Gustav Smidt uit Mannheim. Tegelijkertijd schreef de eigenaar dat het een fabriekscello was.

    Nu ben ik benieuwd of deze cello 400 - 500 euro waard is, of dat ik beter gewoon bij een winkel een cello kan kopen.
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Wat hij waard is verschild voor iedereen ;) De maker zegt niets, als je zelf niet goed kunt horen of het instrument goed klinkt kun je het beste een leraar mee nemen. Heb je die niet, ga dan naar een bouwer. Er zijn instrumenten die op papier enkele honderden euro's waard zijn maar niet onder doen voor een oude italiaan, andersom heb je ook, duizenden euro's voor gejank.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    De enige mogelijkheid om er achter te komen is om het uit te proberen.
    Wanneer je nog niet speelt is dat amper mogelijk.
    Het plan om eerst een cello te kopen en dan pas met lessen te beginnen kun je wellicht beter uit je hoofd zetten; eerst een degelijk lesinstrument huren bij een vioolbouwer of andere betrouwbare verhuurder (mogelijk voor twee tientjes per maand) en na minstens een halfjaar eventueel met begeleiding van je docent op zoek naar een eigen instrument lijkt mij een veel verstandiger plan. Ik ken te veel mensen die spijt kregen van hun eerste impulsaankoop omdat ze na korte tijd er achter kwamen dat ze hun geld hadden uitgegeven aan een instrument waar ze later weinig anders mee konden dan het maar weer aan te bieden op Marktplaats.nl, waar het dan nogal zielig wekenlang onverkocht verblijft tussen de andere spijtaankopen en ook nog de glimmende "unieke aanbiedingen" van de prijsstunters die de rubriek strijkinstrumenten overspoelen.
    Lukt het je niet om lokaal een fatsoenlijk instrument te huren, neem dan even contact op, dan help ik je verder.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Wanneer ik die foto's van de advertentie op Marktplaats bekijk, vrees ik dat de hals er scheef in zit.
    De snaren zouden ook iets beter gecentreerd kunnen worden, maar daar hef je de asymmetrie niet mee op!

    Frits
     
  5. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Ik kan me alleen maar aansluiten bij het bericht van Dhr. Boon.

    Ik heb ook eerst een goedkope cello gekocht. Ik wilde graag een eigen instrument, had nog geen les, ik vond hem mooi dus waarom niet. Pas na enige tijd spelen en lessen (waarbij ik eerst het verkeerd aangeleerde moest afleren) hoor je en voel je wat je prettig vindt; en dat was die cello niet. Ik ben gaan huren, speelde periodes op verschillende instrumenten (soms kun je bij een vioolbouwer wisselen van huurinstrument) En ging toen eens voorzichtig kijken bij een bouwer, waar je kunt vergelijken. Je kunt niet kiezen bij 1, en zeker niet als je niet weet waar je op moet letten.

    De kans dat je over een tijdje, met wat meer ervaring en de mening van meer kundigen, erachter komt dat dit niet je droomcello is, acht ik daarom erg groot.

    Bovendien lijkt marktplaats me niet de meest geschikte plaats om op deze manier je droomcello tegen te komen. Ga naar een vioolbouwer, kijk, voel en vergelijk. Zo vond ik de mijne: op het eerste gezicht de lelijkste van allemaal (het oog wil ook wat, vond ik toen nog) ik wilde hem eerst niet eens in mijn probeer-rijtje opnemen, en ging er uiteindelijk stapelverliefd mee naar huis. Zoiets kan kennelijk zomaar gebeuren na de eerste klanken.

    Overigens ben ik nog steeds erg blij met mijn cello. En mijn docent ook (ondanks dat hij hem nog steeds lelijk vindt) ;)
     

Deel Deze Pagina