Ik kwam een fragment tegen van Frank-Peter Zimmermann, die ook op Brava NL meestal te zien en te horen is en waar hij meestal Sonates speelt. Die sonates kunnen mij niet zo bekoren, maar dit YouTube-fragment trok mijn aandacht. Hier speelt hij een virtuoos stuk solo-viool met als Thema ‘God save the Queen’ opus 9 van N. Paganini. Zijn linkerhand pizzicato (LHP) gaat hier samen met een arco. Heel erg knap!!
Maar, dat zette mij ook aan het denken want LHP’s gaan altijd van hoog naar laag: Sarasate, Monti, Paganini etc. Dus vroeg ik mij af is er al iemand die LHP’s kan uitvoeren van laag naar hoog?
Dat zou ik graag eens willen horen en zien. Het lijkt me in de praktijk onmogelijk, maar in theorie zou het moeten kunnen.
Wie van de viooldocenten kan en wil daar iets over zeggen?
Maar, dat zette mij ook aan het denken want LHP’s gaan altijd van hoog naar laag: Sarasate, Monti, Paganini etc. Dus vroeg ik mij af is er al iemand die LHP’s kan uitvoeren van laag naar hoog?
Dat zou ik graag eens willen horen en zien. Het lijkt me in de praktijk onmogelijk, maar in theorie zou het moeten kunnen.
Wie van de viooldocenten kan en wil daar iets over zeggen?