Beharen strijkstok viool

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door noaislief, 28 dec 2011.

  1. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    Ik speel nu 3 maand viool en ontdekte bij mijn concert dat de andere violiste veel witter haar op haar strijkstok had(het haar op mijn strijkstok is namelijk een beetje geel en op sommige plaatsen grauw). Zij zei dat ze haar stok net had behaard.
    Nu is mijn vraag: Wanneer en hoe vaak moet je je strijkstok beharen? En hoe veel kost dat ongeveer?

    Alvast bedankt
    noaislief
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Doordat de andere violiste nét nieuw haar op haar stok had, moest ze behoorlijk harsen om een beetje 'grip' te krijgen op de snaren. Dat is in het begin altijd zo: de strijkstok heeft wat tijd nodig om al die harsdeeltjes op te nemen. Een nieuwe beharing is volkomen glad. De harsdeeltjes maken het haar van de stok witter. Kijk maar eens naar wat er bij sommige (alt)violisten op het bovenblad en de toets achter blijft! Een strijkstok die al wat langer 'in bedrijf' is, zal een wat grauwer aanzien hebben. Dat heeft niets te maken met versleten zijn. Of er nieuw behaard moet worden hangt af van de frequentie en duur van het spelen. Op een zeker moment krijg je er nauwelijks hars meer aan, zijn een aantal haren gesneuveld en wordt het lint te dun. Dan zou ik naar een strijkstokkenmaker gaan en om advies vragen.
     
  3. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    Maakt het ook uit dat ik heel erg lang moet draaien voordat mijn stok opgespannen is? of maakt dat verder niks uit?
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Dat zou duiden op te ver uitgerekt haar óf een stok die een jaar lang of zo steeds opgespannen in een kist heeft gezeten. Met een aantal slagen met de spanknop moeten de haren toch ver genoeg aangespannen zijn om te kunnen spelen. Misschien moet er tóch nieuw haar op.
    Ik zou er eens naar laten kijken dan weet je het zeker.
     
  5. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    ik zal wel eens langs de vioolbouwer gaan, maar hoeveel kost opnieuw beharen ongeveer? en hoevaak zou het moeten?
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Het opnieuw beharen kost ongeveer €50,= afhankelijk van de kwaliteit van het haar.
    Hier is meer informatie over de strijkstok en wat beharen kost bij een echte strijkstokkenmaker.
    Hoe vaak? Misschien 1 x per jaar of 1 x per twee jaar?
     
  7. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    bedankt.
     
  8. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    Alvast een gelukkig nieuw jaar toegewenst
     

Deel Deze Pagina