Beginnerspuntjes.

Discussie in 'Overig' gestart door Peluca, 8 dec 2010.

  1. Peluca

    Peluca

    Lid geworden:
    8 dec 2010
    Berichten:
    2
    Hallo allemaal :)

    Ik neus nu al een tijd rond op dit forum en ik vond dat het eens tijd werd om een account aan te maken :p

    Ik ben een jonge vrouw van 22, en als alles meezit (vooral financieël gezien) hoop ik binnenkort te beginnen met vioolles en mijn eerste viool te kopen. (Ja, ik prefereer meteen kopen boven eerst huren, omdat mijn budget elke maand weer twijfelachtig is, en aangezien ik waarschijnlijk veel centjes krijg voor kerst dit jaar.. you do the math ;) ) Ik wil al heel erg lang beginnen met spelen, maar ja.. arme student, ouders die niet bepaald steunen, enz. enz.. maar nu gaat het er dan toch eindelijk van komen! :D
    Ik heb al een hoop opgestoken van het rondkijken hier op het forum - zoals niet teveel aandacht besteden op violen van marktplaats of aangeboden rond de 50 euro :p - maar ik vroeg me toch af, zijn er nog dingen waar een beginner echt op moet letten, qua beginnen met spelen en de aanschaf van een viool?

    Groetjes, Peluca :)
     
  2. servowire

    servowire

    Lid geworden:
    20 sep 2010
    Berichten:
    14
    Een huurviool is best prima hoor. Vanaf 12 euro per maand heb je er eentje. Violen van 50 euro heb je niet veel aan, waar moet je heen als er een snaar breekt? Of je kam niet goed staat? Naar de vioolbouwer. Huren is dan goedkoper. Tot je een gevoel in je viool krijgt, dan kun je er eentje kopen, maar dan kom je eerder in de duizenden euro's voor een echte.

    Die centjes kun je beter in je zak houden.

    Verder qua spelen heb je wel een leraar nodig, want ik heb mezelf in het begin veel dingen verkeerd aangeleerd als vibrato, houding, strijktechniek, geen schoudersteun, wel doen dus!
     
  3. Peluca

    Peluca

    Lid geworden:
    8 dec 2010
    Berichten:
    2
    Oh ik twijfel er absoluut niet de kwaliteit van huurviolen hoor ;) Waar ik aan twijfel is mijn budget - ik weet dat 12 euro per maand niet veel is, maar ik héb niet altijd 12 euro per maand.. dus dan zou ik de ene maand wel, en de andere maand geen viool hebben.. klinkt me niet echt goed in de oren ;)

    Vandaar dus mijn vraag: bij de aanschaf van een viool, waar moet je op letten?
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Het heeft geen enkele zin om tips te geven waarop te letten bij aanschaf wanneer je zelf niet op een viool kunt spelen.
    Eerst een halfjaar huren (je hebt nu toch geld?) en dan bij een vioolbouwer, die een halfjaar huur teruggeeft bij aanschaf van een instrument: daarover zijn doorgaans afspraken te maken. Een viool huren kost vanaf 10 euro per maand.
    De kosten van het huren van een viool zijn peanuts (sorry Liuwe, Pinda's) vergeleken bij de kosten van lessen. Overigens kun je op dit forum met enige moeite al veel goede raad vinden over het aanschafproces.
    Wie toch eigenwijs is en voor een zacht prijsje een sigarenkist in vioolvorm van een lepe internethandelaar m/v koopt, straft zichzelf en krijgt bijna altijd spijt.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Scheuren:
    bij de lijmnaad indien bladen uit twee delen bestaan kijken of er geen naad is. Verder aan de onderkant van de f-gaten, aan weerszijden van het zadel.

    Symmetrie:
    kijk eens in de lengterichting van krul naar staartstuk aan zowel boven- als onderkant.
    Is de toets symmetrisch aangebracht? Links en rechts even ver verwijderd van de randen?

    Kamhoogte circa 31 mm? (Dit om te weten of de halsinclinatie correct is)

    Stemsleutels:
    bij de goedkopere instrumenten vaak zwart gebeitst, dit is van mindere kwaliteit.
    Controleer of er een breuk in zit: visuele inspectie.

    Toets:
    kan ook zwart gebeitst zijn: ebben is het betere werk (maar ook hier zijn verschillende kwaliteiten mogelijk).

    Zit de hals goed vast aan de corpus? Als er beweging is, zit die los!

    Lakbeschadigingen zien er niet fraai uit, maar hebben niet zo veel invloed op de klank. Wel nagaan of er bij zulke beschadigingen ook diepere ‘wonden’ zijn aangebracht!

    Nagaan of er delen ‘uit de lijm’ zijn, d.w.z. gedeelten die niet meer vast zitten. Vooral bij de krans (= zijkant) met de bladen wil er nog wel eens iets los zitten. Controleren over de gehele rand van beide bladen.

    Wanneer er een inleg (zwart randje) is op geschilderd met inkt, heb je te maken met een goedkoop instrument uit een serieproductie, omdat een echte inleg veel meer (hand)werk is en dus prijziger is.

    Er zijn uiteraard nog veel maar zaken waar je naar kunt kijken en op kunt letten, maar dat is ondoenlijk om dat allemaal te gaan beschrijven. Ik denk dat ik hierboven wel het meest belangrijke heb genoemd.

    Frits
     
  6. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    "geen schoudersteun"... wat is er verkeerd aan vioolspelen zonder schoudersteun?

    Er zijn heel wat grote violisten die spelen zonder schoudersteun! Enkele heel grote namen:

    Jascha Heifetz, Nathan Milstein, Itzhak Perlman, Leonid Kogan, Isaac Stern, Henryk Szeryng, Eugene Fodor, Michaël Rabin, Albert en Alexander Markov, Erik Friedmann,
    Shmuel Ashkenasi, Jaime Laredo, Arnold Steinhardt, Salvatore Accardo, Franco Gulli,
    Oscar Shumsky, Rugierro Ricci, Anne-Sophie Mutter, nu ook Vadim Repin en nog vele anderen... ook van de jongere generatie...

    Dit zijn allemaal topviolisten. Hebben zij het dan verkeerd aangeleerd?

    Mvg, Johan
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Misschien dat al deze violisten een (relatief) korte hals hebben?
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Van velen uit deze lijst valt de halslengte moeilijk meer na te meten!
    Ik denk dat spelen zonder schoudersteun eerder met een overtuiging te maken heeft dat dit de goede speelwijze is, dan met de lengte van de hals.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Nameten zou misschien best wel kunnen aan de hand van foto's. Die kunnen dan vergeleken worden met die van wél met schoudersteun spelende violisten. Om te corrigeren voor verschillende vergrotingen zou je dan kunnen normeren op armlengte, zodat de lengte van de hals kan worden uitgerukt als percentage van de armlengte. Dit maakt onderling vergelijk dan mogelijk: alles in procenten!

    Anderzijds, wanneer het spelen zonder schoudersteun een overtuiging is, lijkt mij dat men dan verkeerd bezig is. Maar dat brengt ons weer in een discussie die al eens eerder hier op dit forum heeft plaats gehad.
     
  10. Lisa Sophie

    Lisa Sophie

    Lid geworden:
    5 jan 2011
    Berichten:
    10
    Een viool kopen als beginner.
    Dat heb ik ook ooit gedaan. Dat heb ik toen als volgt aangepakt:

    Eerst een docent zoeken. Een proefles nemen (en op de viool van de docent geprobeerd).
    Vervolgens met de docent samen naar iemand geweest die violen verkocht. Daar mocht ik er twee mee naar huis nemen om te proberen omstebeurt. Eén van de twee violen heb ik toen na een tijdje lenen gekocht.

    Inmiddels ben ik alweer een aantal jaar verder. Een half jaar geleden een nieuwe viool (betere) gekocht, deze keer bij een vioolbouwer. De docent is weer meegegaan om te helpen luisteren en proberen. Deze keer mocht ik de viool ook gelijk meenemen en na een paar weken pas beslissen of ik hem wilde kopen.

    Mijn beginnersviool heb ik op marktplaats geplaatst, als je dat interessant vindt moet je daar maar even kijken.

    Ik kan zeggen dat ik het prettig en ook een veilig idee vond dat er iemand met verstand van zaken met me mee ging. Ik denk dat ik daardoor ook het vertrouwen van de vioolbouwer kreeg om de viool mee naar huis te nemen. Dat raad ik je dan ook aan.

    Succes!
     

Deel Deze Pagina