beharing strijkstok cello schoonmaken

Discussie in 'Cello' gestart door martine.olie, 9 okt 2011.

  1. martine.olie

    martine.olie

    Lid geworden:
    9 okt 2011
    Berichten:
    1
    Wat is de beste manier om de haren van de cello-strijkstok schoon te maken?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het lijkt me dat een strijkstok voor de cello op dezelfde wijze schoongemaakt kan worden als die voor een (alt)viool. Daarover is op dit forum hier al zo het een en ander gezegd. Misschien dat je er wat aan hebt?

    Opm. ik heb het onderwerp even ondergebracht in de juiste rubriek. :)
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    In post 893 is dit inderdaad al uitvoerig besproken

    Het strijkstokhaar wordt door gebruik vies en vettig, vooral bij de slof. Strijkt dan niet meer lekker, glijdt over de snaren heen en je gaat onwillekeurig nog vaker harsen.
    (Meestal is het haar dan ook al zo oud dat je het beste de stok opnieuw kan laten beharen, zeker als je het al twee jaar hebt gebruikt)

    Maar onze ervaring is dat één keer schoonmaken met driehoek vloeibare zeep goed werkt om de levensduur een beetje te verlengen.
    Een beetje zeep in een schaaltje met lauwwarm water.
    Slof losmaken en het haar goed uitwassen en ook heel goed een paar keer uitspoelen en afdrogen. Een dag laten drogen met het haar onstpannen op de stok.
    Harsen is daarna wel even een klusje want het haar is dan weer erg glad maar het lukt wel.
    Ik moet toegeven dat de meeste keren dat we dit deden we vrij snel daarna onze stokken toch opnieuw moesten laten beharen omdat de slijtage blijft. Het beste is (afhankelijk van het gebruik) b.v. eens per één of twee jaar nieuw te laten beharen.

    Spiritus of alcohol is geen aanrader voor de doehetzelver en als je pech hebt beschadig je ook nog de lak van de stok want die kan niet goed tegen alcohol ;)
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Het is toch niet zo moeilijk het hout van de stok te beschermen met een lange strook breed afdektape? Dat is te krijgen in een breedte van wel drie centimeter, daarmee pak je al het hout in! En dán kun je betrekkelijk veilig het haar schoonmaken met spiritus of alcohol. De tape niet te lang laten zitten. :|
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Waarom klooien met afdektape en spiritus als zeep ook prima en risicoloos werkt ?
     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Met tape werken is geen klooien, hoor, het gaat heel simpel. Ik gebruik het ook veel als ik iets moet schuren of vijlen, ter bescherming van plaatsen die je niet mag raken met het schuurpapier cq vijl. :/
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat is toch allemaal niet nodig? Als je de slof los haalt heb je alleen de bundel haar te pakken. Dat is dan toch ver genoeg verwijderd van het hout van de stok?

    Frits
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ach Frits, je hebt volstrekt gelijk! Maar voor de zekerheid...
     

Deel Deze Pagina