beginner, eerst viool daarna elekrische viool?

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door jessifre, 9 nov 2009.

  1. jessifre

    jessifre

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1
    hallo,

    Ik heb 7 jaar trompet gespeelt maar wil nu graag wat anders, nu is mijn oog gevallen op de elektrische viool. Is het verstandig om eerst gewone viool les te nemen voordat ik aan elektrische viool begin? Of maakt dat opzich niet uit? En welke soort viool/elektrische viool moet ik dan kiezen of waar moet je rekening mee houden met het kopen van een viool/elektrische viool.

    Alvast bedankt.

    Groetjes,
    Jessi
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Welkom op dit forum: je bent op de goede plek.

    Kort samengevat komen de adviezen die door deze en gene al eerder op dit forum zijn gegeven (het loont de moeite de zoekfunctie daarvoor eens te gebruiken) op het volgende neer.

    - als beginner niets kopen maar huren (bij een vioolbouwer, dan mag je een fatsoenlijk beginners-instrument verwachten)
    - les nemen bij een leraar m/v waarmee het een beetje klikt
    - leer spelen op een gewone viool; op een E-viool leer je het veel moeilijker
    - stel het kopen van welke viool dan ook uit tot je dermate voldoende techniek en gehoor hebt ontwikkeld dat je het verschil tussen de ene en andere viool ook zelf kunt vaststellen.

    Tegen die tijd zijn er ook op dit forum een heleboel tips te vinden over het aanschaffen van een instrument.
     
  3. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Bert, je bent onverbeterlijk. Ik ben drie maanden niet op dit forum geweest, en ik lees nog precies dezelfde - vast nog steeds goed bedoelde - adviezen. Het slaat echt nergens op dat je op een elektrische viool niet zou kunnen beginnen. Hoe kom je bij zo'n mening: ken je vijftig mensen die begonnen zijn op een elektrische viool, en is het bij allemaal niet gelukt. Of praat je iedereen die bij jou in de winkel komt eerst een accoustische huurviool aan?
     
  4. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hi Jessi,

    Er zijn op dit forum al genoeg meningen rondom violen en elektrische violen geventileerd. Je zult ook merken dat lang niet iedereen het eens is met Bert Boon.

    Gebruik de zoekfunctie en je gezonde verstand, dan kom je er vast wel uit.

    Beginnen met elektrische viool kan en je kunt het er zeker op leren. wel krijg je van een akoestische viool meer 'terug' (je hoort meer wat je fout en goed doet, waardoor je dit gemakkelijker kunt verbeteren) en is het moeilijker om van elektrisch naar akoestisch te stappen dan andersom.

    Je kunt dit meenemen in de overweging om wel of niet met elektrisch te starten. Je kunt ook starten met een combinatie.

    Belangrijk om op te merken is dat er zat mensen zijn die alleen elektrische viool willen spelen, dan maakt het niet uit dat de overstap naar akoestisch moeilijk is: als je het toch niet doet, heb je er geen last van.

    Het huren is geen slecht advies en zorgt ervoor dat je de gelegenheid hebt een instrument goed te leren kennen en uit te proberen.

    Ik hanteer zelf een regeling dat je het eerste jaar huur volledig als korting op de aankoop van een instrument kunt gebruiken. Zo kun je het instrument proberen zonder eerst geld kwijt te zijn aan de huur en dan aan de koop.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ GDAE
    Jij kunt wel vinden dat ik mij zou moeten "verbeteren" maar ik vind mijn standpunt prima, uit eigen ervaring en ruimschoots onderbouwd.
    Aangezien ik dealer ben van een aantal merken E violen heb ik het idee dat je met jouw opmerking de plank behoorlijk mis slaat.
    Ik praat nooit iemand iets aan, maar geef uitsluitend op de praktijk gebaseerde adviezen, die overigens ook worden ondersteund door een groot aantal docenten die ik ken.
    Wanneer ik veelal adviseer niet op een E viool te beginnen zal ik de enkeling die wellicht zo eigenwijs is dat toch te doen, spoedig uit het oog verliezen, zodat ik inderdaad geen vijftig mensen ken die zijn begonnen op een E viool en er daarna geheel mee zijn gestopt. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat jij behalve jezelf vijftig andere voorbeelden hebt van mensen die op een E viool begonnen zijn, nooit op een ak. viool spelen of gespeeld hebben en toch een aanvaardbaar stuk kunnen spelen waarbij het publiek niet onmiddellijk wegloopt. En voor het geval je die toch mocht kennen, wat bewijst dat dan helemaal?
    Toch prettig om na zo lange afwezigheid de degens weer eens te kruisen! :cool:
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Natuurlijk kan iedereen op een E-viool beginnen. Maar, op dit forum is -na ettelijke reacties- toch duidelijk het standpunt waarneembaar, dat voor een beetje spel op een E-viool beter gestart kan worden op een akoestisch instrument. Waar de 'degens elkaar' steeds maar weer over kruisen is een bepaald merk en/of type, maar daar gaat het hier niet om.
    Daarnaast mag ik toch ook aannemen, dat wat een ieder hier aan mening ventileert niet behoeft te worden opgevolgd? Die vrijheid heeft een ieder toch? Wanneer iemand ondanks alle aanbevelingen toch van zins is een E-viool aan te schaffen, laat die dat dan doen maar laat die dan ook nog kijken of een bepaald merk en type waar voor het geld is. Ook daar blijft eigen beslissingsbevoegdheid gelden, zodat de aanschaf van een 'pretletter' voor nog geen € 100,= niet verboden is, maar wel onverstandig. Maar wanneer iemand onverstandig wil zijn, wie houdt hem/haar tegen? Ik niet!

    Wanneer ik iets aanschaf heb ik eerst een keuze gemaakt. Dat doe ik omdat ik overtuigd ben door de informatie die ik heb verkregen en niet omdat een ander mij zegt het te moeten aanschaffen. Dat doet Bert ook niet, die spreekt echter duidelijk zijn voorkeur uit, maar die is uiteraard niet bindend!

    Als voorbeeld hanteer ik nog wel eens de informatie uit de Consumentenbond bij een onderzoek. Daar staat dan bijvoorbeeld een hele lage score omdat de handleiding niet in het Nederlands is. Mij kan dat niets schelen, maar dat feit beïnvloedt wel de totaalscore maar niet het product. Je moet dus de details bekijken en zelf beslissen.

    Frits
     
  7. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ik denk dat het bij een keuze ook heel belangrijk is om te bedenken 'wat wil ik ermee gaan doen'. Het verschilt enorm of je 'wat leuke experimentele geluiden wilt maken in je bandje' of dat je je serieus met klassieke muziek bezig wil gaan houden of misschien wel weer wat anders.

    Om een instrument te vinden wat voldoet aan je verwachtingen, dien je die verwachtingen eerst te formuleren.

    Daarom is het moeilijk algemene uitspraken te doen over elektrische (en ook akoestische!) instrumenten.

    Zo raad ik de ene klant een goedkope e-viool van € 150 af en de andere juist aan. En dan is mijn mening natuurlijk alsnog 'een mening' en kan de klant altijd besluiten iets anders te doen.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Voor het "Wat leuke experimentele geluidjes maken in je bandje" kun je elk muziekinstrument -al dan niet elektrisch versterkt- gebruiken, ook pannendeksels, zelfs een E-viool, maar de discussie die GDAE hier oprakelt gaat over het leren spelen op een instrument. Volgens mij moet het beginnen op een E-strijkinstrument zonder het eerst een beetje geleerd te hebben op een gewone viool, bas of cello beslist worden afgeraden.
    Dat is niet uit behoudzucht, maar gewoon op basis van wat ik zie.
    Ter illustratie; al die goedkope E-viooltjes die op Marktplaats door spijtoptanten worden aangeboden: "in een opwelling deze Stagg gekocht, maar toch te hoog gegrepen" of "Mooie River String, bij gebrek aan talent voor de helft van de nieuwprijs"
    (het zijn natuurlijk enigszins vrije weergaven van soortgelijke citaten die in de afgelopen maanden regelmatig voorbijkwamen)

    Wie nog niet op een instrument kan spelen kan overigens zijn verwachtingen ook niet effectief formuleren; "Een beetje Vanessa Mae spelen" is dan de verwachting en die wordt vertaald in een goedkope elektrische viool; een witte wel te verstaan, met een grote kans dat die twee maanden later (de koper een illusie armer) weer op de digitale rommelmarkt wordt aangeboden.
     
  9. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ik ben het er zeker mee eens dat er nadelen kleven aan het beginnen op de elektrische viool en die heb ik bovenstaand reeds benoemd. 'Leren viool spelen' wat je noemt is een breed begrip. En sommigen vinden een aantal geluiden uit een viool krijgen die ze leuk in een metalband kunnen vervormen en mixen al 'leren viool spelen'. Dat is absoluut niet mijn definitie 'viool leren spelen', maar ik respecteer wel dat er andere mensen zijn die die definitie wel hanteren.

    De voorbeelden die je noemt hebben meer te maken met het feit dat deze mensen wellicht geen les hebben genomen en dat het daarom niet gelukt is dan met het feit dat ze met een elektrisch instrument begonnen zijn in plaats van een akoestisch instrument. Kijk maar eens hoeveel el cheapo akoestische violen er op marktplaats met dezelfde redenen worden aangeboden. Kortom: ik ben het zeker (deels) met je eens :cool: , maar je argumentatie is niet heel steekhoudend. Mensen kunnen om tal van redenen stoppen met vioolspelen en het viool leren spelen kan ook om tal van redenen niet lukken.
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dat mensen om allerlei redenen met viool spelen kunnen stoppen is natuurlijk evident. Dat er een groot aantal mensen stoppen omdat ze geen les nemen is dat ook. Maar het ging hier toch om de vraag of het al dan niet verstandig is om te beginnen op een E viool en of je dat moet adviseren of ontraden. Ik ontraad het op grond van goede argumenten. Wat doe jij als lesgever wanneer een absolute beginner jou vraagt hem/haar uitsluitend les te geven op een E viool? Ga je daar zonder kritiek in mee?
     
  11. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Sorry, die argumenten heb ik dan even gemist, want ik las alleen de voorbeelden van elektrische violen op Marktplaats die te koop aan worden geboden. Zoals ik zei kunnen die violen om tal van redenen te koop staan en hoeft dat niet noodzakelijk het gevolg te zijn van beginnen met elektrische viool. Zou je ze misschien wat meer willen verduidelijken?

    Ik ga zeker niet kritiekloos mee met een klant die wil beginnen met elektrische viool of wil beginnen zonder les, niet als docent en ook niet als verkoper. Ik leg uit wat de nadelen/bezwaren zijn en vertel mijn advies. Wel is het zo dat als een klant ondanks dat de e-viool wil kopen en zonder les wil beginnen, ik dat besluit respecteer. Misschien heeft de klant wel een ander verwachtingsniveau van zijn vioolspel dan ik denk dat zijn verwachtingsniveau is. In dat geval kan ik iemand alleen van dienst zijn door het instrument te verkopen of te verhuren en een flexibele retourregeling aan te bieden, zodat ik in elk geval iemand behoed van een miskoop.

    En hoe ga jij ermee om als een klant iets tegen jouw advies wil kopen van je?
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De vraag was of jij iemand die als beginner les wil op een E viool ook daadwerkelijk gaat lesgeven. Daarop hoef je wat mij betreft geen antwoord te geven, maar van een ontwijkend antwoord word ik niet wijzer en de forumleden ook niet.

    De argumenten op grond waarvan ik dat afraad ga ik nu niet herhalen; via de zoekfunctie moeten die op het forum te vinden zijn.

    Wanneer na ampel advies iemand toch iets van mij wil kopen dat ik hem/haar niet aanraad, dan respecteer ik dat natuurlijk, maar wel of niet lesgeven lijkt me iets anders.

    Wanneer mij daarentegen door een opdrachtgever gevraagd wordt een reparatie op een bepaalde manier uit te voeren waar ik niet achter kan staan, dan weiger ik dat beslist.
     
  13. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Het was niet mijn intentie een ontwijkend antwoord te geven (dat maak jij ervan en ik denk dat andere forumleden dat er niet van maken, anders hoor ik het graag), ik heb het antwoord reeds gegeven en onder het motto 'wie de bal krijgt, kaatst em terug' zou ik je adviseren de zoekfunctie in dit forum te gebruiken (jij vindt dat blijkbaar een goed en niet-ontwijkend antwoord). Ik heb er alle vertrouwen in dat je er wel uitkomt.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik meng me er even tussen. Ik vond het antwoord van NoName#2 geenszins ontwijkend. Vond het juist duidelijk. Wanneer het gaat om het voorbeeld wat Bert geeft over een reparatie die uitgevoerd moet worden zoals de klant het wil, zou ik ook pertinent weigeren. Dan denk ik: doe het zelf maar.
    Maar naar mijn idee is dit iets geheel anders dan iemand wel of geen les geven op een E-viool.

    Frits
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik kom met de zoekfunctie niet verder dan één draad, die hoofdzakelijk handelt over sourdines en waarin terloops aan de orde komt dat NoName#2 ook lesgeeft op E viool. Dat wist ik al. Het ging er mij er nu juist om of ze ook aan beginners toelaat die alleen en uitsluitend op een E viool willen les willen hebben. Dat wordt mij nog niet duidelijk, maar wellicht dat Frits (of een ander forumlid) dat wel ergens is tegengekomen.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    @Bert,

    De zoekfunctie van deze website laat te wensen over. In een ander forum heb ik daar al eens eerder het een en ander over vermeld. [Ik kan daar op korte termijn niets aan veranderen. Misschien dat er t.z.t. een andere versie komt met ook de optie om gemakkelijk foto's te plaatsen. Daar wordt namelijk wel over gedacht!] Dat houdt dan meteen in, dat de zoekfunctie voor wat jij zoekt niet voldoet.

    Wanneer ik een gedeelte neem uit reactie #11 van NoName#2:“Ik ga zeker niet kritiekloos mee met een klant die wil beginnen met elektrische viool of wil beginnen zonder les, niet als docent en ook niet als verkoper. Ik leg uit wat de nadelen/bezwaren zijn en vertel mijn advies. Wel is het zo dat als een klant ondanks dat de e-viool wil kopen en zonder les wil beginnen, ik dat besluit respecteer.”, dan lees ik uit de regels dat ze (=NoName#2) iemand die wél les wil op een E-viool best les wil geven. Nu kun je zeggen, dat zoiets nergens staat geschreven –en daar heb je dan ook gelijk in- maar dat is de informatie die ik uit die reactie haal. Soms moet je ook informatie halen uit hetgeen niet is opgeschreven! Tussen de regels door lezen wordt het ook wel genoemd.

    Frits
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ Frits,
    Mijn advies in dezen is; begin als beginner niet met les op een elektrische viool.
    Wanneer iemand dat wel wil moet hij/zij dat natuurlijk zelf weten.
    Wanneer een docent aan beginners op een E viool wil lesgeven moet hij of zij dat natuurlijk ook zelf weten; ik vind het knap wanneer je daarmee resultaat zou boeken.
    Wanneer ik uit nieuwsgierigheid aan NoName#2 vraag of zij lesgeeft aan absolute beginners op een E viool (wat ik uiteraard zou respecteren) of niet, krijg ik daarop geen antwoord als ja, nee, of ja/nee tenzij etc. De zoekfunctie geeft hier geen duidelijkheid, zodat ik nog steeds niet weet of de argeloze beginner die zich met zijn pas verworven Yamaha of wat dies meer zij, meldt bij huize NoName#2 zal worden binnengelaten of niet.
    ;)
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    @ Bert,

    begrijp me goed, ik ben daar ook geen voorstander van. Ik gaf enkel weer wat ik tussen de regels door meende te mogen lezen.

    Maar met zo'n duidelijke vraag gericht aan NoName#2, lijkt het me het beste dat zij ook zélf antwoordt en niet ik. Dus even afwachten, dan weten we het.

    Frits
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wellicht heeft NoName#2 de essentie van mijn vraag toch niet helemaal begrepen. :/
     
  20. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Het antwoord is niet zo eenduidig, maar afhankelijk van individuele gevallen.

    Ten eerste vind ik het als verkoper én docent het allerbelangrijkst dat je open en eerlijk communiceert wat een (potentiële) klant/leerling kan verwachten en dat je hierin ook advies geeft gebaseerd op de persoonlijke situatie van die klant/leerling. Wel is het belangrijk een klant/leerling verder vrij te laten in zijn/haar beslissing.

    In sommige gevallen kun je de klant tegemoet komen ook als dat tegen je advies in gaat (bijvoorbeeld bij de aanschaf van een instrument), in andere gevallen (wat bij lesgeven met name om de hoek komt kijken) moet je jezelf als docent afvragen of je de verantwoordelijkheid kan nemen.

    Bij elk individueel geval van een leerling probeer ik erachter te komen wat zo iemand wil bereiken en of dat allemaal kan, of ik die verantwoordelijkheid kan nemen.

    Als een absolute beginner zich meldt en zegt: ik wil prachtig viool leren spelen, ik wil er echt serieus mee bezig gaan, wil de grote klassieke stukken ooit kunnen spelen, maar ik wil alleen beginnen op elektrische viool, dan zeg ik: sorry, maar ik kan jou dat niet leren met alleen elektrisch en wil teleurstellingen voorkomen en wil geen onrealistische verwachtingen scheppen.

    Als een absolute beginner zich meldt en zegt: ik heb een elektrische viool gekocht en wil daar in mijn bandje wat vioollijnen mee gaan spelen. Ik hoef niet op hoog niveau viool te leren spelen, maar wil in één of enkele lessen een paar basis beginselen van het viool spelen leren. Dan zeg ik: prima.

    Dan moet ik er wel bij zeggen dat dit volkomen fictieve situaties zijn. Ik heb momenteel geen elektrische vioolleerlingen. Veel elektrische violisten:
    - Hebben al les op akoestisch gehad gedurende vele jaren en gaan daar ook mee door
    - Willen helemaal geen les, de autodidacten onder ons... (wat ik dan ook weer afraad)

    Is dit het antwoord op je vraag, Bert? Ik lijk wel gek: ik stel Bert eerst een vraag, hij antwoordt met een vraag en zonder eerst een antwoord van hem te eisen geef ik antwoord op mijn vraag. Ach ja... ik hoop dat dit verhaaltje een leuke bijdrage is geweest.
     

Deel Deze Pagina