Bergonzi?

Discussie in 'Aangeboden' gestart door weijer, 16 nov 2009.

  1. weijer

    weijer

    Lid geworden:
    16 nov 2009
    Berichten:
    2
    Ik ben erg tevreden over mijn viool. Hij doet alles wat ik wil. Het enige dat ontbreekt is zekerheid over zijn afkomst. De viool is kort na de oorlog gekocht in Amsterdam, in slechte staat. Het etiket onder het rechter f-gat vermeldt, nauwelijks leesbaar,: Ludovicus Bergonzi fecit cremonae anno 1717 met de laatste cijfers met inkt ingevuld.
    Nu ken ik wel Carlo Bergonzi, mogelijk is dit een familielid.Er is trouwens nog steeds een vioolbouwer actief in Cremona met de naam Bergonzi. Misschien dat de foto's iets meer zeggen.
    Sorry, foto's bijsluiten is kennelijk iets voor mensen met een HBO-ICT diploma,dus niet voor mij.
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    In zo'n geval kan je bijvoorbeeld ook even zoeken op Ludovico Bergonzi. In die tijd werd namelijk aan de (voor)naam weleens een Latijns tintje gegeven.

    Volgens mij komen beide voornamen voor en kan het hier gaan om een familielid van Michael Angelo Bergonzi. Deze was een neef of achterneef van Carlo Bergonzi. Hij was een achttiende eeuwse vioolbouwer uit Cremona, waar niet veel van bekend is.

    Etiketten in violen zeggen helemaal niets. Als je zekerheid wilt over echtheid en werkelijke waarde van de viool, moet je een bezoekje aan een vioolbouwer brengen. :)
     
  3. weijer

    weijer

    Lid geworden:
    16 nov 2009
    Berichten:
    2
    De viool is vaak bij de vioolbouwer geweest voor onderhoud en reparaties. Volgens hem is het een monumentale viool, een echt oud instrument, maar hij durfde geen uitspraken te doen over de echtheid m.b.t. de naam Bergonzi.
     
  4. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik denk dat over de echtheid van je viool alleen een expert een uitspraak kan doen.
     

Deel Deze Pagina