Bewaren van vioollakken

Discussie in 'Viool' gestart door Iso, 12 jun 2018.

  1. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Hallo allemaal,
    Ik had nog wat olielak voor viool in een potje over,en ook nog paar potjes spirituslak.
    Van de winter was het nog mooi vloeibaar,nu het warmer is geworden heb ik gemerkt dat mijn olielak dik is geworden oftewel gestold.
    Nu is mijn vraag,moet ik ze in een koele ruimte bewaren zoals koelkast en kan ik olielak nog ergens mee verdunnen?en spirituslak met alcohol of iets anders?
    Alvast bedankt voor reactie's.
     
  2. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Bewaren op kamer temperatuur.
    Om te verdunnen; terpentijn (is niet hetzelfde als terpentine!!!)
    Als het echt te dik is geworden zou ik het niet meer gebruiken, als het lukt om het weer vloeibaar te maken met terpentijn, zou ik er ook wat lijnzaadolie aan toevoegen.
     
  3. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Bedankt voor de tip.
     
  4. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    In feite bestaan er twee soorten olielak, op basis van terpentine (petroleum) en op basis van natuurlijke (vegetaal) olie.
    Petroleum lak smeer je op je kozijnen en hondenhok en heeft volgens mij geen plaats in de vioolbouw.
    Natuurlijke olie lak/verf is meestal op basis van lijnzaadolie en voor de droging van lijnzaadolie heb je twee dingen nodig: zuurstof en licht (dus ook altijd in het donker bewaren!)

    Voor licht ben je afhankelijk van moeder natuur, zeker in duistere streken zoals Nederland, daarom hebben tegenwoordig veel vioolbouwers een zogenaamde UV kast om hun violen te drogen. Italië, Cremona is iets zonniger en volgens de legende hing Stradivari zijn violen buiten aan de waslijn om te drogen.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    De term 'petroleumlak' ken ik niet. Het feit dat de alkydlakken oplosbaar zijn in terpentine maakt ze nog geen terpentinelak. De lakken die je op het houtwerk thuis aanbrengt kunnen alkydlakken zijn op basis van lijnolie, maar de meeste zijn tegenwoordig ook watergedragen, uit oogpunt dat het milieuvriendelijker is.
    De olielakken die in de vioolbouw worden gebruikt hebben daar helemaal niets mee van doen, ze hebben een geheel andere samenstelling, bevatten derhalve ook geen alkydharsen. De (natuurlijke) harsen moeten echter alle oplosbaar zijn in terpentijn, lavenderolie, Venetiaanse terpentijn, lijnolie en dergelijke. De droging vindt niet plaats door licht maar door de UV-component die in het licht zit. Daarbij is zuurstof uit de lucht de andere component die zorg draagt voor de droging middels polymerisatie en crosslinking.
     
  6. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Hoe maken we gestolde vioololielak weer vloeibaar?
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Stollen treedt op als de substantie onder een bepaalde temperatuur komt, daar is hier geen sprake van. Ik denk dat je bedoelt, dat het te dik geworden is. Of dat nog weer is op te lossen hangt er maar helemaal van af. Bij het drogen van olielak treedt polymeervorming op en die zijn uiterst moeilijk oplosbaar. Als het erg dik en hard is zou ik het niet meer gaan gebruiken en een nieuwe hoeveelheid aanschaffen. Het drogingsproces is dan namelijk al in gang gezet.
     

Deel Deze Pagina