Ongeveer een week of zes geleden heb ik een nieuwe A-snaar op mijn viool, omdat de oude een kleine beschadiging van de aluminium wikkelingen had ter hoogte van de D. De toon bleef wel zuiver. Tot mijn verbazing heeft de nieuwe snaar precies hetzelfde mankement op dezelfde plek. Aan mijn nagels zou het volgens mij niet kunnen liggen, want die houd ik kort. Ter extra info: het gaat ook bij de nieuwe om Dominant Thomastiek snaar met een alu- wikkeling. Wat kan de oorzaak zijn?
Ik wil graag even met je meedenken en brainstormen, om allerlei oorzaken buiten te sluiten. Wat is kort, vraag ik me dan af. Feitelijk zouden je nagels van je linkerhand zo kort moeten zijn, dat er geen 'wit' randje meer te zien is.
Wat mij wel opvalt is dat strijkers, hoe langer ze er mee bezig zijn, door veel vijlen en knippen een korter nagelbed kweken dan de rest van de mensheid. In sommige gevallen zou ik kortere nagels hebben met randje als een ander die ze incidenteel kort knipt. Kort voor strijkers betekent eigenlijk "lelijk-kort" volgens de mode-deskundigen. Misschien plaats je je vingers erg stijl op de snaar waardoor kortgeknipt niet kort genoeg kan zijn?
Ik heb ervaren dat er nogal wat verschil zit in de 'opbouw' van de vingertop. Mijns inziens is ook mede van belang hoeveel 'vlees' de vingertop bevat. Er zijn personen die nauwelijks enige vulling hebben en dan raak je al gauw met je nagel de snaar. Een kort geknipte nagel helpt dan niet altijd. Met een goed gevulde vingertop, dus met 'vlees', heb je ook een veel gemakkelijker vibrato, want de vinger rolt over het vlees. Frits
Ter extra info: Mijn nagels houd ik zo kort dat, als ik een vuist maak, mijn nagels niet voelbaar zijn in mijn handpalm. Bij het spelen probeer ik een scherpe hoek (wiskundig) te maken tussen mijn vingertoppen en de toets. Ik gebruik dus met name de laterale zijde van de vingertoppen. (de kant van mijn duim dus)
Waarom probeer je zo'n scherpe hoek te maken? In principe geldt, dat alleen de eerste en tweede vinger een wat scherpere hoek maken. Dat geldt niet voor de derde en vierde vinger, vanwege de grotere afstand tot de snaar. Een loodrechte derde vingertop is dan ook niet aan te raden, volgens mij. Wanneer je zo extreem met je vingertoppen in een scherpe hoek speelt, is dat slechts van voordeel in de articulatie van snelle passages. Je kan dan echter minder goed vibrato toepassen en echt zingend spelen. Daar heb je een wat vlakkere hoek tot de snaar nodig.